Avatar billede maiken Nybegynder
20. marts 2001 - 00:57 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

popup

Jeg vil gerne lave en popup som har et felt til fri tekst og når de er færdige med at skrive skal der trykkes på send og så bliver det sendt som mail til mig.
Kan det lade sig gøre

Avatar billede swasper Nybegynder
20. marts 2001 - 01:47 #1
Mener du lige som her på eksperten, bortset fra at spørgsmålene bliver åbnet i samme vindue ?!
Avatar billede jakoba Nybegynder
20. marts 2001 - 06:19 #2
Ja det kan gøres. Præcis hvordan det gøres kommer an på hvor din hjemmeside ligger.
De fleste udbydere (opasia, get2net, danbbs) stiller et et program ved navn FormMail til rådighed for dem der har hjemmesider der. Hvordan det skal bruges kan variere en smule fra udbyder til udbyder. Hvis du kikker din udbyders support-sider igennem kan du nok finde det.
Eller du kan fortælle her hvilken udbyder du bor hos, så er der nok en der kan hitte ud af det for dig.
Og hvis du imod forventning ikke har adgang til formmail kan det stadig lade sig gøre med en mailto form. de er blot lidt ulæselige fordi blanktegn og andre \'specielle\' bogstaver laves om til koder eller +-tegn.

mvh JakobA
et kan variere en smule fra udbyder
Avatar billede baxie Nybegynder
20. marts 2001 - 10:45 #3
Jakoba har ret det kræver at du har formmail understøttelse på dit web hotel!

Popuppen er meget simpel at lave!

Den \"Knap\" der skal åbne popuppen skal have et link der hedder:

jjava script:popup(\"Stien til det dokument du vil have til at åbne\")

Hvis du bruger Dreamweaver kan du lægge en behavior på knappen. Men så skal linket på knappen være:  java script:void(0)

Så laver du en behavior på \"onclick\"  der hedder open browser window! Her kan du sætte bredden og højden samt bestemme om der skal være Navigationsbar\'er på vinduet eller ej og om det skal kunne resizes!!!

Formmails kan man som regel hente en grundig forklaring på hvordan den skal bruges hos sin udbyder!

Held og lykke med det!
Avatar billede barefoot Nybegynder
20. marts 2001 - 10:55 #4
Nu ved jeg godt at denne side ikke handler om php.
Men hvis du vil lave det på samme måde som her på experten så er løsningen her.
Det kræver at du kalder den fil som sender mailen for ?????.php. Den kan hedde hvad den vil men endelsen skal være php (du skal ikke tage punktummet med).
Yder mere kræver det at du har php-understøttelse på din server.
Her kommer det:

Dit popupvindue laver du sådan her:
<a href=\"#link\" id=\"inf\" onclick=\"window.open(\'http://adressen_til_den_side_som_sender_mailen\', \'\', \'status=no, toolbar=no, location=no, menu=no, width=300, height=200, resizable=yes\');\">Tryk for at sende en mail</a>
Du kan ændre på det ved at ændre på størrelsen ved at ændre på tallet i \"width=\" og \"height=\".

Den side som sender mailen:
<?php
    if($ok){
        mail(
            \"$mail\",
            \"$overskrift\",
            \"$besked
        \");

    echo \"Brevet er nu blevet sendt til: $mail<br>Brug tilbageknappen i din browser for at komme tilbage.\";
    }
?>

<form action=\"<?php echo $PHP_SELF; ?>\" method=\"post\">
<table align=\"center\">
  <tr>
    <td>
Modtager: <input type=\"text\" name=\"mail\" size=\"50\" value=\"<?php echo $mail; ?>\"><br>
Overskrift: <input type=\"text\" name=\"overskrift\" maxlength=\"50\" size=\"50\" value=\"<?php echo $overskrift; ?>\"><br>
Beskeden: <br>
<textarea cols=\"50\" rows=\"10\" name=\"besked\"><?php echo $besked; ?></textarea><br>
<input type=\"submit\" name=\"ok\" value=\"Send\">
    </td>
  </tr>
</table>
</form>

Jeg ved ikke om du kan bruge det?
Avatar billede maiken Nybegynder
20. marts 2001 - 21:33 #5
Jo det virker fint nok men der mangler noget. Det er min mail som der skal sendes til og der skal ikke stå andet i vinduet end
overskrift
besked
send
Og så skal det luke automatisk

Johnny
Avatar billede maiken Nybegynder
20. marts 2001 - 21:48 #6
har knækket den. Tusind tak for det.

Johnny
Avatar billede barefoot Nybegynder
21. marts 2001 - 13:20 #7
Selv tak:-)

Har du fundet ud af hvordan det lukker automatisk?
Hvis ikke:
Lav en if-sætning i php.
<?php
if($send){
Funktionen som sender mailen osv.
?>
Her skriver du dit javascript som lukker vinduet som normalt
<?php
} #det sidste tegn så phpfortolkeren ved at php skal slutte her.
?>

Det er den nemmeste måde at lave det på.
Så skal du heller ikke skrive scriptet ud med \"echo\".
Så udskriver php javascriptet så når mailen er sendt kommer der en side som lukker sig selv.
Avatar billede maiken Nybegynder
21. marts 2001 - 22:45 #8
Okay jeg er stået af nu
Her er scriptet med lukedimsen som jeg selv har fipset ind
Hvis du vil retunere den tilbage med det færdige script bliver jeg meget glad.

<html>
<head>
<title>Din mening om vi2.dk</title>
</head>

<body>
<body bgcolor=\"#6F6F6F\" text=\"#C0C0C0\" link=\"#C0C0C0\" vlink=\"#C0C0C0\" alink=\"#C0C0C0\">
<?php
if($ok){
mail(
\"$mail\",
\"$overskrift\",
\"$besked
\");

}
?>

<form action=\"<?php echo $PHP_SELF; ?>\" method=\"post\">
<table align=\"center\">
<tr>
<br><font face=\"Verdana\" size=\"2\">Vi er meger intereserede i at høre din mening om vi2.dk og hvad vi kunne gøre bedre. <p>Skriv din mening herunder og tryk send.
<p>Tak for hjælpen.</font>

<br>
<Beskeden: </font><br>
<textarea cols=\"40\" rows=\"10\" name=\"besked\"><?php echo $besked; ?></textarea><br>
<center><input type=\"submit\" name=\"ok\" value=\"Tryk kun en gang\"> <p><font face=\"Verdana\" size=\"2\"><a href=\"java script:window.close();\"><b><B>Luk dette vindue</b></b></a></font></p></center>
<input type=\"text\" name=\"mail\" size=\"50\" value=\"info@vi2.dk\"style=\"visibility: hidden\"style=\"font-family: Verdana\"<?php echo $mail; ?>\">
</td>
</tr>
</table>
</form>
</body>
</html>
Avatar billede barefoot Nybegynder
22. marts 2001 - 15:34 #9
Jamen selvfølgelig:-)

Der er lidt forskellige ting/rettelser.
Jeg har tilføjet linien:
<!DOCTYPE HTML PUBLIC \"-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN\">
I toppen at dit dokument. Det er en linie som faktisk skal indlede alle html dokumenter (den er lidt anderledes hvis der er rammer).
Så manglede du et \"<td>\" tag i tin tabel. Det har jeg indsat.

I din form har lavet en <input> som ikke ses.
Den ville jeg nok lave lidt anderledes. Faktisk ville jeg slette den. For det første.
Ideen er smart nok, men det fylder mindre og er lettere at du angiver mailadressen i dit php-script i stedet for at sende den hver gang.
For det andet har du angivet dens egenskaber i css (style=\"hidden\"). Det er ikke alle browsere som kan forstå den måde at gøre det på. Du har også angivet skrifttype for den.
I nedenstående kode har jeg slettet den linie og angivet mailadressen i starten + rettet din tabel. Forresten så havde du også stavet meget forkert.
Hvis der er noget som du ikke kan lide så kan du jo bare ændre det igen.
Jeg har også tilføjet javascriptet. Jeg har afprøvet det hele og det lukker vinduet af sig selv efter at man har trykket send. Hvis du vil ændre på mailadressen så skal du bare ændre variablen: $mail.

<!DOCTYPE HTML PUBLIC \"-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN\">
<html>
<head>
<title>Din mening om vi2.dk</title>

<?php
    if($ok){
?>
<script language=\"javascript\">
window.close();
</script>

<?php
}
?>
</head>
<body>
<body bgcolor=\"#6F6F6F\" text=\"#C0C0C0\" link=\"#C0C0C0\" vlink=\"#C0C0C0\" alink=\"#C0C0C0\">
<?php
    $mail = \"info@vi2.dk\";

    if($ok){
        mail(
        \"$mail\",
        \"$overskrift\",
        \"$besked
        \");
    }
?>

<form action=\"<?php echo $PHP_SELF; ?>\" method=\"post\">
<table align=\"center\">
    <tr>
        <td>
<br><font face=\"Verdana\" size=\"2\">Vi er meget intereserede i at høre din mening om vi2.dk og hvad vi kunne gøre bedre. <p>Skriv din mening herunder og tryk send.
<p>Tak for hjælpen.</font>

<br>
<Beskeden: </font><br>
<textarea cols=\"40\" rows=\"10\" name=\"besked\"><?php echo $besked; ?></textarea><br>
<center><input type=\"submit\" name=\"ok\" value=\"Send\"><p><font face=\"Verdana\" size=\"2\"><a href=\"java script:window.close();\"><b><B>Luk dette vindue</b></b></a></font></p></center>
        </td>
    </tr>
</table>
</form>

</body>
</html>
Avatar billede maiken Nybegynder
22. marts 2001 - 16:51 #10
Du er simpelthen for kølig.

Tusind tak skal du ha
Du kan se resultatet på

www.vi2.dk

Johnny
Avatar billede barefoot Nybegynder
22. marts 2001 - 17:57 #11
Selv tak:-)