Avatar billede software Nybegynder
13. januar 2005 - 14:11 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

indsæt data i database udfra checkboxe

Hejsa

jeg laver et udtræk fra en database (access), ved hjælp af en do while. fidusen er så at man skal kunne vælge hvilke af udtrækkene man vil gemme  ved hjælp af en checkboks. Hvordan gemmer jeg de værdier i databasen, som er blevet valgt i checkboxene.

Mit udtræk:

<% Do While Not rsValgteSprog.EOF %>
    <tr>
        <td align="center"><font face="Verdana,Geneva,Arial,Helvetica,sans-serif" size="1"><%=rsValgteSprog("sprog")%></font><input type="hidden" name="sprog" value="<%=rsValgteSprog("sprog")%>"></td>
        <td align="center"><font face="Verdana,Geneva,Arial,Helvetica,sans-serif" size="1"><%=rsValgteSprog("sprogniveau")%><input type="hidden" name="sprogniveau" value="<%=rsValgteSprog("sprogniveau")%>"></font></td>
        <td align="center"><font face="Verdana,Geneva,Arial,Helvetica,sans-serif" size="1"><%=rsValgteSprog("skriftniveau")%></font><input type="hidden" name="sprog" value="<%=rsValgteSprog("skriftniveau")%>"></td>
        <td align="center"><input type="checkbox" name="checkboks" value="checkboks"></td>
    </tr>
    <%
    rsValgteSprog.MoveNext
    Loop

Håber mit spørgsmål er til at forstå

/Software
Avatar billede babz Nybegynder
13. januar 2005 - 14:34 #1
"INSERT INTO tabel VALUE "& val
hvor val er en variabel sat alt efter om formularen bruger POST eller GET.

/Babz
Avatar billede software Nybegynder
13. januar 2005 - 14:48 #2
Jo, men problemet er at der 3 værdier ud for hver checkboks.

Jeg har f.eks. prøvet med dette, som heller ikke virker:

For Each Item In Request.Form("checkboks")
sql = "insert into CVSprog (Id,CVID,Sprog,Sprogniveau,Skriftniveau) Values ("
sql = sql & Session("StamID") & ","
sql = sql & MakePassword(8) & ",'"
sql = sql & Request.Form("sprog") & "','"
sql = sql & Request.Form("sprogniveau") & "','"
sql = sql & Request.Form("skriftniveau") & "')"
Conn.Execute sql
Next
Avatar billede babz Nybegynder
14. januar 2005 - 12:28 #3
Det duer ikke med en insert der bliver stoppet ind i dit loop....der skal vel kun være een insert.
Eller hvad????

/Babz
Avatar billede babz Nybegynder
14. januar 2005 - 12:35 #4
Bortset fra det må jeg på det kraftigste opfordre dig til at bruge et stylesheet til din html....
Alle de der styleangivelser roder for meget...hvilket gør det svært læseligt.
Det er i forvejen svært med asp og html i skøn forening.

Når du ny genererer html-formularer så kommer de alle til at hedde checkboks...og det er også med vilje at du giver dem samme værdi...checkboks.
Når nu du giver din checkbox en værdi...hvad sker der så med de værdier som brugeren vælger i checkboksen....prøv at skrive dem ud til skærmen...

/Babz
Avatar billede babz Nybegynder
14. januar 2005 - 12:44 #5
Et råd omkring navneforvirring i autogenererede formularer.
Jeg har en gang haft brug for noget lignende...hvilket gav mig problemer da jeg opdagede at jeg fik overskrvet vædier i mit POST-array.

Jeg måtte sikre mig at alle checkboxe fik deres eget navn, hvilket jo passende kunne være checkboxI
hvor I er en variable fra 0-? afhængigt af hvor mange formularer og felter i formularen der var.

Det blev så hevet ud af POST-arrayet efterfølgende

Men det ser ud som om du er ude i samme problem....dit POST-array kommer rigtigt nok til at bestå af ihvertfald eet checkbox element med værdien "checkboks".
Sprog, sprogniveau og skriftniveau ændrer sig ikke.
Hvad det er du vil med det loop er lidt uklart.

Det jeg tror du vil:
Er at kunne hente hver enkelt checkbox værdi i dit loop.
Men der skal være mange checkboxværdier at hente. og det ser ud til at både sprog, og niveau skal kunne associeres med en bestemt chekbox....og det er vidst ikke muligt med den htmlkode.

/Babz