Avatar billede palle1976 Nybegynder
12. januar 2005 - 14:00 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Problemer med include filer

Jeg er ved at lave noget kode hvor jeg skal oprette et OLE object med følgende kode:

Variant my_word;
my_word = Variant::CreateObject( "word.application" );

For at kunne bruge denne kode skal jeg includere følgende:
#include <utilcls.h>
#include <comobj.hpp>

Mit problem er at jeg får følgende fejl når jeg includerer de nævnte filer:
fatal error C1083: Cannot open include file: 'utilcls.h': No such file or directory

fatal error C1083: Cannot open include file: 'comobj.hpp': No such file or directory

Mit spørgsmål er hvordan jeg får includeret de to filer ??

Hvis jeg kan få et andet eksempel til at oprette et OLE/COM object, som virker, vil jeg også give points for det.
Avatar billede bertelbrander Novice
12. januar 2005 - 20:34 #1
Så vidt jeg kan se er de to header filer Borland C++ Builder header-filer, så der er nok ikke nogen større chance for at de vil virke med Visual C++, selv om du fandt dem.

Jeg ved ikke noget om OLE/COM.
Avatar billede palle1976 Nybegynder
13. januar 2005 - 08:46 #2
Er der forskel på hvilke filer der kan benyttes fra Borland C++ og Visual C++ ??

Det vil altså sige at man ikke kan lave det samme fra de to forskellige udviklingsmiljøer ??

Er det ikke muligt at importere nogle filer eller opdatere Visual C++, så det bliver muligt at lave det ønskede kode ??
Avatar billede joha Nybegynder
13. januar 2005 - 18:48 #3
Det kunne også være du har fejl i din path-angivelse. Det tyder ikke på at VC++ kan finde de to headere du includer... Prøv at gå ind i options I VC og inckluder det path for filerne...

Om Borland headerne er kompatible med VC++? Tja det ved jeg ikke, men man kan altid prøve...
Avatar billede bertelbrander Novice
13. januar 2005 - 19:39 #4
Jeg tvivler på at du kan bruge header filerne fra Borland Builder med VC++. Udover headerfilerne skal du nok bruge et lib, det virker sansynligvis heller ikke med VC++.
Det ser ud til at headerne er en del af Borland Builder's VCL, dette er meget Borland specifikt.

Headerfilerne findes ikke til min version af VisualC++.
Avatar billede codecow Nybegynder
15. januar 2005 - 03:17 #5
Hej.

Det kan nok gøres nemmere end med denne metode mer er også selv lige startet med COM.

Brug COM/OLE browsern til at finde det COM object du vil bruge

#import "Path\to\com.dll"

det skaber to filer *.tlh *.tli som er en slags header filer for COM'en
Der i finder du det namespace du skal bruge: using namespace blah;

Find GUID for det object og det interface du skal bruge i COM/OLE browseren
CLSIDFromString( L"{F9043C85-F6F2-101A-A3C9-08002B2F49FB}", &clsid );
CLSIDFromString( L"{083039C2-13F4-11D1-8B7E-0000F8754DA1}", &iid );

Brug CoInitialize() og CoCreateInstance() til at skabe com objectet og Release() og
CoUninitialize() til at rydde op med.

////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

/*
COM have the elegance of a figure-skating hippopotamus.
But putting MFC on top of COM is like dressing the hippo in an oversized clown suit.
*/

#include <windows.h>
#include <shlwapi.h> // PathFindFileName
#include <stdio.h> // sprintf
#include <tchar.h> // L macro

#import "c:\windows\system32\comdlg32.ocx"

using namespace MSComDlg;

int APIENTRY WinMain (
    HINSTANCE hInstance,
    HINSTANCE hPrevInstance,
    LPSTR lpCmdLine,
    int nCmdShow )
{
    HRESULT hres;
    CLSID clsid;
    IID iid;
    ICommonDialog* p_cdlg;

    hres = CoInitialize( NULL    );
    if( hres != S_OK ) {
        MessageBox( 0, "CoInitialize failed", "ERROR", MB_OK | MB_ICONSTOP );
        return 0;
    }

    //CLSIDFromProgID( L"MSComDlg.CommonDialog.1", &clsid );
    CLSIDFromString( L"{F9043C85-F6F2-101A-A3C9-08002B2F49FB}", &clsid );
    CLSIDFromString( L"{083039C2-13F4-11D1-8B7E-0000F8754DA1}", &iid );

    hres = CoCreateInstance(
        clsid,
        NULL,
        CLSCTX_ALL,
        iid,
        (void**)&p_cdlg);

    if( hres != S_OK ) {
        MessageBox( 0, "CoCreateInstance failed", "ERROR", MB_OK | MB_ICONSTOP );
        return 0;
    }

    p_cdlg -> PutFilter( (BSTR) L"*.txt" );
    p_cdlg -> PutMaxFileSize( 256 );
    p_cdlg -> PutFileName( (BSTR) L"no_name" );
    p_cdlg -> ShowSave();
    BSTR bstr_file_name = p_cdlg -> GetFileName();

        /* Blah blah blah */

    // Cleanup
        p_cdlg -> Release();
    CoUninitialize();
    return 0;
}

//////////////////////////////////////////////////////////////////////////
/*
(\(..)/)
  @@
  )(
  (oo)
  ~\
*/
//////////////////////////////////////////////////////////////////////////

Håber det hjælper dig
Avatar billede palle1976 Nybegynder
21. januar 2005 - 09:32 #6
Tak for det gode eksempel, det var lige hvad jeg skulle bruge. Jeg rendte dog ind i en række andre problemer men jeg har fået det til at virke nu.