Avatar billede martins Nybegynder
07. januar 2005 - 16:59 Der er 15 kommentarer

100% højde i FireFox - Hvorfor ikke?

Jeg har ledt eksperten tynd, efter en løsning på at en div 100% høj i FireFox. Jeg ønsker at validere efter XHTML1.0 strict, og har fundet frem til følgende kode, som burde gøre tricket:

html,body
{
    height: 100%;
    margin: 0px 0px 0px 0px;
    padding: 0px 0px 0px 0px;
    background-image:url(http://web33531.ta13.talkactive.net/tm/gfx/bg.gif);
    margin: 0 auto;
    font-family: Tahoma,Verdana,Arial,Sans-Serif;
    font-size: 11px;
    color: #111111;
}

#maindiv
{
    width: 950px;
    min-height: 100%; /* 100% højde i FireFox */
    margin: 0 auto;
    background: #F8F8F8;
    border-left: solid 3px #0A344E;
    border-right: solid 3px #0A344E;
}

* html #maindiv /* Læses kun af IE */
{
    height: 100%;
}

Det fungerer bare ikke... Dvs. div'en er godt nok 100% høj i IE, men bare ikke i FireFox. Nogen forslag?
Avatar billede olebole Juniormester
07. januar 2005 - 17:12 #1
<ole>

1. Hvis du sætter højden til 100% på body og 'html' elementerne, så kan du også sætten højden på et element, der ligger i body'en til 100%'s højde. Det vigtige er, at det omkransende element har fået sat en højde - ellers har browseren ikke noget at beregne højden efter. Det fungerer fint i alle de væsentlige browsere.

2. Hvorfor skrive XHTML? Dine sider vil alligevel parses som HTML4.01 i samtlige browsere - og oven i købet som fejlfyldt HTML.
Det er idag langt bedre for dine brugeres browsere at skrive HTML4.01-Strict - og du fremtidssikrer intet ved at skrive XHTML  ;o)

/mvh
</bole>
Avatar billede martins Nybegynder
07. januar 2005 - 17:15 #2
Næh.. men det er jo også rart at kunne sige at man kan kode XHTML :-)

Jeg er ikke helt med på hvad du mener. Min body har jo 100%, og min maindiv har 100% højde. Så jeg forstår ikke hvorfor det ikke fungerer. Kan let være det bare er mig der opfatter langsomt :/
Avatar billede lyf Nybegynder
07. januar 2005 - 17:20 #3
Puu, der er mange der skal omvendes - hva olebole? ;-)

Du kan måske finde lidt hjælp her:

http://zyph.dk/eksempler/100height/
http://zyph.dk/eksempler/100height2/
Avatar billede martins Nybegynder
07. januar 2005 - 17:22 #4
Uden at virke som et totalt tågehorn, så kan jeg ikke se forskel på det jeg gør, og det du linker til ... det virker stort set til at være det samme ;-)
Avatar billede olebole Juniormester
07. januar 2005 - 17:34 #5
Nuvel, det kan være, det er rart at kunne fortælle lillesøster, man skriver XHTML - men er det ikke lidt ærgeligt at blive til grin blandt kompetente kodere? Jeg tror, du bør læse disse to:
  http://www.eksperten.dk/artikler/537
  http://www.eksperten.dk/artikler/538

Hvad dit spm. angår, så prøv at lægge et link til en side, hvor det ikke fungerer for dig - og en forklaring på, hvordan du gerne vil have, det skal se ud  ;o)
Avatar billede martins Nybegynder
07. januar 2005 - 17:38 #6
Altså bare fordi du har en holdning til et emne, betyder det jo ikke at _ALLE_ behøver at have den samme holdning, vel? Jeg synes desuden det er ærgeligt at du bliver nedladende - men nuvel, jeg har næsten ondt af dig.

Adresse: http://web33531.ta13.talkactive.net/tm/

Mål: At få siden til at fylde 100% i højden i FireFox.
Avatar billede lyf Nybegynder
07. januar 2005 - 17:40 #7
Jeg har brugt din kode nu, uden at ændre noget her: www.zyph.dk/eksempler/martinsheight

Virker helt perfekt i både FF og IE. Både med HTML 4.01 strict doctype og XHTML 1.0 strict.
Avatar billede martins Nybegynder
07. januar 2005 - 17:43 #8
Hhhmmm... underligt. Hvis du kigger på adressen kan du se problemet.
Avatar billede martins Nybegynder
07. januar 2005 - 17:52 #9
Nu har jeg prøvet lidt af hvert... Jeg har kopieret de 2 styles ind i default.aspx - hjalp ikke. Jeg har rydet alle elementer fra min maindiv - det hjalp ikke.
Avatar billede lyf Nybegynder
07. januar 2005 - 17:56 #10
Prøv at slette det hele, og bruge mit istedet - og test om det virker?
Avatar billede martins Nybegynder
07. januar 2005 - 18:08 #11
Dit eksempel fungerede fint - og det har fået mig til at tro at det er min form den er gal med. Jeg vil sige tak for hjælpen. I kan begge smide et svar, og få point for den tid i har brugt.
Avatar billede olebole Juniormester
07. januar 2005 - 18:32 #12
martins >> Jeg har sandelig ikke ønsket at virke nedladende. XHTML er primært noget, newbies bruger - fordi professionelle som oftest ved så meget om teknologierne, at de ved, XHTML er en håbløs teknologi at bruge for tiden. Der er ingen professionelle med respekt for sig selv og deres brugere, der skriver i XHTML.
Der er ikke tale om holdninger ... der tale om viden, hvilket er noget helt andet. Hvad der kan lade sig gøre og ikke kan, er ikke et spørgsmål om holdninger eller demokratiske beslutninger. Det er det, der adskiller web-kodning fra religion ... eller burde gøre det  ;o)
... og uanset, om du kan lide det eller ej, er der ikke noget at bruge XHTML til på WWW. Det virker ganske enkelt ikke ... that's it 'n' that's that. Det er fakta ... ikke holdninger  :)

Jeg har lidt svært ved at se, hvad det er, der ikke fungerer for dig med hensyn til din CSS. Hvad er det, du vil have 100% højt - og som ikke er det?
Avatar billede martins Nybegynder
10. januar 2005 - 23:07 #13
>> ole - Jeg må jo så have misforstået dig. Jeg er dog stadig af den holdning at XHTML er fremtiden - derfor vil jeg gerne validere min kode efter det - og så er jeg sådan set fløjtende ligeglad hvad andre mener. Desuden oplever jeg ikke de store problemer med XHTML kontra HTML ... og så vælger jeg endda at kalde mig selv professionel - jeg er da trods alt uddannet inden for multimedie.

Jeg vil gerne have lukket spørgsmål, så hvis dem der vil have point vil oprette spørgsmål, vil det være fint.
Avatar billede olebole Juniormester
11. januar 2005 - 01:09 #14
Der hersker ingen somhelst tvivl om, at XHTML er fremtiden, men ligeså lidt tvivl kan der herske om, det ikke er nutid ... det er stadig facts - ikke holdninger eller meninger  ;o)

Grunden til, du ikke oplever problemer med XHTML, er, at browseren redder koderen i de nuværende overgangs versioner. Kan koderen ikke levere en kode, der kan tolkes som XHTML, tvinges HTML-parseren til at overtage arbejdet med siden.
Da koden derved leveres med en DTD, der ikke stemmer overens med koden i dokumentet - og alle tags uden et lukke-tag er forsynet med en slutning, som HTML-parseren ikke kan genkende som HTML - påtvinger man således browseren et helt unødigt ekstra arbejde. Det er facts - ikke holdninger.

Årsagen til, man ønsker at overgå til XHTML, er netop at gøre livet så let for browserne, som muligt. Derfor giver det med andre ord ingen mening at skrive XHTML, før nettet er klar til det - og ens sider kan parses som XHTML. Gør man det alligevel, opnår man det stik modsatte af det ønskede. Koden bliver mindre optimal for browseren end den tilsvarende HTML4.01-Strict kode. Det er stadig facts.

Til gengæld har jeg den holdning, at det er uprofessionelt at levere et stykke arbejde, man ved, ikke virker optimalt ... så er det egentlig ligegyldigt, om man opfatter sig selv som professionel og hvad man måtte have af uddannelse.

For en ordens skyld skal det lige nævnes, at XHTML1.0 heller ikke er en fremtidssikring, da koden ikke umiddelbart kan bruges, når vi overgår til XHTML2.0 og der endelig bliver tale om ægte XHTML (læs: XML).
Avatar billede lyf Nybegynder
11. januar 2005 - 07:08 #15
takker