Avatar billede suss Nybegynder
07. januar 2005 - 11:51 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Word XP / skabeloner - rulleliste

Hejsa

Jeg vil gerne have en rulleliste (tror jeg det hedder) i mine skabeloner, hvor der kan vælges mellem forskellige tekster til auto-indsættelse i dokumentet. Men jeg ønsker ikke at låse mit dokument, da der skal være mulighed for at rette/tilføje heri. Derudover ønsker jeg, at det kun er den valgte tekst, der bliver udskrevet - altså ikke selve "rulleliste-objektet".

Eksempel:
Måske vi kunne mødes (her skal der så være en rulleliste, hvor man kan vælge tekst1 eller 2 osv)  bla bla bla

Jeg er desværre ikke nogen ørn til programmering - er der nogen som kan hjælpe?
Avatar billede jkrons Professor
07. januar 2005 - 11:53 #1
Det nemmeste er at dele dit dokument op i sektioner. Rullelisten skal så være i en sektion, der låses, mens resten af dokumentet, hvor brugeren skal kunne rette, skal være en en ulåst sektion.
Avatar billede suss Nybegynder
07. januar 2005 - 12:04 #2
Hm....: Rullelisten vil komme til at stå i en linie, hvor andre skal have lov at tilføje/rette. Det er jo ikke meningen, at "linien" ligesom skal stå for sig selv, men være en del af mere tekst.
Avatar billede jkrons Professor
07. januar 2005 - 12:14 #3
OK, hvis det er tilfældet, kan jeg ikke på stående fod gennemskue, hvordan dit problem skal løses. Du lave en kontrolelement rulleliste, men jeg er ikke helt klar over, om du så kan undgå, at selve rullelisten udskrives sammen med dokumentet.
Avatar billede suss Nybegynder
07. januar 2005 - 12:50 #4
Jeg har været ved at lege med kontrolelement rulleliste - tror nemlig at du har ret i, at det kan løse mit problem. Jeg er bare ikke nogen "kodenørd" og jeg kan ikke få word hjælp til at fortælle mig, hvordan jeg håndterer kontrolelementer - kun hvad de hedder og hvad de kan - og det kan jeg godt selv indse. Lige nu vil jeg gerne have en liste med mulighederne "stoppet ind" i listen. Hvordan gør jeg det?
Avatar billede jkrons Professor
07. januar 2005 - 13:06 #5
Det gør du gennem kode, fx:

Private Sub ComboBox1_GotFocus()
    ComboBox1.AddItem "Tekst0"
    ComboBox1.AddItem "Tekst1"
    ComboBox1.AddItem "Tekst2"
End Sub

osv. Husk, at hvis du senere skal adressere de enkelte pubnkter i listen, er det første ListItem = 0, det næste er 1 og så videre.
Avatar billede jkrons Professor
07. januar 2005 - 13:11 #6
Den her nrugte hændelse er dog ikke smart. Det er mere hensigtsmæssigt at gøre det ved Document_Open, fx

Private Sub Document_Open()
    ComboBox1.AddItem "Tekst0"
    ComboBox1.AddItem "Tekst1"
    ComboBox1.AddItem "Tekst2"
End Sub

Koden skal så ligge i modularket ThisDocument
Avatar billede suss Nybegynder
07. januar 2005 - 17:31 #7
Der må være noget jeg ikke forstår! Jeg har prøvet begge dine forslag, men der kommer ikke til at stå noget i boxen uanset. Indsætter jeg en liste i dokumentet, står der følgende i modularket: Private Sub ListBox1_Click(). Jeg har også afprøvet dine forslag ved at indsætte en combobox, men med samme resultat?
Avatar billede jkrons Professor
07. januar 2005 - 17:34 #8
Prøv følgende:

Indsæt comboboksen (ovenstående kode gælder for en komboboks). Højreklik på komboboksen og vælg Vis programkode.

Slet alt hvad der står i koderuden. Kopier min seneste kode til ruden.

Gem dokumentet og luk det. Prøv at åbne det igen.
Avatar billede suss Nybegynder
07. januar 2005 - 22:12 #9
Det hjæper desværre ikke. Jeg har slettet det, der står i modularket og indsat din kode, men når jeg åbner dokumentet igen, bliver der auto indsat følgende i arket:
Private Sub ComboBox1_Change()

End Sub

Og der er ingen tekst at vælge. Jeg ved ikke, hvad jeg evt gør galt?
Avatar billede jkrons Professor
07. januar 2005 - 23:10 #10
Det lyder mystisk. Husker du at lukke designvisning inden du gemmer og lukker dokumentet?
Avatar billede suss Nybegynder
08. januar 2005 - 00:25 #11
Ja, jeg har prøvet både og (bare for at prøve)! Jeg har rent faktisk kun comboboxen i mit dokument - så der kan ikke være andet, der driller (ihvertfald ikke noget jeg har sat ind). Kan der være nogle funktioner, jeg mangler at slå til eller...........?
Avatar billede jkrons Professor
08. januar 2005 - 00:28 #12
Ikke så vidt jeg ved. Hvis du giver din e-mail kan jeg sende et eksempel, der i hvert fald virker hos mig.
Avatar billede suss Nybegynder
08. januar 2005 - 00:45 #13
Det ville være ret fedt. Min adr: susha@pc.dk
Avatar billede jkrons Professor
08. januar 2005 - 01:05 #14
Sendt
Avatar billede suss Nybegynder
08. januar 2005 - 09:59 #15
Hej jkrons. Tak for din mail. Det var lige præcis min macro-indstilling, der var problemet. Nu skal jeg bare have "listen" til at være en naturlig del af resten af teksten, men det kan jeg godt selv. Tak for hjælpen! Smider du et svar, så jeg kan give dig dine velfortjente point?
Avatar billede jkrons Professor
08. januar 2005 - 10:02 #16
Godt det kom til at virke :)