Avatar billede delphinarious Nybegynder
03. januar 2005 - 20:02 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Hvad kan Wine egentligt?

Hej.

Jeg tillader mig lige at stille et spørgsmål, som de fleste Linux-hoveder sikkert vil finde lettere latterligt. Men jeg har ikke selv svaret, og anser det derfor som et værdigt spørgsmål.

Hvis jeg nu installerer Linux på min PC, og dernæst installere Wine. Så vil jeg kunne køre alle Windows-baserede programmer, ikke sandt? Jeg tænker her især på programmet Reason fra Propellerhead. Men i bund og grund, vil jeg vide, om jeg kan installere en hvilken som helst Windows-applikation på min Linux-maskine, blot ved at bruge Wine? Og i så fald, hvordan kører det med drev og sådan noget? Altså får man en normal Windows-brugerflade, eller hvordan fungerer det?

På forhånd tak.
Avatar billede bufferzone Praktikant
03. januar 2005 - 20:10 #1
intet linux spørgsmål er latterligt.

Wine er ikke en emulator. En emulator er normalt et program der får et andet program til at føle at det befinder sig i det miljø det er lavet til at køre under.

Wine lægger sin ind mellem programmet og linux som et mellemlag og sørger for at windowsprogrammet kan køre under linux, ikke som en emulator, men som et mellemlag
Avatar billede bufferzone Praktikant
03. januar 2005 - 20:11 #2
Wins står for "Wine is not an emulator" men det er tæt på
Avatar billede bufferzone Praktikant
03. januar 2005 - 20:11 #3
Wins=wine
Avatar billede delphinarious Nybegynder
03. januar 2005 - 20:15 #4
All right. Meget tilfredsstillende svar. Du får lige nogle points. Tusind tak for hjælpen. ;-)
Avatar billede bufferzone Praktikant
03. januar 2005 - 20:17 #5
Du kan (nødvendigvis) køre alle windows programmer, men de fleste, og alle de vigtige kan bringes til at køre under linux med wine.

Wine er ikke altid lige let at sætte op, men der er hjælp at hente på nettet, og du kan finde gode beskrivelser om hvordan du gør til de fleste programmer. Jeg har selv kørt officepakken, photoshop og visio under linux med wine.

Brugerfladen er den sædvanelige linux flade, men windows programmet startes op i sit eget windows like vindue. Windows drev kan mauotes så du har adgang til dem fra linux maskinen og dermed kan du starte dine windows programmer op fra din linux partition
Avatar billede bufferzone Praktikant
03. januar 2005 - 20:17 #6
(Ikke nødvendigvis) skulle der have stået
Avatar billede delphinarious Nybegynder
03. januar 2005 - 20:22 #7
Aha, men det kræver altså at der også ligger en WIndows-installation på maskinen, eller hvad mener du?
Avatar billede bufferzone Praktikant
03. januar 2005 - 20:26 #8
Det vil det normalt gøre, eller at der er adgang til en windows installation. Du skal jo have installeret windowsprogrammerne på en eller anden måde og det kan, mig bekendt, ikke gøres med wine, her kan programmerne kun afvikles
Avatar billede delphinarious Nybegynder
03. januar 2005 - 20:30 #9
Ok ok. Jamen se, det var egentligt der jeg tænkte, der ville være et problem. Det vil sige, at hvis jeg nu er rigtig glad for et program, som kun kører på WIndows, og jeg ønsker at køre en ren Linux-computer, så er det bare farvel til det program?
Avatar billede langbein Nybegynder
04. januar 2005 - 15:51 #10
Avatar billede frol Nybegynder
05. januar 2005 - 10:18 #11
Uden at være Wine-ekspert, har jeg følgende erfaringer med Wine 0.0.20040615 under Debian-Ubuntu:

- det er umiddelbart _ikke_ nødvendig med en Windows installation på systemet. Wine opretter selv en dummy Windows-mappestruktur, som er det eneste som programmerne kan have brug for. Dog kan det være nødvendigt at kopiere enkelte systemfiler i de relevante mapper (.dll, fonts...).

- i de fleste tilfælde har jeg kunne installere Win-programmer på normal vis, ved at køre setup.exe ell.lign. Det kan dog være nødvendig med efterfølgende "tweaking" af installationen. (i enkelte tilfælde kopiering af div. konfigurationsfiler eller dele af registreringsdatabasen fra en tidl. installation under Windows).

Så efter at have installeret og konfigureret Wine, kan man prøve at skrive fx $ wine d:/setup.exe i en konsole for at starte en programinstallation fra en CDrom...
Avatar billede langbein Nybegynder
06. januar 2005 - 08:11 #12
Min erfaring med testing på RedHat er omtrent den samme. Hadde ingen Windows installsjon på maskinen. Uttestingen skjedde imidlertid bare i nokså begrenset omfang ettersom konklusjonen vel egentlig var at kompabiliteten i forhold til Windows så ut til å fugere for dårlig. Syntes det hele så ut til å være for besværlig og for "plundrete".

Litt fram i tid så vil jeg vel kanskje forvente at Wine kanskje kommer til å kjøre noe bedre. Det er forresten et stykke tid siden jeg testet Wine slik at det sikkert heller ikke var den siste utgaven jeg kjørte med.
Avatar billede tagman Nybegynder
10. januar 2005 - 12:38 #13
CrossOver Office fra Codeweavers er en dejlig og strømlignet distribution af Wine. Optimeret til at køre mange windows programmer 100% perfekt - især Photoshop. Desværre koster det nogle dollars... men ikke så mange.