Avatar billede rossoneris Nybegynder
03. januar 2005 - 11:07 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Oprettelse af simpel script

Jeg skal have lavet et backup script til rman som skal køres dagligt..men hvordan er det lige man gemmer en fil i rman og hvordan kan man køres den .. dvs. hvilke kommandoer

I dos mode laver man jo en bat fil - men hvordan laver man lignende fil i rman. Hvis nogen bare lige kan nævne kommandoerne der skal "fyres af" for at gemme en fil der derefter kan eksekveres
Avatar billede pnielsen Nybegynder
03. januar 2005 - 16:04 #1
Er ked af at jeg ikke helt forstår dit spørgsmål??

Du laver f.eks. en bat fil ala:

connect rcvcat rman/rman@rman01;
connect target ' / as sysdba';

allocate channel for maintenance type disk;
crosscheck backup of database completed between 'sysdate - 30' and 'sysdate - 7';
delete expired backup;
release channel;
exit;
Avatar billede rossoneris Nybegynder
03. januar 2005 - 16:33 #2
ok - jeg forstod bare at det ikke var muligt med en batfil. Det vil jeg lige forsøge :)
Avatar billede pnielsen Nybegynder
04. januar 2005 - 00:03 #3
Normalt ville jeg bruge et 3. parts backup produkt som understøtter at lave/eksekvere dine rman scripts selv..
Avatar billede rossoneris Nybegynder
04. januar 2005 - 08:52 #4
Hvad "betyder" den første linie: connect rcvcat rman/rman@rman01;  ?

Jeg kører rman uden katalog - det har vel ingen indflydelse på om det virker eller ej
Avatar billede pnielsen Nybegynder
04. januar 2005 - 22:33 #5
Mit eksempel connecter til en rman database:
connect rcvcat rman/rman@rman01;

Connecter til target datbasen som der skal tages backup af:
connect target ' / as sysdba';

Og resten siger sig selv..
1. Vælger disk som destination for backup
2. Checker alle backups inden for angivne tidsrum
3. sletter expired backups
4. Frigiver kanal til disk
5. exit
Avatar billede rossoneris Nybegynder
05. januar 2005 - 14:32 #6
ok - jeg kan ikke helt få det til at hænge sammen.

I bat filen skal jeg jo først definerer at den skal gå ind i rman.

Det gøres jo let ved at starte med

rman nocatalog

Kører jeg bat filen ryger den rigtig nok ind i rman, men selvom jeg i batfilen efterfølgende skriver "connect target" så sker der ingen ting?.. den bliver bare stående i Rman prompten.
Avatar billede pnielsen Nybegynder
05. januar 2005 - 15:31 #7
Hvis du havde brugt catalog ville du kunne gemme scripts i catalogdatabasen..

Men prøv det her:
eg. create a file c:\rman\script.txt containing

run
{configure default device type to disk;
backup database plus archivelog;
}

Now create a .bat file which contains the command to run RMAN and instruct RMAN to execute the .txt file above (this is done using the 'cmdfile' parameter)

eg create a file called c:\rman\backup.bat containing

rman target / cmdfile "c:\rman\script.txt"

Test these files by running a backup job at the dos prompt by typing

DOS>c:\rman\backup.bat

Now schedule this job to run again at 11pm tonight

DOS>at 23:00 c:\rman\backup.bat
Avatar billede rossoneris Nybegynder
06. januar 2005 - 09:03 #8
jeps - det virker sku. En lidt "krøllet" måde, men nu virker det ihvertfald. Har dog lige et "tillægsspørgsmål": Archivelog er aktiveret, men databasen når ikke dagligt at danne en archivelog, så når jeg tager en backup og har defineret den til at tage archivelogs med gør den det ikke .. da der jo ikke er nogen.

Er det så en god ide at tilføje en alter system switch logfile inden en backup ?
Avatar billede pnielsen Nybegynder
06. januar 2005 - 19:16 #9
Yeps.. Du har helt ret ;-)
Avatar billede rossoneris Nybegynder
07. januar 2005 - 10:24 #10
Jeps - det virker på en oracle 9 version. På Oracle 8 tager den dog ikke imod samme kommando script.

Den melder bl.a. Rman-03026, 03002, 06172

Der er jo sikkert nogen ting der skal ændres i Oracle 8 omkring parametre eller ?
Avatar billede pnielsen Nybegynder
07. januar 2005 - 14:49 #11
RMAN-06172: not connected to recovery catalog database

Hvis du bruger catalog databasen skal du connecte til den først.
Ellers skal du huske nocatalog optionen.