Avatar billede soeren_dk Nybegynder
03. januar 2005 - 07:09 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Behandling af JPEG billeder?

Er der nogen som kan hjælpe med oplysninger om hvordan man "tagger" JPEG billedefiler og ændrer størrelse og dpi med VB.NET (ASP.NET)?

Hvis man uploader et billede til f.eks. dating.dk bliver deres logo sat ind.

På forhånd tak.
Avatar billede martin_maage Nybegynder
03. januar 2005 - 17:21 #1
Du skal tage og eksperimentere lidt med Graphics og Bitmap. prøv at læs lidt om dem i msdn dokumentationen. Jeg har desværre ikke noget eksempel jeg lige kan fiske frem

held og løkke
Avatar billede bernhof Nybegynder
04. januar 2005 - 13:18 #2
Følgende funktion returnerer et resized billede, hvis du giver den billedet (pSourceBitmap), som skal resizes, samt den nye bredde og højde (pNewWidth og pNewHeight):

  Public Function ResizeBitmap(ByVal pSourceBitmap As Bitmap, _
                              ByVal pNewWidth As Int32, _
                              ByVal pNewHeight As Int32) As Bitmap
    Dim lResizedBitmap As New Bitmap(pNewWidth, pNewHeight)
    Dim lGraphics As Graphics = Graphics.FromImage(lResizedBitmap)
    lGraphics.DrawImage(pSourceBitmap, 0, 0, pNewWidth, pNewHeight)
    Return lResizedBitmap
  End Function

Følgende funktion returnerer et "tagged" bitmap, hvis du fortæller den, hvilket bitmap der skal "tagges" (pSourceBitmap), hvilket tag/stamp der skal bruges (pStampBitmap), og hvor på billedet dette stamp skal placeres (pStampPosition):

  Public Function StampBitmap(ByVal pSourceBitmap As Bitmap, _
                              ByVal pStampBitmap As Bitmap, _
                              ByVal pStampPosition As Point) As Bitmap
    Dim lStampedBitmap As New Bitmap(pSourceBitmap)
    Dim lGraphics As Graphics = Graphics.FromImage(lStampedBitmap)
    lGraphics.DrawImage(pStampBitmap, pStampPosition)
    Return lStampedBitmap
  End Function

Her er nogle eksempler på, hvordan man kalder de to funktioner. Jeg benytter to knapper, Button1 og Button2 til at manipulere et billede, som er indlæst i PictureBox1.

  Private Sub Button1_Click(ByVal sender As System.Object, _
                            ByVal e As System.EventArgs) _
                            Handles Button1.Click
    PictureBox1.Image = ResizeBitmap(New Bitmap(PictureBox1.Image), 400, 300)
  End Sub

  Private Sub Button2_Click(ByVal sender As System.Object, _
                            ByVal e As System.EventArgs) _
                            Handles Button2.Click
    PictureBox1.Image = StampBitmap(New Bitmap(PictureBox1.Image), _
                                    New Bitmap("Z:\camel1.gif"), _
                                    New Point(0, 0))
  End Sub

Håber det kan bruges.
Avatar billede bernhof Nybegynder
10. januar 2005 - 15:17 #3
Kunne du bruge mit svar?
Avatar billede soeren_dk Nybegynder
10. januar 2005 - 18:03 #4
Jeg sidder og roder med det nu, så ja, absolut.. Mange tak for din hjælp. Jeg acceptere dit svar nu.
Avatar billede bernhof Nybegynder
10. januar 2005 - 18:06 #5
:)