Avatar billede da_ganja Nybegynder
30. december 2004 - 18:37 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Harddisk problemer

Jeg har lige samlet en ny computer, selv. En AMD 64 3400+ processer, ASUS K8V SE mainboard og en Hitachi Deskstar 160 GB, bl.a.

Problemet er bare at min harddisk kun er på 31 GB i windows, og ca. 33 i BIOS... På selve harddisken står der 160GB, som burde være rigtigt... så... HJÆLP!
Avatar billede nopsen Ekspert
30. december 2004 - 18:40 #1
du har nok formateret den med fat32, du skal bruge ntfs.
derefter skal du ha minimum servisce pack1 for at kunne se mere end 130 gb.
Avatar billede jop... Nybegynder
30. december 2004 - 18:41 #2
Hvad har du bootet på, da du installerede windows, og hvilket styresystem bruger du?
Avatar billede dragonknight Juniormester
30. december 2004 - 19:03 #3
Man skal ikke bruge NTFS, men det kan være en fordel.
Avatar billede t_holst Nybegynder
30. december 2004 - 19:10 #4
Du har muligtvis sat jumberen forkert på selve disken, man kan ofte sætte hardisken til af være på kun 30 GB, så ældre computere også kan bruge en ny disk.
Avatar billede majsmarken Nybegynder
30. december 2004 - 20:10 #5
Generelt:
Jeg vil anbefale at PARTIONERE HD'en med eks. C: (~20Gb) til STYRESYSTEMET/PROGRAMMER og resten til Dokumenter + 'egne' data...

Efter begge drev er klar:
Skrivebord: [Documenter] HjMussetast [Egenskaber][Flyt] Vælg et andet passende drev/HD - følg guiden...
Avatar billede majsmarken Nybegynder
30. december 2004 - 20:12 #6
... samt generelt læs og forstå:
http://www.hcma.dk/tips&tricks.htm#sp1mm

Med andre ord - INTERNETSTIKKET UD undervejs indtil SP2 er instaleret korrekt!!!
Avatar billede sickboy Nybegynder
30. december 2004 - 23:54 #7
Hej

Vil også sige at grunden må være, at du har "lavet" drevet med en fat32.

Og som "nopsen" også skriver, skal du have SP 2 for at kunne få alle 160 GB ud af HDD.

Har selv samme problem ! XP SP2 sutter, men det skal være der,hvis du vil have alle GB!
(Vil selv heller misse 30 GB end have SP2 :o) )

GODT NYTÅR!
Avatar billede tumben Novice
31. december 2004 - 00:05 #8
som t holst siger....sidder der ikke en 32 GB limit jumper på den harddisk ??..
Avatar billede majsmarken Nybegynder
31. december 2004 - 00:24 #9
PS: Det er nu 'bare' SP1 for at komme over 128Gb grænsen.
Men gå sandelig efter SP2 nu da det er en jomfruelig/uberørt XP der er tale om - så vil det altid virke...
Avatar billede majsmarken Nybegynder
31. december 2004 - 00:25 #10
Nååå - hvad siger spørgeren så: <da_ganja> ???
Avatar billede majsmarken Nybegynder
31. december 2004 - 00:26 #11
<da_ganja>: Da du er ny bruger her på eksperten - her er en side du bør læse:
http://expfaq.1go.dk/
Avatar billede da_ganja Nybegynder
31. december 2004 - 14:16 #12
Tak for de mange svar/løsninger... Jeg prøver dem lige nu og se hvilke der virker osv.

Jeg er næsten 100% sikker på at jeg valgte NTFS, og jeg har allerede hentet alle mulige (og umulige) opdateringer på microsoft.com/security... Til T Holst og Tumben, hvordan checker jeg om jeg har gjort det der stads med jumperen? Og hvordan fixer jeg det evt.?
Avatar billede t_holst Nybegynder
31. december 2004 - 15:31 #13
På selve disken er der en tegning af hvordan jumperen skal sidde. Du kan vælge bla. marster, slave og måske også 32GB limt.
Avatar billede da_ganja Nybegynder
31. december 2004 - 15:41 #14
Jeps, nu har jeg sat den til 16-et-eller-andet og primær master... BIOS siger nu den er på 164 :D, men windows siger stadig kun 31... Jeg skal ikke geninstallere vel?
Avatar billede nopsen Ekspert
31. december 2004 - 16:50 #15
højreklik på denne computer - administrer - diskhåndtering, derinde kan de markere den sidste del af drevet med højreklik og vælge at partitionere og formatere resten af disken, du behøver ikke geninstallere.
Avatar billede majsmarken Nybegynder
01. januar 2005 - 09:38 #16
Har du en ServicePack(2) inde ? Jeg tænker på 128Gb grænsen som tidliger nævnt...