Avatar billede maninred Nybegynder
20. december 2004 - 15:02 Der er 11 kommentarer

Password til hjemmeside

Hej

Har en lille privat hjemmeside hvor jeg gerne vil have password på en underside, det er et billede arkiv hvor brugeren skal have et id og password for at logge på- hvordan gør jeg nemmeste det uden det bliber alt for besværligt ?
Avatar billede dan_n Nybegynder
20. december 2004 - 15:03 #1
Du kan gøre det via javascript, men det bedste er via asp eller php
Avatar billede majsmarken Nybegynder
20. december 2004 - 15:28 #2
Der er flere spm. (+svar) om dette emne her på eksperten.
Jeg prøver lige at finde nogle til dig...
Avatar billede majsmarken Nybegynder
20. december 2004 - 15:30 #3
Avatar billede majsmarken Nybegynder
20. december 2004 - 15:31 #4
Sorry - den snød mig - glem den link...
Prøver igen...
Avatar billede skovge Novice
20. december 2004 - 15:31 #5
Du kan godt goere det gennem et javascript, men problemet er, at det er  ret nemt at "hacke" koden - det allernemmeste, og faktisk også sikreste er at bruge et script der tager navnet på din underside som argument - det betyder, at evt. "hackere" skal gætte navnet på siden for at få adgang, og det kan jo nok godt tage lidt tid.  :O)

Du kan bruge nedenstående kode på en tom side (kald den password eller lignende), og så linke til den fra din hovedside, så når folk clicker på 'Vis fotogalleri' åbnes password siden - scriptet på den sørger så for at prompte brugeren for et password.

Din kode på password siden skal se sådan ud:

<html>
<head>
<title>Password1</title>
<script>
var p=confirm("The site you are trying to acces is a private site and is protected by password!")
if(p)
{
var pass=prompt("Please type in the pasword")
window.location=pass+".htm"
}
</script>
</head>
<body>
</body>
</html>

Hvis så du vil have at kodeordet skal være 'HemligNemlig' så kalder du bare din underside for Hemlignemlig.htm, og når så brugerne taster HemligNemlig ind, sørger scriptet for at åbne side HemligNemlig.htm - simpelt og sikkert.  :O)

MVH
Jesper
Avatar billede michael_stim Ekspert
20. december 2004 - 15:32 #6
Det nemmeste må nok väre .htaccess. Men det kräver at du har apache-server på dit webhotel.
Avatar billede michael_stim Ekspert
20. december 2004 - 15:33 #7
Avatar billede skovge Novice
20. december 2004 - 15:39 #8
Fandt lige dette simple password java script i gemmerne - det er da også en mulighed, men ikke lige så sikkert som det andet.

Dette lille password script er meget simpelt at anvende, yderst effektivt og virker på alle servere, da det er ren html.
Man kan ofte have behov for at beskytte enkelte eller alle sider på et websted, så kun autoriserede brugere har adgang. Det gøres vha. en password-funktion.
Ofte kan passwordbeskyttelse være en kompliceret sag, som kan være svær at håndtere. Ikke mindst fordi den optimale løsning skal programmeres i asp e.l.
Dette script er en god løsning, for webmasters, som ikke har adgang til en server med asp.
Scriptet virker ved, at brugeren i et pop-up vindue bliver spurgt om adgangskode, inden selve siden indlæses. Man risikerer altså ikke - som det er tilfældet ved mange andre html løsninger - at brugeren bare kan vælge "vis kilde" og så læse kodeordet i html'en. Selv om scriptet er relativt sikkert, skal du være opmærksom på, at det ikke er 100% sikkert ... en 100% sikker løsning er i øvrigt stort set umulig at lave med JavaScript.
Scriptet er derfor meget sikkert .. men der er naturligvis visse ulemper som beskrevet i slutningen af denne side.
Javascript    Eksempel >>

Sådan gør du:
Indsæt denne kode i din <head> sektion på den/de sider, som skal beskyttes:
<!-- SCRIPT - simpelt password -->

//Script fra @-beynder
//http://www.a-begynder.dk
//Stedet for webmasters ... vi har næsten alt til hjemmesider

//Scriptet kan frit anvendes, men slet venligst ikke vores reference her over
//----------------------------------------------------------

<script>
var p=confirm("Starttekst i pop-up")
if(p){
var ans="KODE"
var pass=prompt("Spørg efter password")
if(pass!==ans)
{
alert("Fejlmeddelelse ved forkert password")
window.location="fejlside.htm"
}else{alert("@-begynder byder velkommen");}
}else{window.location="fejlside.htm"}
//http://www.a-begynder.dk
</script>

<!-- SCRIPT - simpelt password - SLUT -->

Definer selv teksterne markeret med rød!
Brugeren vil blive spurgt om adgangskode for at se siden (i dette tilfælde "KODE"). Ved korrekt password åbnes siden.
Hvis brugeren taster en forkert kode sendes han videre til en fejlside (i dette tilfælde "fejlside.htm"). Man kan frit ændre i velkomsttekster, fejlmeddelelse og kodeord.

Det færdige html-dokument<html>

<head>

<!-- SCRIPT - simpelt password -->

//Script fra @-beynder
//http://www.a-begynder.dk
//Stedet for webmasters ... vi har næsten alt til hjemmesider

//Scriptet kan frit anvendes, men slet venligst ikke vores reference her over
//----------------------------------------------------

<script>
var p=confirm("Denne side er beskyttet. Ønsker du at logge ind?")
if(p){
var ans="KODE"
var pass=prompt("Indtast kode")
if(pass!==ans)
{
alert("Forkert password - siden lukkes!")
window.location="ex_simpeltpass_fejl.htm"
}else{alert("@-begynder byder velkommen");}
}else{window.location="ex_simpeltpass_fejl.htm"}
//http://www.a-begynder.dk
</script>

<!-- SCRIPT - simpelt password - SLUT -->

</head>

<body>
</body>

</html>
Eksempel >>

Bemærk:
Bagdelen ved scriptet er, at brugeren skal indtaste password for hver beskyttet side, der besøges. Password skal også indtastes igen, hvis siden genindlæses.
Man kan evt. nøjes med at anvende password første side i det beskyttede område, og helt udelade det på evt. underliggende sider. Men så er faren, at man kan komme direkte ind på de underliggende sider, hvis man kender URL'en.
Husk:
JavaScript er ikke den optimale løsning til password-beskyttelse. Hvis du vil have en 100% sikker løsning, skal du anvende et serverside programmeringssprog som fx asp eller php.

Held og lykke med dine beskyttede sider ...
Avatar billede michael_stim Ekspert
20. december 2004 - 15:47 #9
skovge>>

"Dette lille password script er meget simpelt at anvende, yderst effektivt og virker på alle servere, da det er ren html."

Javascript er et clientside script, dvs at det körer på brugerens computer og altså ikke på serveren.

Hvordan kan javascript väre ren html?

Har brugeren disabled muligheden for at köre javascript, hvordan kommer man så ind?
Avatar billede skovge Novice
21. december 2004 - 05:26 #10
<<michael stim>>

Som du jo kan se af mit foerste indlaeg, saa anbefaler jeg at man ikke bruger java - og som jeg skriver i det andet indlaeg (og som du jo kan se i indlaegget) er dette et eksempel jeg havde liggende og som stammer fra www.a-begynder.dk, og dermed ogsaa den tekst du referer til - saa hvis du gerne vil have svar paa dine spoergsmaal foreslaar jeg at du spoerger der.
Avatar billede michael_stim Ekspert
20. maj 2006 - 10:19 #11
lukketid?