Avatar billede arnejan Nybegynder
15. december 2004 - 17:11 Der er 20 kommentarer og
2 løsninger

RackServer derhjemme,

Hvis man har sådan en rack-server som egentlig hører hjemme i et server skab et sted, men gerne vil have den derhjemme - hvordan ligger landet så med det.

Kan man købe et lille mine server skab med blæser og sånen som man kan putte den ind i, eller kan den godt leve uden at stå i server skab.

p.s. Ved godt at spørsmålet ikke har noget specielt med Linux at gøre, men tænkte bare at der sikkert er nogen her der ved det.

Mvh
Avatar billede janpo Nybegynder
15. december 2004 - 17:14 #1
Jeg tror godt at en rackserver kan leve fint uden et rack, men kan du det ? Larmer den ikke meget ?
Avatar billede arne_v Ekspert
15. december 2004 - 17:17 #2
Computeren er ligeglad med skab eller ikke skab.

Rack skabe er sindsygt dyre, så det er næppe en mulighed at købe et.

Og jeg ville også være bekymret for støjen.
Avatar billede arnejan Nybegynder
15. december 2004 - 17:17 #3
Jo det kan måske godt blive et problem det med larmen, men det kan jo være den kan stå et sted alligevel.
Avatar billede arnejan Nybegynder
15. december 2004 - 17:18 #4
Men jeg troede bare at den skulle have ekstra blæs på en rack server ? Der er jo indbygget blæs i skabene ? Mon ikke at den ikke har så godt af bare at ligge på et bord og køre i månedsvis.
Avatar billede arnejan Nybegynder
15. december 2004 - 17:19 #5
Tak for tippet med støjen, kan godt se at det kan gå hen og blive et pro.
Avatar billede arne_v Ekspert
15. december 2004 - 17:21 #6
Blæser i skabene er så voidt jeg ved til at få varmen ud af skabene.

Hvis du sætter den et sted hvor der er luft omkring, så burde det nok kunne gå.
Avatar billede lassebm Nybegynder
16. december 2004 - 08:01 #7
Er det ikke lidt overkill at bruge en rackserver derhjemme ?

1:) Den er møggrim
2:) Den er sindsyg dyr i anskaffelse
3:) Den er kanonstor
4:) Den larmer ad h til..

Men det kan da sagtens lade sig gøre!

Derudover så er racksne bedøvende ligeglade med om de bare står på "gulvet" eller om de sider i et rackskab.

Må man spørge hvad i alverden du skal bruge den til ?
Avatar billede langbein Nybegynder
16. december 2004 - 08:14 #8
Hvis man skal lage "rack" der hjemme med eventuelt flere maskiner, så fungerer det billig og bra med å stable flere lave desctop kasser oven på hverandre. Man kan jo få nesten 10 sånne for prisen av en "virkelig" rack kasse.
Avatar billede arne_v Ekspert
16. december 2004 - 08:26 #9
Jeg vil gætte på at der er blevet en ældre rack server tilovers på spørgers arbejde,
som han kan få for 0 kr. eller noget i den stil
Avatar billede arnejan Nybegynder
16. december 2004 - 15:52 #10
Næ, men det er fordi jeg skal bruge den som "Server", web-server.

Hvis du sætter en almindelig pc til at være tænkt døgnet rundt, i månedsvis er det min klare erfaring at den hurtigt brænder sammen
Avatar billede bjuhl Nybegynder
16. december 2004 - 17:41 #11
En PC af ordentlig kvalitet kan sagtens kører flere år i træk.

Jeg kan anbefale HP, f.eks. deres DX2000 serie.

Ellers laver de også rigtige servere som f.eks. ML150 serien. Disse er til at komme til for penge.
Avatar billede thetoastmaster Juniormester
16. december 2004 - 20:42 #12
Hej

Jeg har et rackskab som jeg selv har bygget, det larmer mindre end den pc jeg sidder og skriver dette brev med, det indeholder 4 pc’er ( de er åbne så der kan komme et godt flow i dem ), det er som sagt ikke rackserver, men det fungere 100% og de står af plads hensyn i vores soveværelse, min kæreste kan ikke sove for støjen fra denne pc ( AMD med stor køler ) men høre ikke de fire åbne computere i vores hjemmelavet rackskabet, jeg ville selv havde købt et rackskab til at starte med men for det første er de mega dyre og larmer mere end det jeg selv fik sat sammen, mit system er lavet med 2 store blæser ( 120mm fan ) til indsugning bag systemet, der er 2 små blæser ( 50 mm fan) de er sat op til at give lidt turbulens i skabet, mine server har klaret det godt siden skabet blev lavet, der er en temperatur på ca 18-20 C konstant, inde i skabet står strømforsyningen til blæserne + 2 Switch, der har ikke været noget nedbrud pga varme, det skal lige siges at jeg har valgt 2 store blæser som jeg regulere farten på, 2 store blæser med halv fart larmer overhoved ikke i forhold til en der køre med fuldfart,

Det med at en almindelig pc ikke holder til så meget tror jeg er et spørgsmål om hvor god strømforsyning bundkort samt CPU køling der er tale om, hvis der er meget ram i den pc man bruger så der er minimal trafik på harddisk(e), og køre man med statiske side er der måske ingen HD trafik på apache, der er klart noget trafik mod eks log systemet samt hvis man har en stor database, men mine pc’er holder bare ” næsten duracell he he ” , så hvis du har mod på det så byg det selv, jeg mener at der findes sider på nette der viser hvordan det skal gøres ( eller kan gøres )….

Mvh Thetoastmaster
Avatar billede langbein Nybegynder
17. december 2004 - 02:23 #13
Har hatt alminnelige små bord pc kjørende som server i årevis (Ca 5 år). Aldri noe problem. Viktig: Det bør være modeller som ikke utvikler så mye varme.
Avatar billede lassebm Nybegynder
17. december 2004 - 08:11 #14
Du kan muligvis få noget inspiration her..
Ligesom jeg selv har gjort !

http://modzone.dk/forums/showthread.php?s=&threadid=72
Avatar billede arnejan Nybegynder
17. december 2004 - 12:08 #15
Tak, jeg er stået af nu :).

Men altså i skal svare i svar ikke kommentarer ellers kan man ikke dele point ud, og hvis man vil svare i svar senere skal man handterer yderligere 2-3 emails.

Mvh
Avatar billede arne_v Ekspert
17. december 2004 - 12:12 #16
svar
Avatar billede langbein Nybegynder
18. december 2004 - 13:30 #17
Har ganske gode erfaringer med å bruke denne som "rackserver" for hjemmeserver formål. Den støyer nesten ikke, den koster nesten ingen ting, og den kan settes på høykant, eller man kan stable flere i høyden. Man må imidlertid passe på å få et hovedkort og en kjøler som passer (mATX og litt spesielt opplegg for kjøling). Man får typisk 10 stk for prisen av en virkelig rack server.

http://www.psdata.no/ps.asp?it=98976&mlevel=010600
Avatar billede langbein Nybegynder
18. december 2004 - 13:35 #18
Glemte noe: Man må ha hovedkort med integrert grafikk og lan for det ligger ikke noe særlig til rette for å bruke løse kort. Man er avhengig av å ha det hele på et hovedkort av type micro ATX pluss at kjølingen på kortet/prosessoren må stemme med kassens geometri.
Avatar billede Slettet bruger
26. december 2004 - 22:25 #19
bjuhl -->
Hvis arnejan, har erfaringen til det så er det faktisk også en OK idé at bygge sin egen server, køb komponenterne og saml den selv. Det kan faktisk spare en penge og så VED man hvordan den er samlet, jeg mener f.eks. hvor meget kølepasta der er brugt på CPUen. Ellers, Dell har nogle skide billige, og ganske gode, hjemme servere: http://www1.euro.dell.com/content/products/features.aspx/homepage_Q4_W8_pedge_sc1420_PE0109?c=dk&l=da&s=bsd
Avatar billede Slettet bruger
26. december 2004 - 22:31 #20
Jeg er ikke ekspert på servere, men jeg tror at 2.8 GHz Xeon CPU er mere end nok til at køre webserver på, med mindre at man kører en side som f.eks. Slashdot.org eller newz.dk, så kan det være at vi skal snakke omkring 3 - 10 servere med dual Xeon CPUer.
Avatar billede arnejan Nybegynder
28. december 2004 - 19:12 #21
Tak, jeg tror jeg lader den stå i server rummer, fordi jeg tror den larmer meget.
Avatar billede langbein Nybegynder
29. december 2004 - 17:30 #22
Som Linux hjemmeserver, så har jeg gode erfaringer med Duron 1200 + 256 MB ram. Har også kjørt AMD 450/256, men den gir litt langsom web mail. En Linux hjemmeserver krever ikke så veldig kraftig hardware. (Men selvfølgelig .. jo hurtigere jo bedre :)