Avatar billede arnejan Nybegynder
15. december 2004 - 00:14 Der er 20 kommentarer

window.status i Firefox

Hej (D)HTML dudes,

Jeg synes det er somon at window.status ikke virker i firefox, eller også bruger jer måske window.status på en forkert måde ??,

Prøv f.eks. denne her kode (i firefox)

<HTML>
<HEAD>
<script>
var i = 0;
function klik()
{
i++;
window.status= " KLIK " +i;
}
</SCRIPT>
</HEAD>
<BODY>
<Button onclick="klik()" >Klik</button>
</BODY>
</HTML>
Avatar billede skovenborg Nybegynder
15. december 2004 - 00:22 #1
virker fint her (Firefox 1.0 i Linux). Check lige i dine indstillinger om window.status er slået fra.

Options->Web Features->Advanced-knap ("change the status bar text" skal være krydset af)
Avatar billede arnejan Nybegynder
15. december 2004 - 00:26 #2
Nå ja, det var det . Men det er sku da plat, det er jo slået fra per default. Så kan man jo ikke bruge det, fordi der er jo næsten ingen almindelige brugere som kunne finde på at slå det til igen.
Avatar billede skovenborg Nybegynder
15. december 2004 - 00:28 #3
den er så vidt jeg ved også sat til som default, men det kan være den er slået fra af andre grunde (måske har du selv kommet til det på et tidspunkt, eller måske er den slået fra via en extension). Så vær ikke bange for det ikke virker i Firefox - selvom brugerne har let ved at slå den fra.

Og bare tag pointene selv ;-)
Avatar billede arnejan Nybegynder
15. december 2004 - 00:35 #4
Underligt, det er da slået fra hos mig altid, hvad vil det sige med extension ?
Avatar billede arnejan Nybegynder
15. december 2004 - 00:42 #5
Jeg har prøvet at instalere den flere gange, på flere forskellige windows .
Og Options->Web Features->Advanced-knap ("change the status bar text") er altid slået fra per default - Er der andre som har erfaringer med det ?
Avatar billede skovenborg Nybegynder
15. december 2004 - 00:43 #6
tja, det var bare et gæt at en extension (ved ikke hvad det skulle være for en ;-) kunne have ændret på indstillingen.

Hvis dit spørgsmål går ud på hvad en extension er, så er det kort sagt en udvidelse til firefox som brugeren kan vælge at installere (hvis du sammenligner med IE kan Google Baren nævnes som en slags extension, selvom den er knap så smart at installere).
Avatar billede arnejan Nybegynder
15. december 2004 - 00:44 #7
Men den er helt frisk instaleret. Det er underligt, men det kan være det er anderledes hos dig fordi du bruger Linux . Men for mig ser det altså ud til at denne feature er slået fra per default.
Avatar billede skovenborg Nybegynder
15. december 2004 - 00:47 #8
Jeg får nu samme resultat når jeg bruger Windows. Men husk på at selvom du sletter firefox gemmer den stadigvæk indstillingerne. Men det lyder meget mærkeligt må jeg sige...
Avatar billede arnejan Nybegynder
15. december 2004 - 00:49 #9
Det er totalt mærkeligt, fordi jeg har lige installeret den i to virtuelle maskiner og der gjorde den det også. Jeg prøver igen.
Avatar billede skovenborg Nybegynder
15. december 2004 - 00:52 #10
Skal lige siges at det nogle gange (jeg er absolut ikke sikker på om det hjælper her) kan hjælpe at resette cachen (firefox opfører sig nogle gange lidt mærkeligt pga. den).

Gå ind i Options->Privacy og tryk Clear ved Cache.
Avatar billede arnejan Nybegynder
15. december 2004 - 00:56 #11
Men det har ikke noget med det at gøre, fordi man kan jo se at denne option er deselectet lige efter at jeg har nyinstalere firefox . Mystisk, men vi må se om der nogen der skriver noget imorgen . Jeg kigger selv også mere efter det på nettet. Men jeg tror nu godt at det kan være at det er deselected per default fordi at man synes det er mere "Sikkert" - Men så kan man jo mene at det også ville være mere "sikkert" helt at disaple javascript og billeder m.m.
Avatar billede arnejan Nybegynder
15. december 2004 - 00:57 #12
Tror -> Frygter
Avatar billede skovenborg Nybegynder
15. december 2004 - 00:57 #13
halløj, det kan også være jeg har taget fejl, altså at den virkelig er sat fra som default.

Fandt ud af det ved at gå ind i about:config (skriv det i adresse-feltet) og scrollede ned til dom.disable_window_status_change. Den var sat hos mig til false, men jeg kunne se at den var skrevet med fed, hvilket betyder den er forskellig fra standarden.

Ja, jeg må indrømme jeg nok har taget fejl her - det er mærkeligt, for jeg mindes ikke at det var nødvendigt. Men måske er det blot pga. den var sat til som standard i tidligere versioner, og i og med den gemmer indstillingerne, så har den ikke ændret sig hos mig.
Avatar billede skovenborg Nybegynder
15. december 2004 - 00:58 #14
så mange gange undskyld for mine forhastede konklusioner ;-)
Avatar billede skovenborg Nybegynder
15. december 2004 - 01:06 #15
ja, det er vel også meget sandsyneligt at den er disablet. Men det kommer også af at det faktisk er imod nogle uskrevne regler (eller de er faktisk skrevet ned, men bare ikke helt så officielt som w3c standarder og den slags ;-).

Grunden til dette er at mange udnytter det til at vise en anden tekst når du flytter musen over et link, og derfor kan man ikke på forhånd vide hvor den viser dig hen (det kan være der står "Moster Emilies småkager" i statusbaren men viser i virkeligheden hen til en porno-side). Af den grund fraråder mange at man gør dette og Mozilla Foundation har nok taget den konsekvens at helt slå den fra som standard.
Avatar billede skovenborg Nybegynder
15. december 2004 - 01:17 #16
...men lad dig ikke slå ud af det :-) Man skal alligevel ikke lade ens sides navigation (eller hvad du nu vil bruge status-baren til) afhænge af om hvorvidt brugerens status-bar kan bruges eller ej. Det er jo ikke engang sikkert folk kigger derned - så prøv med noget beskrivende tekst istedet for.
Avatar billede olebole Juniormester
15. december 2004 - 01:24 #17
<ole>

Faktisk er det lidt af en luksus for brugerne, at de endelig kan få lov at bruge deres statusbar til det, den er beregnet til ... nemlig at vise browserens status - og ikke hvad diverse kodere er i humør til at lade den vise. Tak, Mozilla - det var på tide  ;o)

/mvh
</bole>
Avatar billede arnejan Nybegynder
15. december 2004 - 01:28 #18
Ved i om det så kun gælder for firefox, eller om det også er på vej til Mozilla.
Avatar billede arnejan Nybegynder
15. december 2004 - 01:28 #19
Og hvad med Safari til Mac, ved nogen hvordan den opførere sig desangående.
Avatar billede skovenborg Nybegynder
15. december 2004 - 01:40 #20
det bliver sandsyneligvis det samme i Mozilla - de to browsere har stort set samme standard-indstillinger. Og beslutningen om at status-baren ikke må kunne ændres som standard er nok ikke noget man kun har besluttet for Firefox.