Avatar billede djpono Nybegynder
14. december 2004 - 13:53 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Danske bogstaver fra webservice

Vi er igang med et mobil-projekt hvor vi laver en J2ME-klient til Microsofts Mappoint-service.
Vi har lavet en webservice som aggerer facade mod mappoint for at minimere antallet af GPRS-kald.
Denne webservice er skrevet i C# og sender SOAP tilbage til J2ME-klienten som parser det og bruger data'en.

Problemet er, at når webservicen sender strenge tilbage via SOAP, så er æ, ø og å blevet ulæselige (læs: forkert encoding).

Vi aner bare ikke hvordan dette skal sættes i vores webservice, for at returnere æøå rigtigt.
Er der nogen der har haft dette problem før?

PS: jeg ved ikke om det har med C# eller SOAP generelt at gøre!
Avatar billede wisen Nybegynder
14. december 2004 - 13:58 #1
Måden vi har løst det på er at lave en HtmlEncode og HtmlDecode på hver side af webservice-kaldet. De to ovenstående metoder findes på klassen System.Web.HttpUtility
Avatar billede arne_v Ekspert
14. december 2004 - 14:02 #2
Bliver ÆØÅ vist som ??? eller som 6 bogstaver primært bestående af A med diverse
accenter og tilder over ?
Avatar billede guidmaster Nybegynder
14. december 2004 - 14:23 #3
Mon ikke det hjælper hvis du indsætter følgende i din config fil:
<globalization requestEncoding="iso-8859-1" responseEncoding="iso-8859-1" culture="da-DK" />
Avatar billede djpono Nybegynder
14. december 2004 - 14:43 #4
wisen, vi bruger j2me på klienten, så vi har ikke System.Web.HttpUtility til rådighed.
arne_v, det bliver vist som A'er med accenter over.
guidmaster, det virkede desværre ikke.
Avatar billede arne_v Ekspert
14. december 2004 - 14:48 #5
Så er problemet at der sendes UTF-8 fra server og at client opfatter
det som ISO-8859-1.
Avatar billede arne_v Ekspert
14. december 2004 - 14:51 #6
Hvis J2ME understøtter det kunne I jo prøve:

s = new String(s.getBytes("ISO-8859-1"), "UTF-8");

på J2ME siden.
Avatar billede djpono Nybegynder
14. december 2004 - 15:25 #7
arne_v du er en skat!
Det var jo dejlig nemt.
Svar venligst...
Avatar billede arne_v Ekspert
14. december 2004 - 15:29 #8
ok
Avatar billede arne_v Ekspert
14. december 2004 - 15:30 #9
(men det er stadig mere en workaround end en løsning)