Avatar billede spg10 Nybegynder
12. december 2004 - 08:40 Der er 36 kommentarer

Lovligt eller ej?!

Hejsa
Er det lovligt at brænde freeware programmer/gpl?? og så sælge dem???? Gratis
Avatar billede spg10 Nybegynder
12. december 2004 - 08:41 #1
øhh hov ikke sælge dem gratis men brænde dem ned gratis
Avatar billede freehelp Praktikant
12. december 2004 - 08:55 #2
Som sagt er det jo freeware, så dem kan du jo gøre hvad du vil med.

Men forstår ikke helt og du mener at du vil sælge ud af dem?
Avatar billede spg10 Nybegynder
12. december 2004 - 08:57 #3
jeg mener lave en cd ligesom f.eks komputer for alle
Avatar billede freehelp Praktikant
12. december 2004 - 08:59 #4
og så sælge den?
Avatar billede spg10 Nybegynder
12. december 2004 - 09:00 #5
nemlig f.eks cd med winamp osv. For en 20ér
Avatar billede freehelp Praktikant
12. december 2004 - 09:03 #6
Tja hvis du tror nogen vil betale for noget de kan hente gratis selv.

Tror faktisk ikke du må bruge freeware til komercielt brug, dermed mener jeg med salg for øje.

Moralen i din idé synes jeg også er lidt tynd
Avatar billede spg10 Nybegynder
12. december 2004 - 09:06 #7
hvis  man ikke må bruge det til komercielt brug, hva så med komputer for alle´s cd??
Avatar billede norbert Nybegynder
12. december 2004 - 09:07 #8
Det er ikke CD'en de sælger, det er bladet, CD'en er gratis som indlæg
Avatar billede freehelp Praktikant
12. december 2004 - 09:08 #9
Tja det skal jeg ikke kunne sige, om de evt har en aftale eller andet. Men tror du skal vente og se om nogen har et link omkring dette. Synes dog det er lidt langt ude det du vil igang med! :-)

At sælge noget folk selv kan hente på 5min.
Avatar billede freehelp Praktikant
12. december 2004 - 09:08 #10
Korrekt norbert
Avatar billede norbert Nybegynder
12. december 2004 - 09:10 #11
Ligesom SE og HØR, der engang imellem har en DVD med som tillæg. Den betaler du heller ikke ekstra for. Er der ikke noget med, at de lige har haft "De grønne Slagtere" med som tillæg i denne uge? Gratis? Det berettiger jo ikke andre til at gøre det.
Avatar billede spg10 Nybegynder
12. december 2004 - 09:11 #12
tja i har nok ret, MEN det er ikke alle der gider henter alle disse programmer. Så er det jo nemmere at lige have en cd ved hånden som man lige kan putte i cd-rom drevet.
Avatar billede norbert Nybegynder
12. december 2004 - 09:11 #13
Betragt det som reklametillæg for udbydernes programmer.
Avatar billede norbert Nybegynder
12. december 2004 - 09:12 #14
Nemlig - men du skal købe bladet for at få dem.
Avatar billede freehelp Praktikant
12. december 2004 - 09:13 #15
Som sagt mene rjeg ikke man må sælge disse ting videre, men er ikke sikker.

Du siger at det ikke er alle folk som selv vil bruge tid på at hente programmerne ned. De fleste af programmerne kræver jo at man ofte skal hente opdates til dem. gider de hente disse, kan de jo også selv hente programmet :-)
Avatar billede spg10 Nybegynder
12. december 2004 - 09:15 #16
men jeg kunne vel sende en e-mail til dem som jeg vil have med på cdén
Avatar billede spg10 Nybegynder
12. december 2004 - 09:18 #17
der er da nogle programmer der har autoupdater så behøves man ikke gå ind på deres hjemmeside!
Avatar billede spg10 Nybegynder
12. december 2004 - 09:48 #18
jeg har lige sendt en e-mail til avast
Avatar billede freehelp Praktikant
12. december 2004 - 09:57 #19
Tja du skal da igang med en del mails hvis du skal spørge alle!

Tror seriøst bare ikke de vil lade dig tjene penge på deres produkter som du giver gratis
Avatar billede norbert Nybegynder
12. december 2004 - 10:03 #20
Det gør de heller ikke, det er noget andet med et blad, der får de gratis omtale af programmerne - reklame - . De fleste af de programmer, der er på disse reklame-CDer er jo også kun trials, der kun virker i en periode :-)
Avatar billede spg10 Nybegynder
12. december 2004 - 10:09 #21
tjaa det kan da godt være i har ret, jeg venter lige til jeg får den e-mail
Avatar billede AnyFellow Mester
12. december 2004 - 10:37 #22
Tror godt du må brænde og sælge og skam oven i købet tage for penge for det.

Du må tage penge for håndtering og arbejdet med at brænde, men ikke for selve programmerne.
Avatar billede freehelp Praktikant
12. december 2004 - 10:42 #23
Vil dog lige sige at den socket er på vej ud af markedet og bliver ovettaget af 939, så ikke noget jeg ville kaste penge efter personligt :-)
Avatar billede freehelp Praktikant
12. december 2004 - 10:42 #24
sorry ikke til denne tråd :-)
Avatar billede norbert Nybegynder
12. december 2004 - 10:44 #25
:-)
Avatar billede janpo Nybegynder
12. december 2004 - 10:52 #26
Hvis det er GPL kode, må du tage et beløb, som holder dig skadesløs. Altså det som det koster at lave kopien.
Derudover må du tage et beløb for et stykke arbejde du tilbyder i forb. m. softwaren. Service, garanti o.s.v.
http://www.fsf.org/licenses/gpl.html

Hvad angår Freeware så råder jeg dig til at gennemlæse licensaftalerne for hvert enkelt program.
Avatar billede spg10 Nybegynder
12. december 2004 - 11:06 #27
janpo er det mig der skal betale
??
Avatar billede janpo Nybegynder
12. december 2004 - 11:24 #28
Nej nej, det er dem du sender kopien til, der skal betale dig for de omkostninger du har haft ved at lave/sende kopien.
Hvis du derudover tilbyder, at hjælpe folk med at installere, eller skriver nogle docs, der fortæller dem hvordan de skal installere. Så må du tage et rimeligt beløb for det.

Nu er vi inde ved noget helt centralt som mange mennesker ikke forstår. Nemlig, hvordan man tjener penge på OpenSource Software.
Avatar billede alexander_j Nybegynder
12. december 2004 - 15:36 #29
hehe og hvis det er rigtigt du kun må give cd'en med som gratis tillæg, så kan du vel bare sælge cd-etuierne!
Avatar billede jakoba Nybegynder
12. december 2004 - 15:56 #30
Det er et kendt problem, og den grundlægende holdning er at du er en fydaføjda hvis du på den måde tager andres arbejde og bruger til at berige dig selv.

I open source har de GNU licence ( http://www.gnu.org/licenses/licenses.html ) hvor det tillades at lave alle de kopier du vil, men også at salgsprisen på den slags kopier ikke må ovestige omkostningerne ved at lave dem.

"bare sælge CD-etuierne". Ih hvor er du 'smart'!
Når du går den vej blåstempler du samtidig alle de idioter der på lignende måder prøver at røvrende dig. "alle gør det" er nok den værst mulige grund til at gøre det selv.

mvh JakobA
Avatar billede alexander_j Nybegynder
12. december 2004 - 16:45 #31
Jeg tror nu heller ikke på projektet, da folk gerne vil have de sidste nye opdateringer - og en sådan cd skal opdateres hver måned eller hveranden for at være up-to-date. Derudover er der en masse freeware der er omgivet med privatbrugerlincenser - og som ikke tillades distribueret. En gennemgang af licenser alene (og licenser til opdateringerne) er et større arbejde, som alene kræver en stor arbejdsindsats der måske legalisere en pris på over 20,- kr pr cd!

Jeg er enig med dig (jakoba) i at man skal respektere de programmøre m.fl. der har lavet programmerne - det mindste man kan forlange er, at folk selv går ind på deres hjemmeside - så de der har reklamebannere kan tjene et minimum på det - og ellers respektere den ånd som programmet er programmeret i. Vi burde også alle være bedre til at bruge 'Paypal' - for der er mange af disse free-programmer som virkelig har kvalitet (og paypal fratager du også ofte programmøren ved at brugeren ikke skal forbi deres hjemmeside!)

Jeg mente nu ikke det med etuierne så alvorligt (prøvede jeg også at indikere med et 'hehe'), men det var mest argumentationen jeg anlagde min kommentar på.
Avatar billede spg10 Nybegynder
12. december 2004 - 17:55 #32
ved i hvad. jeg laver da bare programmerne selv. vb,c++. men tak for informationerne så blev jeg det klogere. tusind tak! alle der har været med i denne tråd læg et svar!
Avatar billede janpo Nybegynder
14. december 2004 - 18:35 #33
Jeg lægger :-)
Avatar billede spg10 Nybegynder
15. december 2004 - 16:55 #34
hvis der ikke er nogle ud over janpo så er det kun ham der får!
Avatar billede norbert Nybegynder
15. december 2004 - 16:57 #35
Hvis du kunne bruge noget af mit, så lægger jeg også svar :-)
Avatar billede alexander_j Nybegynder
15. december 2004 - 18:19 #36
svar-svar!