Avatar billede dr-taz Nybegynder
07. december 2004 - 00:08 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

PCI express eller AGP Grafikkort ?

hvad er bedst :

PCI express eller AGP Grafikkort ?

det er bare det første bundkort med nforce 4 driver er til pci express kort og det er jeg noget bitter over så jeg er nysgerrig om det er bedre en agp ?
Avatar billede webdesigner Praktikant
07. december 2004 - 00:50 #1
burdet det ikke... da bånd breden på Agp er lavet Spesefikt til Grafikort...
men det er kun en Logisk ud ledning såå.... hæng mig ikk eop på det... men jeg kikker lige..
Avatar billede levich Nybegynder
07. december 2004 - 00:51 #2
Avatar billede webdesigner Praktikant
07. december 2004 - 00:55 #3
Clearly already that while passing from the AGP 4x in AGP8x one does not see the difference then the NCV Express train.... moreover, one cannot really know the variation of perf between AGP and PCI-E since they is two different mother charts, the variation of perf can thus also be due to the board swapping mother... for the moment, AGP POWAAAAA!!!!
Avatar billede freehelp Praktikant
07. december 2004 - 09:55 #4
Du skal vente med PCIe - det er stadig fyldt med småfejl og vil ikke anbefale dette. AGP kan sagtens følge med
Avatar billede freehelp Praktikant
07. december 2004 - 09:57 #5
Avatar billede freehelp Praktikant
07. december 2004 - 09:58 #6
Blandt fordelene ved PCI Express er, at hastigheden er fordoblet i forhold til AGP 8x. Desuden kan man sende og modtage data samtidig via PCI Express-bussen, og det betyder generelt et hurtigere system.

Som udgangspunkt er der dog ikke meget anvendelse i PCI Express set ud fra et brugersynspunkt. PCI Express er i høj grad "morgendagens" teknologi, der skal sørge for, at grafikkortene ikke i fremtiden rammer loftet.

Man skal således ikke regne med, at spil bliver hurtigere, blot fordi man skifter AGP-modellen ud med en PCI Express-version.

Blandt fordelene ved PCI Express er, at hastigheden er fordoblet i forhold til AGP 8x. Desuden kan man sende og modtage data samtidig via PCI Express-bussen, og det betyder generelt et hurtigere system.

PCI Express er afløseren til bussystemerne PCI og AGP som bruges til overførsel af data i bundkortet. PCI har traditionelt stået for data fra harddisk, lydkort, netkort og lignende, mens AGP udelukkende tog sig af data fra grafikkortet. Ulempen ved disse to systemer er deres begrænsede båndbredde; PCI kan kun transportere 133 MB pr. sekund, mens AGP ved 8X kan transportere lidt over 2 GB pr. sekund. PCI standarden har i årevis været presset til det yderste, og AGP vil nå sin grænse før eller siden. Derfor er PCI Express udviklet som en fælles afløser.
Med den nye standard kan mange enheder kommunikere med hinanden samtidigt, i modsætning til tidligere, hvor kun to enheder havde adgang samtidigt. Det er også muligt at tildele enkelt hardware flere kanaler, så der opnås højere båndbredde. Mindre krævende hardware vil køre med 1X, mens eksempelvis grafikkort laves til 16X. Dette vil også betyde at kortene fysisk skal have forskellige porte på bundkortet.

For det første er det vigtigt at bemærke at hverken Intel eller Nvidia har en Native PCI-Express løsning klar, dvs. der bruges stadig en AGP->PCIe bridge, hvilket betyder at der endnu ingen fordele er ved PCI Express hvad angår teoretisk tilgængelig båndbredde. nVIDIA bruger som nævnt en ekstern bridge, mens ATI der jo ellers hævdede at have Native PCI Express har en intern bridge - det gør dog ingen praktisk forskel om man skjuler denne bridge eller ej

Jeg ville helt vente med PCI - express da det endnu er alt for nyt på markedet og der ikke rigtigt er kommet noget der kan udnytte muligheden i det

http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/04/09/26/9922245
07. december 2004 - 11:30 #7
Interresant artikel (Hardware tidende), læs nubi's indlæg fra d. 02-11.
Hvad skal der til før du mener at det er en native løsning freehelp ??
Har du kikket på Intels 915 og 925 chipsets ??
http://www.intel.com/design/chipsets/915g/index.htm
http://www.intel.com/design/chipsets/925xe/index.htm
Ellers kan jeg jo tilføje at PCIe, SATA og SSCSI er en del af det der de sidste par år har været omtalt som tredie generations I/O
Bånd Bredden på PCI:
PCI 1.0 32 bit 33 Mhz - 133 MB/s
PCI 2.1 64 bit 33 MHz - 266 MB/s
PCI 2.2 64 bit 66 MHz - 533 MB/s
PCI-X  64 bit 66 MHz - 533 MB/s (Jeg er lidt i tvivl om MB/s)
PCI-X  64 bit 100 MHz - 800 MB/s
PCI-X  64 bit 133 Mhz - 1066 MB/s
PCI-X se nok mest i servere.
Nubi ramme sømmet "dead on" PCIe er fremtiden
Avatar billede freehelp Praktikant
07. december 2004 - 13:27 #8
Ja, PCIe er fremtiden, MEN ikke p.t.!

Chipsættet til de nye bundkort halter stadig meget, og før dette er løst kan jeg ikke se det smarte. Alle tests viser jo AGP uden ptoblemer følger med, og i langt hovedeparten ruller fra PCIe!

915 og 925, der skal afløse 865 og 875 chipsættene. Til trods for at de chipsæt, der skal afløses kun er lidt mere end et år gamle, er der sket mange ting med de nye afløsere. Blandt andet er konceptet med AGP helt røget ud. I stedet er der kommet PCI-express ind. PCI-express er den kommende afløser for både AGP, PCI og ISA. Hastighederne er langt højere end tidligere, og i stedet for en busstruktur bruges der nu en point to point opbygning. Det vil sige at flere enheder ikke skal slås om båndbredde, men i stedet har adgang til de 200 mb/s som PCI-express tilbyder.
Avatar billede dr-taz Nybegynder
13. december 2004 - 14:52 #9
når det er, hvorfor skriver de fleste af jer kommentarer og ikke svar i bunden ?

For jeg kan give point hvis i kun giver kommentarer :).
Avatar billede freehelp Praktikant
13. december 2004 - 14:57 #10
Jeg smider aldrig svar - p.g.a. min hjælp er gratis herinde. Men man bør efter min mening, også kun smide svar når man bliver bedt om det :-)

Min betaling kan være en god jul hilsen :-)
13. december 2004 - 17:52 #11
Jeg er også ligeglad med point. Hvis jeg kan hjælpe lidt, eller selv lære noget. Så er jeg tilfreds. God Jul :)
Avatar billede freehelp Praktikant
13. december 2004 - 17:53 #12
Respekt
Avatar billede webdesigner Praktikant
18. december 2004 - 14:49 #13
RESTECPA