Avatar billede azak Nybegynder
04. december 2004 - 12:01 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

knap i php

Hey jeg skal lave en knap i php der skal gøre: strSQL = "DELETE FROM forside WHERE id= den id som den kommer ud fra
altså det skal være en forside hvor der så skal komme en knap til højre for teksten hvor der skal stå slet på og når man trykker på knappen skal den slette teksten den står sammen med i mysql databasen
jeg vidste ikke om det var under mysql eller php jeg skulle lave dette indlæg
Avatar billede kasperbc Nybegynder
04. december 2004 - 12:08 #1
Ja det kan man godt lave men det tager tid hvis man ikke kender til det....
Avatar billede morteeart Nybegynder
04. december 2004 - 12:08 #2
lav et link  f.eks.

slet.php?sletID=1234

og så

<?
if(isset($_GET['sletID']))
{
$id = $_GET['sletID'];
mysql_query("DELETE * FROM forside WHERE id='$id' ");
}
?>
Avatar billede ellebaek Nybegynder
04. december 2004 - 12:09 #3
Vil sige det var nemmere med et link..

men du kan gøre sådan her:

<?
$mode = $_GET['mode'];
if ($mode == "delete") {
$query = "DELETE FROM forside WHERE id = " . $_GET['id'];
mysql_query($query);
echo "slettet";
}
else {
$query = "select * from tabel";
$result = mysql_query($query);
while($row = mysql_fetch_array($result)) {
echo "<form method=\"post\" action=\"?mode=delete&id=".$row['id']."\">";
echo $row['tekst'];
echo "<input type=\"submit\" name=\"send\" value=\"delete\">";
}

Så skal det blot rettes lidt til med feltnavne etc...
Avatar billede azak Nybegynder
04. december 2004 - 12:48 #4
tak jeg prøver lige at se om jeg ka få det til at du få får i point
Avatar billede azak Nybegynder
04. december 2004 - 13:05 #5
<?

include("connect.php");

include("functions.php");
?>
<?
if(isset($_GET['sletID']))
{
$id = $_GET['sletID'];
mysql_query("DELETE * FROM forside WHERE id='$id' ");
}
?>
kan fint kalde den via link men den sletter den ikke:S
Avatar billede detox Nybegynder
04. december 2004 - 13:09 #6
Hedder vidst bare:

mysql_query("DELETE FROM forside WHERE id='$id'"); // altså uden stjernen
Avatar billede azak Nybegynder
04. december 2004 - 13:15 #7
hmm ved ik om det bare er mig men den kommer til siden men den slætter det ikke:S
Avatar billede azak Nybegynder
04. december 2004 - 13:23 #8
ok nu fik jeg det til at du af "u forklarlige årsager"  men det link jeg har lavet det er ikke et link når jeg echoer det på den måde:
echo"    <td class=\"small\">Indl&aelig;g af ". toHtml($vis->navn) ." & ID: www.xx/slet.php?sletID=". toHtml($vis->id) ."</td>\n";
kan jeg gøre noget ved det?
Avatar billede Slettet bruger
04. december 2004 - 13:28 #9
azak <-

prøv med

mysql_query("DELETE * FROM forside WHERE id='$_GET[sletID]' ") or die(mysql_error());

i stedet for

mysql_query("DELETE * FROM forside WHERE id='$id' ");
Avatar billede Slettet bruger
04. december 2004 - 13:29 #10
hmm ok du kan også bruge $id, så ikke lige at du lavede den om..
Avatar billede Slettet bruger
04. december 2004 - 13:30 #11
og btw.. dette hører ind under php, mysql er næsten kun alt det under mysql_query("");
Avatar billede detox Nybegynder
04. december 2004 - 13:43 #12
Måske:

echo"<td class=\"small\">Indl&aelig;g af ". toHtml($vis->navn) ." & ID: <a href='http://www.xx/slet.php?sletID=". toHtml($vis->id) ."'>Slet</a></td>\n";
Avatar billede detox Nybegynder
04. december 2004 - 13:45 #13
Men normalt behøver du ikke bruge hele web-adressen, men bare et relativt link. Fx:

echo"    <td class=\"small\">Indl&aelig;g af ". toHtml($vis->navn) ." & ID: <a href='slet.php?sletID=". toHtml($vis->id) ."'>Slet</a></td>\n";
Avatar billede azak Nybegynder
04. december 2004 - 13:49 #14
ok tak for hjælpen jeg er villig til at give flere point hvis i er interaserede til jer der hjalp
Avatar billede detox Nybegynder
04. december 2004 - 14:08 #15
Bare i orden. Velbekommen.