Avatar billede nemitz Nybegynder
03. december 2004 - 11:28 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Adgang til filer udenfor webserver

Hejsa.

Sidder i en grafisk virksomhed, vi har Apache og PHP kørende på en MacOsX server.
Vi er nu havnet i den situation, at vi ønsker at give PHP adgang til filer udenfor Webserver mappen.
F.eks kunne vi godt tænke os at  give adgang til en server der kunne hedde "extern", der skulle kunne læses og skrives fra dette directory (og alle undermapper).

Har læst at der selvfølgelig er sikkerhedsbarrierer præcis for at undgå at webserveren kan læse filer uden for sit directory.

Spørgsmålet er, kan vi på en eller anden måde muliggøre dette?

Med venlig hilsen
Thomas
Avatar billede janpo Nybegynder
04. december 2004 - 12:18 #1
Det afhænger af hvor godt du kan styre den der Mac.
Såvidt jeg ved er OS X baseret på BSD. Hvis detholder stik, kan du eksportere den del af filsystemet du ønsker skrevet via NFS, og så montere det på Webserveren i webroot. Kig i http.conf.
Men når det er sagt, så lyder det hamrende usikkert at tillade en webserver at skrive på en anden server. Ihvertfald hvis den er offentligt tilgængelig.
Sørg for at din Apache er opdateret og begræns adgangen udenfor webroot mest muligt.
Avatar billede sukos Juniormester
16. december 2004 - 14:40 #2
ehh, jeg ved ikke,

men er det muligt at lave et dir på serveren, som blot er en mappe med deling til den mappe på den anden server? Altså, man kan gå ind i "server-mappen" fra andre comps og få vist de filer som ligger på den anden server.

Og på den måde bruge et Alias for at tilføje et dir til webroot?
Avatar billede sukos Juniormester
16. december 2004 - 14:41 #3
Og vil tro at et Alias med den fulde sti til den anden server ikke vil virke i conf?

Men måske noget mod_proxy kan gøre det?
Avatar billede nemitz Nybegynder
20. oktober 2005 - 15:48 #4
lukker
Avatar billede showsource Seniormester
20. oktober 2005 - 18:57 #5
Fandt du af det?