Avatar billede madsjuhler Nybegynder
27. november 2004 - 15:01 Der er 24 kommentarer og
1 løsning

ventriloscript til linux

Jeg har hentet filen ventriloscript-v2.1.0_02.tar og pakket den ud, og uploadet den til min server. hvordan starter/kører jeg filen ventrilo ?? ./ventrilo og .ventrilo virker ikke.. Jeg vil gerne høre om jeres oplevelser med programmet.

Jeg har ikke kunne finde noget på ventrilos hjemmeside eller andre steder!
Avatar billede simonvalter Praktikant
27. november 2004 - 15:12 #1
læs README filen det står beskrevet der
Avatar billede madsjuhler Nybegynder
27. november 2004 - 15:15 #2
HAHA den var skam sjov. tænk dig lidt om, jeg skriver ik her hvis jeg ik har brugt alle andre muligheder.
Avatar billede simonvalter Praktikant
27. november 2004 - 15:20 #3
jo men der står ikke noget om ./ventrillo eller .ventrillo men ok den guide er ikke komplet

der står du skal ligge den i dit /root/bin dir

så vil du f.eks kunne afvikle den med

ventrilo -h

for at det kan lade sig gøre skal /root/bin være i din PATH

den tager også udgangspunkt i at ventrillo er instaleret i /home/ventrillo

så hvis den ikke er det skal du ændre i scriptet

VENPATH=/home/ventrilo
Avatar billede simonvalter Praktikant
27. november 2004 - 15:22 #4
ved ikke om du er klar over det men ventriloscript er kun et opstarts script det er ikke det rigtige program så det skal du også have fat i.
Avatar billede madsjuhler Nybegynder
27. november 2004 - 15:22 #5
så vil du f.eks kunne afvikle den med "ventrilo -h" <-- det er? ./ventrilo -h ?
Avatar billede simonvalter Praktikant
27. november 2004 - 15:23 #6
nej ... "ventrillo -h"
Avatar billede madsjuhler Nybegynder
27. november 2004 - 15:25 #7
jeg har ventrilo server. jeg skal bruge det der script da det kan stoppe, starte og genstarte ventrilo serveren
Avatar billede simonvalter Praktikant
27. november 2004 - 15:26 #8
det kan du gøre fordi dit script er i PATH.
så behøver du ikke bevæge dig til et bestemt sted for at afvikle ventrillo

du kan læse mere om PATH her
http://www.troubleshooters.com/linux/prepostpath.htm

du kan sætte PATH midlertidigt men normalt vil du sætte det for din shell f.eks for bash i .bash_rc eller med csh .cshrc
Avatar billede madsjuhler Nybegynder
27. november 2004 - 15:27 #9
øh.. ok.. hehe jeg fatter ik sygt meget linux. men jeg kan da noget. men det du snakker om der fatter jeg nada af..
Avatar billede simonvalter Praktikant
27. november 2004 - 15:28 #10
ok.. hvor er ventrillo instaleret?
Avatar billede simonvalter Praktikant
27. november 2004 - 15:29 #11
altså ventrilo_src

og hvor har du placeret "ventrilo" scriptet
Avatar billede simonvalter Praktikant
27. november 2004 - 15:33 #12
nå ja til din kommentar 27/11-2004 15:22:51.. forstod den først nu.

-h er bare et af de argumenter du kan give med til ventrilo som viser hjælp.

og nej du skal ikke bruge ./ medmindre du står i den mappe hvor ventrillo er.
det er langt smartere at have ventrillo i PATH fordi så kan du skrive ventrill lige meget hvilken mappe du står i uden ./
Avatar billede simonvalter Praktikant
27. november 2004 - 15:34 #13
på samme måde som du kan skrive du/df/top/mv osv. fordi de er placeret i PATH
Avatar billede madsjuhler Nybegynder
27. november 2004 - 15:34 #14
ventrilo_srv ? ligger i /server/ventrilo/vt1 - /server/ventrilo/vt2 osv

Ventrilo scriptet ligger i /server/vtlogin/vt1 og /server/vtlogin/vt2 osv
Avatar billede madsjuhler Nybegynder
27. november 2004 - 15:36 #15
ventrillo i PATH <-- ?? er ik med
Avatar billede simonvalter Praktikant
27. november 2004 - 15:42 #16
ok.. du har flere scripts.

du skal ind i server/vtlogin/vt1 og /server/vtlogin/vt2
og edit dem fordi path til ventrilo_src er sat der i.

i scripet skal du ændre
VENPATH=/home/ventrilo til /server/ventrilo/vt1 og /server/vtlogin/vt2 i hvert deres script.

da de hedder det samme så skal du enten navigere til stien med scriptet og bruge
./ventrilo

eller omdøbe dem f.eks til f.eks ventrilo1 & 2 og komme stierne til scriptene i PATH

hvis du vil bruge S99ventrilo til automatisk opstart så lav det om til
#!/bin/sh
#Ventrilo script v2.1.0_02 written by Crypt Keeper
#For ventrilo server v2.x

#Path to ventrilo script
VENSCRIPT1=/server/vtlogin/vt1
VENSCRIPT2=/server/vtlogin/vt2

$VENSCRIPT start 3784
$VENSCRIPT start 3785
#$VENSCRIPT start 4000
#$VENSCRIPT stop 3784

og så følger du ellers README filen
Avatar billede simonvalter Praktikant
27. november 2004 - 15:43 #17
27/11-2004 15:36:37 > læs om PATH hvis du vil benytte det..
http://www.troubleshooters.com/linux/prepostpath.htm

du kan saktens leve uden men så skal du gå til det script du vil bruge hver gang du vil afvikle det. Med scriptet i PATH kan du skrive ventrilo lige meget hvor du står.
Avatar billede simonvalter Praktikant
27. november 2004 - 15:46 #18
rettelse

i scripet skal du ændre
VENPATH=/home/ventrilo til /server/ventrilo/vt1 og /server/ventrilo/vt2 i hvert deres script.
Avatar billede simonvalter Praktikant
27. november 2004 - 15:48 #19
endnu en rettelse

$VENSCRIPT1 start 3784
$VENSCRIPT2 start 3785
Avatar billede madsjuhler Nybegynder
27. november 2004 - 17:15 #20
jeg har fået det delvist til at virke.. men det vil ikke starte eller stoppe noget.  den skriver bare "ERROR Ventrilo server on Port:3789 Not Running." selv om der kører en server på den port.
Avatar billede simonvalter Praktikant
27. november 2004 - 17:19 #21
og scriptet passer til den version du kører? .. selvom det ikke burde betyde noget.

en mulighed kunne være at det kører under en anden bruger end det der står i scriptet. mener der stod noget med ventruser=ventrilo og det så kører som root?
.. ellers ved jeg det desværre ikke.
Avatar billede madsjuhler Nybegynder
27. november 2004 - 17:22 #22
serverne er startet op som ventrilo (user) og det samme er scriptet..
desuden er det ik helt det jeg regnede med det var. jeg leder efter noget hvor de brugere der har serveren kan genstarte og slukke for serveren via en php site.
Avatar billede simonvalter Praktikant
27. november 2004 - 17:24 #23
ja så kan jeg umiddelbart ikke se hvad der skulle være galt.
Avatar billede simonvalter Praktikant
27. november 2004 - 17:25 #24
du starter vel ikke begge på samme port?
Avatar billede madsjuhler Nybegynder
27. november 2004 - 17:26 #25
alle vt servere kører på hver sin port. og jeg har prøvet at starte en ny på en anden port.