Avatar billede vsc Nybegynder
24. november 2004 - 14:59 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Tekst i spalter, men IKKE avisspalter

Jeg skal skrive i to spalter, hvor to tekster skal fortsætte nedad i hver sin spalte. Teksten må altså ikke køre videre sådan som den f.eks. gør i avisspalter. Du kan evt. forestille dig, at jeg i venstre spalte har navnet på en person i et skuespil og i højre spalte vedkommendes replik og så fremdeles.
Efterfølgende har jeg behov for at kunne markere med streg i margenen, hvis der er foretaget ændringer.
Avatar billede Inge Nybegynder
24. november 2004 - 15:11 #1
Det ville jeg lave i et skema, hvor alle streger er fjernet
Avatar billede vsc Nybegynder
24. november 2004 - 15:23 #2
Tak for hjælpen. Det var ikke lige det, idet det så er hele skemaet, der bliver markeret, når ændringerne skal markeres.
Avatar billede Inge Nybegynder
24. november 2004 - 15:28 #3
Markering af ændringer kan du lade word tage sig af, ved at aktivere Ændringer under Funktioner - Ændringer eller Ctrl + Shift + r, eller du kan tegne en streg med "Streg" værktøjet i Tegnings værktøjslinien, den kan du gøre så lang eller kort du ønsker.
Avatar billede vsc Nybegynder
24. november 2004 - 15:33 #4
Tak for hjælpen. Det kender jeg. Det er kombinationen af at have to sidestillede tekster og kunne overlade til word at markere ændringer.
24. november 2004 - 16:04 #5
Den typer spalter laves i Word ved hjælp af sammenkædede tekstbokse. Det er desværre den eneste mulighed - ikke så let som i f.eks. WordPerfect, hvor der kan vælges mellem forskellige typer spalter.

Opret to tesktboks på første side. (Vælg størrelse og placering under formatet for tekstboksen)

Opret 2 tilsvarende tekstbokse på næste side - osv.

Start i venstre tekstboks på side 1. Højreklik på rammen om den, og vælg: Opret kæde til tekstboks.
Klik i venstre tekstboks på side 2.
Højreklik derefter på rammen om denne tekstboks, og vælg igen: Opret kæde til tekstboks.
Klik i venstre tekstboks på side 3
osv.

Fortsæt på tilsvarende måde med tekstboksene i højre side.
Avatar billede peter.erikse Nybegynder
25. november 2004 - 07:41 #6
Lav en typografi. Her placerer du teksten (til venstre) i en tekstrude, ved at give den en Præcis bredde. Vandret placering til Venstre i forhold til Side, og en passende Afstand til tekst. Lodret i forhold til Afsnit. Afkryds Flyt med tekst.
Avatar billede vsc Nybegynder
25. november 2004 - 11:59 #7
Tak til erikjuul. Det virker, men kun næsten. Du har ret mht. WordPerfect, hvor man kunne vælge lige den type spalter. Vi er i gang med en ganske lang tekst, så denne løsning bliver desværre for kompliceret. Du var den første, der svarede noget brugbart, så du får de 50 point.
25. november 2004 - 12:04 #8
Hvis det er noget du skal bruge en del, er det måske værd at overveje at anskaffe en WordPerfect-licens til opgaven. Den kan vist fås forholdsvis billigt (sammenlignet med besværet i Word)

Det er desværre en af de meget svage funktioner i Word.
Avatar billede vsc Nybegynder
25. november 2004 - 12:07 #9
Ja, det er nok værd at overveje. Du skal have tak for hjælpen.