Avatar billede henriksteen Nybegynder
22. november 2004 - 14:00 Der er 1 kommentar

Vise doble <<anførselstegn>> på websidene

Jeg er ute etter doble anførselstegn på en ENKEL måte!

Jeg vet at det kan gjøres slik i CSS-stilsettet:

<pre>/* Sett anførselstegn */
    q:lang(en) { quotes: '&quot;' '&quot;' &quot;'&quot; &quot;'&quot; }
    q:lang(no) { quotes: &quot;«&quot; &quot;»&quot; '&quot;' '&quot;' }

/* Setter inn før og etter Q */
    q:before { content: open-quote }
    q:after  { content: close-quote }
</pre>

Angitt som følger i HTML:

<pre>&lt;HTML lang=&quot;no&quot;&gt;
  &lt;HEAD&gt;
  &lt;TITLE&gt;Quotes&lt;/TITLE&gt;
  &lt;/HEAD&gt;
  &lt;BODY&gt;
    &lt;P&gt;&lt;Q&gt;Trøndere gråter når &lt;Q&gt;Vinsjan på kaia&lt;/Q&gt; blir deklamert.&lt;/Q&gt;
  &lt;/BODY&gt;
&lt;/HTML&gt;
</pre>

Gir følgende: «Nordmenn gråter når &quot;Ja vi elsker&quot; blir sunget!»

Se forøvrig <a href="http://www.w3.org/TR/CSS21/generate.html#quotes">
eksempelet hos W3C</a>

I min HTML-editor produseres fortløpende &amp; q u o t ; for anførselstegn.

Mitt spørsmål - utfordring til Expertens brukere - er om det finnes en metode som fortløpende og automatisk kan konvertere &amp; q u o t ; til doble haker &lt;&lt;begge veier&gt;&gt; i tekst og artikler på HTML-sidene. Enten noen vet om et Javascript som kan automatisere dette (replace), evt. PHP, aller helst CSS, og det skal være kompatibelt med både Mozilla og Internet Explorer-browsere...!

Vennlig hilsen
Henrik Steen,
Norge(!)
Avatar billede henriksteen Nybegynder
22. november 2004 - 14:22 #1
Det ble rotete med kodingen, se eksempelet som er linket til w3. Poenget er at jeg vil slippe å sette inn kodingen <Q> på alle sitater for å få riktige haker <<  >>...