Avatar billede gf Nybegynder
14. november 2004 - 17:20 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

insert into eller update

Hej

Jeg er ved at lave en side hvor nogle lærere skal indtaste nogle oplysninger omrking nogle elever. elevdata styres ved hjælp af elevnumret hedder $id og er den primære i tabellen.

elevdata ligger i en tabel. og de date læreren indtaster skal placeres i  en anden tabel (samtale1).

hvordan kan man insert into samtale1 hvis id findes
eller update where id=$id.

Håber dette giver mening, jeg har ikke koden hos mig lige nu.

mvh gf
Avatar billede mahler Nybegynder
14. november 2004 - 17:34 #1
Hvis alle data i samtale1 skal erstattes, såfremt de findes i forvejen, så kan du bruge REPLACE INTO  - den overskriver en eventuelt eksisterende række og laver en ny som INSERT, hvis den ikke findes.
Avatar billede gf Nybegynder
14. november 2004 - 17:49 #2
Hej

Jeg kan ikke gå ud fra, at dataen findes i forvejen. tabellen er helt tom som udgangspunkt.

mvh gf
Avatar billede majkat Nybegynder
15. november 2004 - 15:28 #3
før 4.1: Prøv at se, om REPLACE INTO kan gøre det du har brug for.

4.1 eller højere: INSERT INTO ... ON DUPLICATE KEY UPDATE ...
Avatar billede gf Nybegynder
15. november 2004 - 19:55 #4
Hej majkat

jeg er ikke helt med på hvad du mener med 4.1

mvh gf