Avatar billede duckman Nybegynder
13. november 2004 - 13:47 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Hente Kernel 2.6.7 source?

Hej, jeg er igang med at installere mit gigabit netkort på min Mepis maskine.
Det skal lige nævnes at Mepis er en distro baseret på Debian, derfor er apt-get også tilgængelig.
Når jeg laver 'make install' afbryder den og siger den Linux Kernel source not found. Stop.
Jeg hopper så ind på packages.debian.org og søger efter 2.6.7.
Desværre viser det sig at Debian endnu ikke udbyder kernel 2.6.7 over apt-get.
Er der nogen der kan fortælle mig hvordan jeg nemt og smertefrit kan hente sourcen, og ligge den så make kan finde den?
Mit linux kundskab er desværre begrænset, så det må meget gerne udpensles i detaljer.

mvh. Anders Jakobsen.
Avatar billede thomas_nj Nybegynder
13. november 2004 - 13:56 #1
Avatar billede duckman Nybegynder
13. november 2004 - 14:25 #2
Hej thomas, jeg er opmærksom på den side, men umiddelbart kan jeg ikke se nogen vejledning...ligger det inde i tar filen?
Jeg prøver ihvertfald at hente den.
Avatar billede thomas_nj Nybegynder
13. november 2004 - 14:52 #3
Skal lige siges at jeg bruger gentoo, så følgende metode bruges der. Men vil sige at der ikke burde være den store forskel.

  Pak filen ud til /usr/src
  cd /usr/src/"din kernel"
  make menuconfig <- Vælg det du skal bruge og gem
  make <- Tager nok et godt stykke tid
  make modules_install
  make install <- Ved ikke lige om den findes på debian. ellers skal du
  cp arch/i386/boot/bzImage /boot/kernelnavn
  cp System.map /boot/System.map-kernelnavn  <- kernelnavn er uden betydning begga steder

  Så skal du have sat det op i bootloaderen, hvilken en bruger du?
Avatar billede Slettet bruger
13. november 2004 - 15:51 #4
Pakken hedder kernel-source-2.6.7 og den findes i sarge (testing) og sid (unstable)
Avatar billede Slettet bruger
13. november 2004 - 15:52 #5
apt-cache search er god til at finde den slags - eventuelt filtreret gennem en grep. Jeg brugte

apt-cache search kernel | grep source | grep 2.6.7
Avatar billede duckman Nybegynder
18. november 2004 - 21:45 #6
undskyld jeg har været så lang tid om at svare, men det har været lidt knapt med tiden.

sandbox, jeg har hentet pakken med apt, men når jeg laver make install, siger den
Kernel source not found. Stop.
hvad kan jeg gøre?
Jeg har ikke forsøgt med Thomas' forslag, da apt virker noget lettere...
Avatar billede Slettet bruger
18. november 2004 - 22:41 #7
Står du i den rigtige mappe?
Avatar billede duckman Nybegynder
19. november 2004 - 14:40 #8
Ja, det vil jeg da mene...
Jeg står i
/root/e1000-5.5.4/src
hvor der ligger en 'Makefile'
Avatar billede Slettet bruger
19. november 2004 - 17:21 #9
Det lyder ikke rigtigt. Normalt, når man installerer en kernel-source-pakke, så kommer de til at ligge i /usr/src/kernel-source-versionsnummer
Avatar billede duckman Nybegynder
19. november 2004 - 18:12 #10
hmm, i mappen /usr/src/linux-2.6.7 har jeg kun 4 filer.
de tre ender på .patch, den sidste på .diff.
Avatar billede duckman Nybegynder
19. november 2004 - 18:17 #11
hmm, i /usr/src har jeg en fil der hedder kernel-source-2.6.7.tar.bz2,
skal jeg pakke den ud i /usr/src/linux-2.6.7 ?
Avatar billede duckman Nybegynder
20. november 2004 - 09:18 #12
Nu har jeg pakket kernel-source-2.6.7.tar.bz2 ud til /usr/src/linux-2.6.7/
og gjort som thomas foreslog, dog med 'make oldconfig' istedet for 'make menuconfig'
hvordan sætter jeg det så op i GRUB?
efter 'make install' siger den:

GRUB is installed. To automatically switch to new kernels, point your default entry in menu.lst to /boot/arch/i386/boot/bzImage-2.6.7

Jeg kan dog ikke umiddelbart finde noget der minder om default entry i /boot/grub/menu.lst...
medmindre der menes:

title MEPIS at hda2, kernel 2.6.7
kernel (hd0,1)/boot/vmlinuz-2.6.7 root=/dev/hda2 nomce psmouse.proto=imps quiet splash=verbose vga=791
initrd (hd0,1)/boot/initrd.mepis
savedefault

Er det /boot/vmlinuz-2.6.7 jeg skal skifte ud med /boot/arch/i386/boot/bzImage-2.6.7 ?
Avatar billede duckman Nybegynder
20. november 2004 - 18:07 #13
Jeg har ikke sat det op i GRUB, da stien /boot/arch/i386/boot/bzImage-2.6.7 slet ikke findes...
Men det er heller ikke så vigtigt, da 'make install' til netkortet nu kan finde sourcen.
Tilgengæld siger den nu:
root@0[src]# make install
make -C /lib/modules/2.6.7/build SUBDIRS=/root/e1000-5.5.4/src modules
make[1]: Entering directory `/usr/src/linux-2.6.7'
  Building modules, stage 2.
  MODPOST
make[1]: Leaving directory `/usr/src/linux-2.6.7'
# remove all old versions of the driver
find /lib/modules/2.6.7 -name e1000.ko -exec rm -f {} \; || true
find /lib/modules/2.6.7 -name e1000.ko.gz -exec rm -f {} \; || true
install -D -m 644 e1000.ko /lib/modules/2.6.7/kernel/drivers/net/e1000/e1000.ko
/sbin/depmod -a || true
install -D -m 644 e1000.7.gz /usr/share/man/man7/e1000.7.gz
man -c -P'cat > /dev/null' e1000 || true
man:
kan ikke skrive til /var/cache/man/cat7/e1000.7.gz i catman-tilstand
e1000.

Hvad betyder det lige?
Avatar billede duckman Nybegynder
22. november 2004 - 18:08 #14
Da det jo egentlig er et nyt spørgsmål, opretter jeg et nyt.
nogen der ligger et svar?
Avatar billede Slettet bruger
22. november 2004 - 18:29 #15
Nej, det var ret begrænset, hvor meget vi egentlig hjalp dig, så bare læg et svar og tage pointene selv.
Avatar billede duckman Nybegynder
22. november 2004 - 20:10 #16
okay, men tak for forsøget.