Avatar billede jackass- Nybegynder
11. november 2004 - 17:28 Der er 1 løsning

TTextTrayIcon opdateringsproblem

Heys..

Jeg bruger TTestTrayIcon, og ved formcreate har jeg bare en standard tekst, fx:

TextTrayIcon1.Hint := 'Tjaa.. default tekst :D';

Det jeg gerne vil er, at når jeg clicker på tray-ikonet, så kører den en procedure List_Drives() hvori Hint bliver "opdateret" med en anden tekst;

procedure TForm1.TextTrayIcon1Click(Sender: TObject);
begin
    List_Drives;
end;

Men jeg vil gerne have, at når List_Drives() er kørt, så viser den min TextTrayIcon1.Hint ligesom når jeg holder musen over ikonet i systray, men som det er lige nu kan jeg først se opdateringen næste gang jeg holder musemarkøren hen over ikonet :-(

Jeg har prøvet med følgende;

  Form1.TextTrayIcon1.Draw;
  Form1.TextTrayIcon1.Refresh;
  Form1.TextTrayIcon1.ShowHint := TRUE;
  Form1.TextTrayIcon1.CycleIcons := TRUE;

..men det ser ikke ud til at virke. Nogen der kan hjælpe? :-/

/Jack
Avatar billede claes65 Nybegynder
08. februar 2005 - 16:02 #1
Du skal bruge:

Shell_NotifyIcon(NIM_MODIFY, @IconData);

hvor IconData er flg. struktur:

TNotifyIconData = record
  cbSize: DWORD;
  Wnd: HWND;
  uID: UINT;
  uFlags: UINT;
  uCallbackMessage: UINT;
  hIcon: HICON;
  szTip: array[0..127] of AnsiChar;
  dwState: DWORD;
  dwStateMask: DWORD;
  szInfo: array[0..255] of AnsiChar;
  uTimeOut: DWORD;
  szInfoTitle: array[0..63] of AnsiChar;
  dwInfoFlags: DWORD;
end;

Alternativt kan du downloade JEDI VCL (sourceforge.net/projects/jvcl/). Der findes en komponent, der hedder TJvTrayIcon, der kan præcis det du gerne vil.

Hilsen Claes