Avatar billede martinm Nybegynder
03. november 2004 - 12:24 Der er 8 kommentarer

Absolut begynder

Hej alle,

Jeg har tidligere erfaring med J2SE, J2EE og .NET, men skal nu til at starte på Delphi.

Mit spørgsmål er, hvilket IDE, der kan anbefales, hvor kan der hentes compiler og er der nogle gode Delphi ressourcer på nettet?

Alle gode råd hilses velkommen!
Avatar billede falster Ekspert
03. november 2004 - 12:54 #1
Delphi er jo "en IDE" eller som Borland selv siger "The complete development solution for Windows".

Tidligere har man kunnet hente "Personal editions" gratis hos Borland. Nu er der vist kun en trial. http://www.borland.com/delphi/

I sin tid havde jeg selv glæde af http://www.danish-shareware.dk/delphi/index.html
Avatar billede martinm Nybegynder
03. november 2004 - 13:11 #2
Okaaay... Hvilket programmeringssprog bruger man så ifb. med Delphi? Jeg mener, at have set noget, der ligner Pascal?
Avatar billede falster Ekspert
03. november 2004 - 13:23 #3
"Object Pascal" skal det vist hedde for at være helt præcis.

Denne bog er glimrende - med mindre man straks vil lave programmer med GUI:

Object Pascal med Delphi - lærebog i struktureret programmering

Forfatter: Ole Witt-Hansen. Forlag: Ingeniøren|bøger.
Object Pascal med Delphi giver læseren en grundig introduktion til den del af udviklingsmiljøet Delphi, der vedrører programmering af konsol-applikationer, det vil sige programmer der afvikles i tekstbaserede vinduer.
Avatar billede tolderlund Nybegynder
03. november 2004 - 13:26 #4
Man bruger programmeringssproget Delphi!
Både sproget og udviklingsmiljøet (IDE) hedder Delphi.
Det bygger på Objekt Orienteret Pascal, så start f.eks. med at låne nogle pascal grundbøger (og Delphi bøger) på biblioteket, så har du et fundament at starte på.
Derefter skal du lære Delphis Object hieraki og VCL klasserne, men det kommer med erfaringen.
Delphi skal du købe hos din software pusher, f.eks. www.ravenholm.dk.
Avatar billede martinm Nybegynder
03. november 2004 - 13:38 #5
Jeg kender faktisk Pascal 6.0/7.0 fra gammel tid, så syntaksen er ikke helt fremmed for mig. Derudover har jeg flere års erfaring med vb.net, c# og Java, men er der der nogen der ved, om VCL klasserne minder om dem, man ser i Java eller .NET? (jeg tænker på klassehierakiet/klasserne/metoderne).

Jeg ser lige på links'ene!
Avatar billede tolderlund Nybegynder
03. november 2004 - 15:34 #6
Delphi objekter/klasser minder meget om C#.
Meget af det man ser i C# er stjålet fra Delphi,
men det er jo også den samme person der der har lavet begge dele.
Avatar billede hrc Mester
04. november 2004 - 09:05 #7
De grundlæggende tanker omkring OOP, som alle følger, blev fostret af Bjarne Stroustrup (den nørd) der forsøgte at implementere det i en variant af C (&!%"#¤&"!¤#&¤"! C++). Jeg ser det sådan, at Borland, med Hjelsberg i spidsen, bare lykkes implementere korrekt. Derfor synes jeg "stjålet" er et forkert ord.

Det er rigtigt at Borland Pascal 6/7 ligner meget, men bl.a. strenghåndtering er radikalt anderledes og der er skovlet så meget nyt på, at det kan være en fejl at læse gamle Pascal-bøger fremfor de Delphi-ditto der findes. Filhåndtering, med brug af filpointere og lignende, er også ment (det findes og bruges stadig) udfaset i Delphi til fordel for Streams. Man kan nemlig ikke nedarve en filpointer.

Der er lidt stille med nyheder på Delphi.About.com, men der er masser af tips og triks og tutorials på siden.
Avatar billede tolderlund Nybegynder
04. november 2004 - 12:27 #8
Det jeg hentydede til var at det er Anders Hejlsberg der har designet både Delphi og C#.