Avatar billede triggerone Nybegynder
02. november 2004 - 14:36 Der er 12 kommentarer

Skrivbeskytte en projektmappe

Hej
Kan det være rigtigt at man ikke kan skrivebeskytte et helt regneark/projektmappe?
Jeg kan ikke få det til at fungere.
Det fungerer fint med at beskytte 1 enkelt regneark.
Skal kunne åbne og læses, men ikke redigeres.
Glæder mig til et svar fra 'jer'!
Hilsen
Møller
Avatar billede stewen Praktikant
02. november 2004 - 15:10 #1
er det blot skrivebeskyttelse, kan det indsættes ved:

Funktioner -> Indstillinger -> Sikkerhed

her kan du både sætte skrivebeskyttelseskode, samt sætte flueben i at det anbefales........
Avatar billede triggerone Nybegynder
02. november 2004 - 15:17 #2
Ja, det virker såvidt rigtigt. Men man kan jo gå udenom, ved blot at vælge Ikke skrivebeskyttet når man åbner dokumentet.
Så Nej det virker ikke efter hensigten.
Alle skal kunne åbne hele regnearket, men der skal IKKE være muligt at redigere.
Og for at få det til at virke skal man skrivebeskytte hver eneste ark. Og jeg har maange ark.
Og beskyt projektmappe virker ikke. Eller også så gør jeg noget forkert.
Men hvad?
Avatar billede stewen Praktikant
02. november 2004 - 15:32 #3
ok, forstår hvad du mener, kan du bruge VBA?

Så prøv denne (du skal blot stille dig i den første fane:

Sub lås()

For i = 1 To Sheets.Count
    Sheets(i).Select
    ActiveSheet.Protect DrawingObjects:=True, Contents:=True, Scenarios:=True
Next
i = i + 1

End Sub
Avatar billede stewen Praktikant
02. november 2004 - 15:34 #4
Sub lås()

For i = 1 To Sheets.Count
    Sheets(i).Select
    ActiveSheet.Protect DrawingObjects:=True, Contents:=True, Scenarios:=True, Password:="Dit kodeord"
Next
i = i + 1

End Sub
Avatar billede triggerone Nybegynder
02. november 2004 - 16:11 #5
Yeah, det virker. Takker lige hvad jeg skulle bruge.

Men jeg sidder og tænker.... når man nu kan lave noget VBa som kan(hurra for dem som kan). Hvorfor kan den indbyggede funktion så ikke!
Avatar billede stewen Praktikant
02. november 2004 - 18:26 #6
Tja, så var det ikke nødvendigt med VBA - der mange mange hvor man er tvunget til at bruge VBA for at få løst problemet.... Der er grænser for hvor mange funktioner man kan lægge ind som standard!

og et svar!
Avatar billede triggerone Nybegynder
03. november 2004 - 19:17 #7
Jep, enig. Men hvorfor kan man så vælge at skrivebeskytte en hel projektmappe. (typisk MS)
Avatar billede stewen Praktikant
09. december 2004 - 14:23 #8
lukketid?
Avatar billede triggerone Nybegynder
09. december 2004 - 19:05 #9
Tja, har forsøgt flere gange at klikke på 'accepter', men når jeg klikker på accepter sker der ikke noget. Først troede at der bare ikke skulle ske noget og svaret så blev lukket.
Men jeg kan forstå at dette ikke er sådan.
Så hvordan accepterer jeg så svaret?
Avatar billede bak Seniormester
09. december 2004 - 21:52 #10
Når du gemmer projektmappen skal du, i det vindue hvor man vælger filnavn, gå op under funktioner, generelle indstillinger.
Her har du mulighed for at gemme således at man skal have et password for overhovedet at åbne filen og/eller et password for at redigere i filen.
Hvis du bruger denne metode virker det på alle ark, men husk passwordet, for det er nærmest umuligt at bryde....(kan dog gøres af specialister, men de kræver $$$)
Avatar billede stewen Praktikant
10. december 2004 - 08:03 #11
triggerone -> sørg for at marker navnet (mit navn) og tryk accepter!

ellers bare tryk en 4-5 gange.......
Avatar billede stewen Praktikant
30. maj 2005 - 16:35 #12
lukketid?