Avatar billede kratluskeren Nybegynder
31. oktober 2004 - 23:11 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

gæt dato under indtastning

Hej
Jeg har brug for lidt hjælp til et lave et snedigt datoindtastningsfelt.

Jeg har et felt i en form. Her påbegyndes indtastningen af en dato, og efterhånden som feltet udfyldes skal systemet begynde at gætte sig frem til hvad brugeren har tænkt sig at indtaste, for at lette indstastningen.

En dato skrives således: dd-mm-åååå

Lad os sige at brugeren vil skrive datoen 23-08-2005
Brugeren indtaster 2 => systemet skriver 02 i feltet
Brugeren indtaster 3 => systemet retter og skriver 23-
Brugeren indtaster 0 => systemet skriver 23-0
Brugeren indtaster 8 => systemet gætter på 23-08-2005
(da august mdr er overskredet gættes på næste år - 2005)

Lad os sige at brugeren vil skrive datoen 04-02-2005
Brugeren indtaster 0 => systemet skriver 0 i feltet
Brugeren indtaster 4 => systemet skriver 04-
Brugeren indtaster 2 => 04-02
Brugeren indtaster - => systemet gætter på 04-02-2005
('-' markerer at måneden er god nok og vi vil springe til år)

Giver det mening?

Måske er det smartere at lave det på en anden måde - måske er det noget hø, fordi det kan være svært at trykke tilbage for at rette datoen, hvis man har skrevet forkert.

Tænkte der sikkert var et par gode bud på hvordan dennne opgave kunne løses. Jeg har arbejdet lidt med det, men kunne se det vil tage mere tid end jeg desværre har til rådighed, da jeg er ret newbie i javascript :)
Avatar billede olebole Juniormester
01. november 2004 - 02:09 #1
<ole>

Hvis du har prøvet at udfylde den slags semi-automatiserede felter, vil du vide, det ikke giver ret megen mening. Det er p.... irriterende!  :)

/mvh
</bole>
Avatar billede roenving Novice
01. november 2004 - 06:42 #2
-- og ole har helt ret i, at det er svært at få til at virke bare nogenlunde ...

-- måske er inputmasken på http://roenving.users.whitehat.dk/WD3Input.html værd at kigge på ?-)
Avatar billede kratluskeren Nybegynder
01. november 2004 - 10:28 #3
Har ikke selv prøvet at udfylde sådan en autoting, men tænkte godt det ville blive noget knald.

Denne ser smart ud: http://roenving.users.whitehat.dk/WD3Input.html
Kan være jeg bare skal holde mig til den så. Har dog brug for at datoen kan udfyldes op til år 9999, men det finder jeg nok ud af.

Roenving smid et svar - jeg giver gerne nogle points for din løsning :)
Avatar billede roenving Novice
01. november 2004 - 15:28 #4
Okay, men behold de fleste af dine point '-)
Avatar billede kratluskeren Nybegynder
01. november 2004 - 19:13 #5
tratteraaaa
Avatar billede kratluskeren Nybegynder
01. november 2004 - 19:14 #6
Tak for hjælpen :)
Avatar billede kratluskeren Nybegynder
01. november 2004 - 20:37 #7
he he, der var jeg lige kæk nok. Troede jeg bare kunne stryge et par linier. Har brug for lidt hjælp til at fjerne valideringen af årstallet så den kan acceptere op til 9999 i årstal.

Ska jeg lige oprette et nyt spørgsmål?
Avatar billede kratluskeren Nybegynder
01. november 2004 - 20:49 #8
hov, fandt ud af det :)
Avatar billede roenving Novice
02. november 2004 - 00:31 #9
Jamen, så tak for point ;~}