Avatar billede xizang Nybegynder
31. oktober 2004 - 11:09 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

Opdatering af bios på laptop

hej

Jeg vil gerne have opdateret min bios på min laptop. Det er en Hp pavillion zv5206

Den bios der ligger på den nu hedder noget i retningen af
"phoenix setup untility"

Den kan stort set kun ændre boot rækkefølge og uret :(

Jeg vil gerne have en bios der kan noget mere, fx slå cdrom drev til / fra, og styre clock frekvensen på cpuen.

Kan det lade sig gøre, hvis ja hvordan ?
31. oktober 2004 - 11:37 #1
Glem det !! Hvis du prøver på det så bortfalder garantien !!!!
Avatar billede freehelp Praktikant
31. oktober 2004 - 12:11 #2
Det med bios bør du opgive. Det vil du intet få udaf som fortalt.

Du kan bruge dette til det andet http://www.diefer.de/speedswitchxp/index.html
Avatar billede xizang Nybegynder
31. oktober 2004 - 17:49 #3
oki, findes der et program der kan bruges til at indstille Ide enheder fra windows ?

Skal have slået min secondary IDE-kanal fra i bios for at få et program til at virke.
31. oktober 2004 - 18:05 #4
ja, det kan du gøre i enhes håndtering, under Hardisk Controllere.
Du høre klikker bare og vælger Egenskaber, sætter hak i deaktiver i denne Hard Ware profil, ellr bare Deaktiver, når du højre klikker, alt efter Windows Version.
31. oktober 2004 - 18:07 #5
enhes = enheds :D
Avatar billede xizang Nybegynder
31. oktober 2004 - 21:19 #6
Har jeg prøvet.. det virker ikke. Den skal deaktiveres i bios.

Jeg tænkte mere på om der var et program der kunne ændre i bios fra windows
Avatar billede justme Nybegynder
31. oktober 2004 - 21:52 #7
Jeg må erkende at jeg er noget forundret over de kommentarer / råd du har fået... Men vi har jo alle forskellige holdninger og erfaringer med en BIOS opdatering. Var det min laptop, ville jeg ikke have nogle skrumpler med at opdatere BIOS'en, dog naturligvis taget i menté, det som "rogerrabbit" påpeger. Det eneste som jeg vedvarerende har "problemer" med, m.h.t. BIOS opdatering er remote flash bios, som jeg naturligvis helst holder mig fra...

Hvis dit operativsystem er Windows XP, så finder du din BIOS opdatering her:
http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/softwareDownloadIndex?product=429099&os=228&lang=en&lc=en&cc=us&dlc=en&softwareitem=ob-24925-1

Hvis dit operativsystem er Windows 2000, så finder du din BIOS opdatering her:http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/softwareDownloadIndex?product=429099&os=181&lang=en&lc=en&cc=us&dlc=en&softwareitem=ob-24925-1

Med andre ord, du finder altid seneste BIOS opdatering på producentens hjemmeside, med mindre andet påført i brugsforvirringen som fulgte med PC'en... Det er i dette sammenhæng vigtigt at påpege man ALDRIG bør downloade opdateringer andre steder end producentens hjemmeside, især vigtigt når der tales om BIOS opdatering...
Avatar billede xizang Nybegynder
01. november 2004 - 08:22 #8
Ok, jeg prøvede at hente opdateringen fra HP's hjemmeside. men det ser ud til download af bios er dødt :S
01. november 2004 - 19:51 #9
Så har jeg ikke udtrykt mig klart nok, når det kan misforståes !
Som jeg har opfattet Xizang's spørgsmål, så spurgte han på en BIOS, som har nogle funktioner, der ikke er i HP's. Og så taler vi om en "Ikke HP" BIOS, og dermed uoriginal set fra HP's side, og skulle en sådan opdatering gå galt, så er det en selvbetaler.
Det kan naturligvis ikke falde mig ind at fraråde ham en BIOS opdatering fra HP.
Hvis han ikke kan disable, den med nuværende BIOS, er jeg ikke optimistisk, med at de skulle have indført det, men det er jo da et forsøg værd.

Hvis linket til HP's BIOS opdatering er dødt, så bare prøv igen senere.
01. november 2004 - 20:16 #10
Lige en tilføjelse omkring disabling af secondary IDE. Nu kender jeg absolut ikke BIOS på en "HP" HP, kun dem fra Compaq, men jeg har lige kikket på min egen, jeg mener at det også er en Phoenix, i den er det muligt, at disable IDE'en separat, under den menu der hedder Storage, og så hed under menu noget i retning af Controllere.
Avatar billede xizang Nybegynder
01. november 2004 - 20:21 #11
Jeg har lige prøvet at "flashed" den nye hp bios ind og den kan ikke mere end den gamle.

Jeg har ikke noget menupunkt, der hedder storage i min bios.

Det eneste jeg kan pille ved er uret, og noget med com- og paralel-porten

Kan jeg ikke bare smide en anden bios ind ? eller skal det være en der passer til lige netop min computer ?
01. november 2004 - 20:34 #12
mht. uoriginal BIOS, holder jeg fast i min første kommentar.

Ren Nysgerrighed, ha´vad dælen er det for et program, der ikke vil køre med sekundær IDE enabled.

Kan du evt. pille CD/DVD drevet ud ??
Avatar billede xizang Nybegynder
01. november 2004 - 20:39 #13
Det er fordi jeg har et spil der hedder toca race driver 2, og det er kopi beskyttet med scarforce, og det tager 5 - 10 min. for det at tjecke min dvd hver gang jeg vil ind i det.

Man kan "snyde" scarforce til at køre uden cd, ved at pille cdromdrevet fra, og lave et "mini image". Jeg ved det kan lade sig gøre for en af mine venner har nemlig også spillet og han har bare pillet cdrom drevet fra. Han har bare den fordel at han har en stationær computer, hvor han nemt kan pille stykket ud til cdrom drevet.

Håber det giver lidt mening :)
Avatar billede xizang Nybegynder
01. november 2004 - 20:40 #14
Med hensyn til det der med at instalere en bios der ikke er orginal.

- Hvor får jeg en bios fra der kan noget mere
- Og hvad kan der ske ved at gøre det ?
01. november 2004 - 20:49 #15
- Hvor får jeg en bios fra der kan noget mere - Jeg ved det heldigvis ikke.

- Og hvad kan der ske ved at gøre det ? -  Hvis det går galt, så er det temmelig dyrt at få nyt System Board i :(, og det er helt sikkert for din egen regning !!

Hvad med Deamon Tools, kan det ikke løse dit problem ??, jeg har ikke noget link til det, men det kan ikke være så svært at finde på nettet.
Avatar billede xizang Nybegynder
01. november 2004 - 20:53 #16
Deamon tools skal bruges til det- Det er fordi scarforce tvinger computeren til at bruge det "rigtige" dvddrev, hvis det da er tilsluttet. Hvis der derimod ikke er noget dvd-drev tilsluttet, tillader det at man bruge deammon tools, og så er alting godt :)

- Du siger "hvis det kan gå galt" - Hvad er det helt præcist der kan gå galt ?, kan man ikke bare lægge den gamle bios ind igen ?
01. november 2004 - 21:17 #17
maskinen kan slet ikke køre uden BIOS, så hvis du får den ødelagt, så er der ingen vej tilbage.
Hvis jeg var dig, så ville jeg finde en anden løsning, f.eks hive DVD'drevet ud, hvis det kan gøres lige så nemt som på Compaq'erne.
Jeg har lige skiftet System Board i en helt ny Server, fordi kunden havde nedgraderet Firm Ware (ikke BIOS), til en onboard enhed. Surt for ham.
Avatar billede xizang Nybegynder
01. november 2004 - 21:20 #18
Ja, det ville da godt nok være nemmere bare at hive cdrom-drevet ud.

Hvordan er det lige man gør det nemmest? Kan det være lavet på samme måde som compaq?
01. november 2004 - 21:50 #19
på en Compaq sidder der en lås under bunden, som bar skal skubbes bagud, med en
finger. På nogle maskiner skal der fjernes 1 skrue eller 2.
Prøv at kikke under bunden, om der noget der ser logisk ud.
Avatar billede freehelp Praktikant
01. januar 2005 - 18:26 #20
Mon ikke snart du kunne finde udaf at få smidt feedback her, eller får det her lukket ned!?
Avatar billede xizang Nybegynder
01. januar 2005 - 18:32 #21
Jeg opgav at finde en løsning, topicet er lukket
Avatar billede freehelp Praktikant
01. januar 2005 - 18:33 #22
Tillykke med point