Avatar billede nanna31 Praktikant
29. oktober 2004 - 10:48 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Fotos krakelerer i Flash

Når jeg anvender fotos i Flash og de på en eller anden måde indgår som en del af en motiontween, så har de altså en tendens til at forskyde sig/skalere med en pixel her og der - det er ret tydeligt desværre.

Kan man undgå det?
Avatar billede le_bon Nybegynder
29. oktober 2004 - 10:51 #1
Prøv (hvis de ikke allerede er det) at lave billederne til grafik. Giv dem derefter alpha 99. røv så at se om det hjælper.

le_bon
Avatar billede lyden Nybegynder
29. oktober 2004 - 10:54 #2
.....eller brug break Apart(modify/break Apart, det skulle gerne afhjælpe problemet
Avatar billede nanna31 Praktikant
29. oktober 2004 - 11:05 #3
Mener I først Break apart og dernæst convert to symbol?  For det er jo nødt til at være et symbol for at kunne indgå i en motiontween.
Avatar billede lyden Nybegynder
29. oktober 2004 - 11:11 #4
gå "bare" ind i dit nuværende symbol/dobbelt klik & vælg Break Apart -

Husk at lade symbolet placere på hele pixel
Avatar billede nanna31 Praktikant
29. oktober 2004 - 11:17 #5
thanks - jeg har også erfaret, at det er selvfølgelig er strengt nødvendigt at holde fotoet i original størrelse.
Avatar billede lyden Nybegynder
29. oktober 2004 - 11:44 #6
ehhh, lykkes det eller hûr ???
Avatar billede nanna31 Praktikant
29. oktober 2004 - 12:58 #7
Det lykkes fint - tak for hjælpen!
Avatar billede mobius6 Juniormester
30. oktober 2004 - 09:00 #8
additional:
le_bons svar omkring 99% alfa virkede med flash op til version MX de har fixet den nu
at breake den apart KAN være en løsning vær opmærksompå at der ofte ryger 1 px af i kanten.

der er et ret almindeligt issue, der er dog en række forholdsregeler man kan tage
- skaller aldrig billeder i flash
- gem billedet i lige tal (fx 324 og ikke 323/325)
- .png har ikke lige så ofte ballade som .jpg (der er dog ingen umidelbar forskel på progressive .jpg/non-progressive .jpg)
- placer (som lyden skriver) ALTID på hele/lige pixel
- nogen gange kan det hjælpe at pakke
'et endnu et level ned (altså MC i Mc i MC)
- sørg for at den yderste pixel i original billedet har en fuld farveværdi
(altså ikke fx 30& transparens (.png)

just my 25 cents :)
Avatar billede gulekings Nybegynder
30. oktober 2004 - 10:00 #9
"gem billedet i lige tal (fx 324 og ikke 323/325)"..
Hvad mener du med det?
Avatar billede lyden Nybegynder
30. oktober 2004 - 11:05 #10
cool, men hvis det lykkes for dig hvilket "svar" hjalp så ?????
Avatar billede mobius6 Juniormester
30. oktober 2004 - 12:24 #11
"gem billedet i lige tal (fx 324 og ikke 323/325)"..
Hvad mener du med det?

jeg mener med det at (prøv evt. selv at teste det efter) 9 ud af 10 gange hvor flash laver denne "fejl" er originalen et ulige antal px i H/B (fx 333/235) det er i hvert fald min egen erfaring (har dog ikke haft problemt med MX, men det var rigtigt slemt i futuresplash og flash 2.0 og 3.0)
Avatar billede nanna31 Praktikant
01. november 2004 - 08:32 #12
Jeg udførte først "breakdown" på det importerede billede, dernæst øgede jeg billedets størrelse med 2px på begge akser, så det fik JPG'ets originale størrelse.

Nu funger det!
Avatar billede lyden Nybegynder
01. november 2004 - 11:04 #13
så lægger jeg hylem'a et svar !
Avatar billede nanna31 Praktikant
01. november 2004 - 11:06 #14
Tak, så kan jeg endelig lukke spørgsmålet :-)
Avatar billede lyden Nybegynder
01. november 2004 - 11:19 #15
Taxiskaldehave