Avatar billede tilbageblik Nybegynder
26. oktober 2004 - 23:09 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Output-"undtagelse" midt i en løkke?

Ohøj, eksperter :)

Jeg sidder og bakser med en løkke, der skal hente forskellige oplysninger (filnavn, -type, -beskrivelse og -link) om filer frem fra en tabel. Løkken skal i den forbindelse foretage en kontrol på, om fillinket starter med to helt bestemte ord. Hvis dét er tilfældet, skal output'et være en anelse anderledes, og i alle andre tilfælde skal det følge det normale mønster, jeg har lavet.

Som jeg umiddelbart har forestillet mig det, drejer det sig altså om, at der skal udføres tjek på tilstedeværelsen af et af disse to førnævnte ord med en eller anden php-funktion, men jeg har ikke rigtig haft held med at finde en på php.net, der gør det, jeg er ude efter...

Hvis I har behov for mere info om min problemstilling, skal jeg gerne forsøge at uddybe! Under alle omstændigheder er al hjælp, forslag og ideer mere end velkomne :)

På forhånd tak for hjælpen.
Avatar billede thesurfer Nybegynder
26. oktober 2004 - 23:35 #1
pseudo kode:

r lig "hello"

start loop "i" fra 1 til 5
hvis fillink("i") er lig 3 så er r lig "world"
udskriv r
gentag loop

så vil den skrive:
hello
world
hello

Jeg programmerer ikke i PHP, så jeg kan ikke give dig et kodeeksempel.. men det skulle være lige til.. altså med en loop og en IF sætning..
.. med mindre at jeg har misforstået dit spm..
Avatar billede thesurfer Nybegynder
26. oktober 2004 - 23:36 #2
rettelse:

start loop "i" fra 1 til 5
r lig "hello"

eller vil r altid være lig "world" efter i = 3..
Avatar billede sukos Juniormester
26. oktober 2004 - 23:41 #3
$start = "to ord";

i din while()

$link = "et eller andet";
if(substr($row["link"], 0, 6) == $start) {
$link ="Noget helt andet";
}

echo $link;
Avatar billede tilbageblik Nybegynder
26. oktober 2004 - 23:50 #4
Jeg er vild med det her sted! :) Hurtig respons. Tak, drenge.

@ sukos :
De parametre, du angiver i funktionen substr (0 og 6)....hvad styrer de? Har nemlig rodet lidt med netop den funktion også - uden at få skidtet til at virke ;)
Avatar billede sukos Juniormester
26. oktober 2004 - 23:52 #5
0, starter fra første tegn
6, til og med 6. tegn
Avatar billede thesurfer Nybegynder
27. oktober 2004 - 00:01 #6
Avatar billede thesurfer Nybegynder
27. oktober 2004 - 00:04 #7
sukos> Egentligt betyder "0, 6" fra position 0 og 6 tegn frem (begge tegn inklusiv)...
ikke "6. tegn".. :-)
Avatar billede tilbageblik Nybegynder
27. oktober 2004 - 00:05 #8
Banko! :D

@ sukos :
Smider du lige et svar..?

@ thesurfer :
I know :) Har skam siddet og kigget på det, men jeg var åbenbart for træt til at få det til at virke. Men nu kører det.

Mange tak for hjælp og input til jer alle!
Avatar billede sukos Juniormester
27. oktober 2004 - 00:11 #9
!
Avatar billede tilbageblik Nybegynder
27. oktober 2004 - 00:12 #10
Vupti ;)