Avatar billede windmaker Nybegynder
24. oktober 2004 - 18:47 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Flere enkle spørgsmål om php sql

Jeg er igang med at lave et tidsbestillings system til min hjemmeside, og der er nogle ting jeg ikke er helt klar over hvordan man gør men det er jeg sikker på i kan hjælpe med :)

1. Jeg vil gerne kunne tage informationer med videre til en anden side f.eks. sådan at når en bruger vælger et område hvor jeg har konsultationer, så kommer de steder i det område frem jeg har konsultationer, og når han har valgt et sted så på næste side at den så ved at det er det sted tidspunkt.
Kan godt hente informationer fra sql serveren osv. men den med at tage informationerne med fra side til side er jeg ikke helt klar over.

2. Når brugeren kommer frem til det enkelte sted, henter jeg alle tiderne de kan booke fra sql-serveren, i en while, men kan jeg lave det sådan at den genererer en tilmeldings form for hver række den henter ?
F.eks. Den smider hver række ud i en ny række i en tabel, og hvis tiden er booked viser den bare booked ellers er der en form de kan indtaste navn osv ?

Kan godt lave en form og det der men selve koden til at generere en form for hver række og ellers vise booking :)

Håber i kan hjælpe
MVH JEsper
Avatar billede hmortensen Nybegynder
24. oktober 2004 - 19:22 #1
Når du sender værdierne videre til næste side, kan du sætte dem til value på et hidden felt. SÅ kommer du med den næste form du submitter
Avatar billede windmaker Nybegynder
24. oktober 2004 - 19:23 #2
kan du ikke give et lille eksempel :)
Avatar billede hmortensen Nybegynder
24. oktober 2004 - 19:25 #3
<input type="hidden" name="etnavn" value="<?php echo $_POST['dinvariabel']; ?>" />
Avatar billede baitianlong Nybegynder
24. oktober 2004 - 19:27 #4
1. Du kan sende variablerne med i URL'en f.eks:

side 1:

$tid = $_POST['tid'];
$sted = $_POST['sted'];
header("Location: www.blah.com/side.php?tid=".$tid."&sted=".$sted);

side 2:

$tid = $_GET['tid'];
$sted = $_GET['sted'];

2. Du kan generere en form eller skrive booked på denne måde:

<table>
<?php
while($row = mysql_fetch_assoc($result)) {
  $tid = $row['tid'];
  $sted = $row['sted'];
  $status = $row['status'];
  if($status == "booked") {
      print "<tr><td>".$sted."</td><td>".$tid."</td><td>BOOKED !</td></tr>";
  } else {
      print "<tr><td>".$sted."</td><td>".$tid."</td><td>";
      print "<form action=\"book.php?sted=".$sted."&tid".$tid."\" method=\"post\">";
      print "Dit navn:<input type=\"text\" name=\"navn\" size=\"50\"><br>";
      print "Din email:<input type=\"text\" name=\"email\" size=\"50\"><br>";
      print "<input type=\"submit\" value=\"tilmeld\"></td></tr>";
  }
?>

Sådan kan man gøre det :) Det har taget mig så lang tid at skrive dette at der er 3 andre indlæg før mit, så jeg håber ikke jeg blot gentager deres bud :)
</table>
Avatar billede windmaker Nybegynder
24. oktober 2004 - 19:29 #5
Oh My god nice :) takker lige det jeg leder efter jo :=) sæt det som et svar og den er accepteret :)
Avatar billede baitianlong Nybegynder
24. oktober 2004 - 19:30 #6
Nå, men book.php skal så i mit eksempel hente variablerne tid og sted fra URL'en

$tid = $_GET['tid'];
$sted = $_GET['sted'];

Og hente variablerne navn og email fra POST:

$navn = $_POST['navn'];
$email = $_POST['email'];

:)
Avatar billede baitianlong Nybegynder
24. oktober 2004 - 19:31 #7
Ok :) Selv tak !
Avatar billede baitianlong Nybegynder
24. oktober 2004 - 19:33 #8
Der mangler lige et = i denne linie:

print "<form action=\"book.php?sted=".$sted."&tid".$tid."\" method=\"post\">";

....skal være

print "<form action=\"book.php?sted=".$sted."&tid=".$tid."\" method=\"post\">";
Avatar billede windmaker Nybegynder
24. oktober 2004 - 19:36 #9
elsker når folk kommer med gode og konstruktive svar :)

Kanon nu har du sparet mig for at læse i en af mine kedelige bøger i 3 timer ;)
Avatar billede windmaker Nybegynder
24. oktober 2004 - 19:37 #10
smed lige noget karma på dig :)
Avatar billede windmaker Nybegynder
24. oktober 2004 - 19:38 #11
trykker på accepter men der blir ved med at være accepter er det meningen ?
Avatar billede hmortensen Nybegynder
24. oktober 2004 - 19:40 #12
Du skal markere navnet i venstre side først.

http://expfaq.1go.dk/?id=3
Avatar billede windmaker Nybegynder
24. oktober 2004 - 20:13 #13
Kan du sige hvorfor den her ikke virker :) ??

<table>
<?php
$db = mysql_connect("localhost","4test","s2e350");
mysql_select_db ("4test");
$result = mysql_query("SELECT * FROM scanning");
while ($rows = mysql_fetch_row($result)) {
$bynavn=$row['bynavn'];
$dato=$row['dato'];
print "<tr><td>".$bynavn."</td><td>".$dato."</td></tr>";
}
?>
</table>
Avatar billede hmortensen Nybegynder
24. oktober 2004 - 20:16 #14
Du skriver rows:
while ($rows = mysql_fetch_row($result)) {

ret til:
while ($row = mysql_fetch_row($result)) {
Avatar billede windmaker Nybegynder
24. oktober 2004 - 20:19 #15
haha lol :) takker
Avatar billede baitianlong Nybegynder
24. oktober 2004 - 20:34 #16
Mange tak for points, karma og venlige ord...

Hvis du har problemer med at få det implementeret, må du jo bare skrive lidt mere her :)
Avatar billede windmaker Nybegynder
30. oktober 2004 - 23:25 #17
Den her kode virker ikke helt som den skal, jeg tror i kan se hvad det er meningen den skal.

Den giver diverse fejlmeldinger og jeg ahr prøvet at udkommentere noget af det for at lave tests for at finde det men kan bare ikke få den form til at virke med den tabel eller formen i det hele taget.

Nogle af tingene skal ændres der skal flere værdier ind diverse steder osv. men vil bare ha det til at fungere inden jeg finpudser og går videre.

<table>
  <tr>
    <td bgcolor="#C0C0C0">Navn:</td>
    <td bgcolor="#C0C0C0">Telefon:</td>
    <td bgcolor="#C0C0C0">E-Mail:</td>
    <td bgcolor="#C0C0C0">Post-nr:</td>
    <td bgcolor="#C0C0C0">Inviteret af:</td>
  </tr>
</table>
<?php
$by = $_GET['by'];
$dato = $_GET['dato'];
$db = mysql_connect("localhost","4test","s2e350");
mysql_select_db ("4test");
$result = mysql_query("SELECT * FROM scanning WHERE by='$by' AND dato='$dato'");
while ($row = mysql_fetch_assoc($result)) {
$navn=$row['navn'];
$telefon=$row['telefon'];
$email=$row['email'];
$postnr=$row['postnr'];
$inviteret=$row['inviteret'];
$booked=$row['booked'];
if($booked == "ja") {
      print "<tr><td>".$navn."</td><td>".$telefon."</td><td>BOOKED !</td></tr>";
} else { print "<tr><td>".$sted."</td><td>".$tid."</td></tr>";
      print "<form action=\"book.php?sted=".$sted."&tid=".$tid."\" method=\"post\">";
            print "<table width="100%"  border="0">";
            print "<tr>";
      print "<td>Dit navn:<input type=\"text\" name=\"navn\" size=\"50\"></td>";
            print "<td>Dit Tlf nr:<input type=\"text\" name=\"telefon\" size=\"50\"></td>";
      print "<td>Din email:<input type=\"text\" name=\"email\" size=\"50\"></td>";
            print "<td>Dit postnr:<input type=\"text\" name=\"postnr\" size=\"50\"></td>";
            print "<td>Inviteret af:<input type=\"text\" name=\"inviteret\" size=\"50\"></td>";
            print "<td><input type=\"hidden\" name=\"booked\" value=\"ja\"></td>";
      print "<td><input type=\"submit\" name=\"Book\" value=\"booked\"></td></tr>";
            print "</form>"
  }
?>
</table>