Avatar billede jakekbh Nybegynder
23. oktober 2004 - 20:40 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Opsætning af LAN

Hej 'eksperter', Mit spørgsmål går på, hvordan jeg kan oprette et LAN med faste IP adresser i stedet for DHCP-server. Der er nemlig lowid i emule så der er åbenbart problemer med adgangen. Jeg er ret ny i LAN branchen, men min computer skal gerne forbindes med dette udstyr:

Cisco 677 (Tiscali) - default IP 192.168.1.1

Grandstream ATA 486 (telefonadapter fra telefin.dk, som skulle fungere som router/switch) - default IP 192.168.2.1

Udstyret er forbundet således;

Cisco677 --> Grandstream --> PC

Hvordan kan man få disse til at kommunikere sammen i et LAN? Jeg er lidt bange for at ændre routerens opsætning, for jeg er ikke sikker på hvordan det fungerer.
Avatar billede leif Seniormester
23. oktober 2004 - 20:57 #1
Hvilken IP har din PC ?
Avatar billede jakekbh Nybegynder
23. oktober 2004 - 21:17 #2
Min PC er pt sat til dynamisk IP og som DHCP-klient. Ipconfig siger at den har fået 192.168.2.2 med 192.168.2.1 som standardgateway.
Avatar billede ahave Nybegynder
23. oktober 2004 - 21:32 #3
Det eneste du skal gøre er at forwarde routerens emule porte, til din computers ip adresse: feks. 192.168.2.x . Hvordan du kan gøre dette, skal du læse i din manual til routeren! Og hvis du ikke har denne, kan du søge på google på "cisco 677 manual".
Avatar billede jakekbh Nybegynder
23. oktober 2004 - 21:34 #4
Men - så er spørgsmålet - kan man godt forwarde porte hvis man kører med DHCP¨-server / klienter. Jeg kan godt finde ud af at forwarde porte via telnet, så nu prøver jeg at følge dit råd.
Avatar billede jakekbh Nybegynder
23. oktober 2004 - 22:09 #5
Desværre virker det ikke at forwarde emule porte fra routeren til 192.168.2.2 (pc'en). Når jeg tager telefonadapteren ud, så får pc'en en ny ip, nemlig 192.168.1.4 - er det DHCP serveren, der er på spil? Skal DHCP serveren egentlig ikke afbrydes, hvis der skal forwardes porte?
Avatar billede leif Seniormester
23. oktober 2004 - 22:31 #6
Du skal starte med at slå DHCP fra i Grandstream og få den til at hente en IP fra DHCP.

Derefter skal du sætte dit udstyr således (Kender ikke Telefin produktet, så det er et gær at det kan sidde sådan !):

Cisco -> Grandstream
      -> PC
Avatar billede leif Seniormester
23. oktober 2004 - 22:32 #7
Så når PC går på nettet gør den det direkte igennem Cisco og ikke først igennem Grandstream og så igennem Cisco.
Avatar billede jakekbh Nybegynder
23. oktober 2004 - 22:57 #8
Nej, PC'en ee forbundet til Grandsteam adapteren, og videre forbundet til Cisco 677.

Når jeg skriver ipconfig /all i DOS-prompt fremgår det, at DHCP-server er 192.168.2.1 - altså at grandstream er DHCP-server. ). Jeg har naturligvis også forsøgt at forwarde de nævnte porte i Grandstream adapteren til min PCs ipadresse.
Avatar billede leif Seniormester
23. oktober 2004 - 23:00 #9
Okay så forward alle porte i Cisco til Grandstream !
Avatar billede jakekbh Nybegynder
23. oktober 2004 - 23:28 #10
Jeg har nu gjort følgende:

Jeg har givet min PC fast ip på 192.168.2.2, som er den ip adresse Grandstreams DHCP server giver min computer. Endvidere har jeg forwardet de relevante porte fra Grandstream til PC'en. Så vidt så godt.

Men - hvordan forwarder jeg porte fra Cisco677 til Grandstream? Jeg kan godt se pointen i at routeren forwarder til adapteren, som så kan forwarde videre til PC'en. Når jeg logger på routeren med telnet og forsøger at 'pinge' 192.168.2.1 (som jeg går ud fra er Grandstreams ip) så skriver den timeout. Jeg kan derimod godt pinge 192.168.1.3 - men jeg ved ikke hvad det er for en ip.
Avatar billede leif Seniormester
23. oktober 2004 - 23:32 #11
Det er sikkert den IP Grandstream har på "WAN" siden, dvs. den IP du skal forwarde porte til i Cisco
Avatar billede jakekbh Nybegynder
23. oktober 2004 - 23:42 #12
hmm .. nu har jeg forwardet Cisco 677s porte til 192.168.1.3 (som du siger må være Grandstreams 'wan' side ip .. og i Grandstream har jeg forwardet de samme porte til 192.168.2.2, som er min computers ip. MEN der er stadigvæk ikke fri adgang til de porte = lowid i emule. Der må være en fejl.
Avatar billede leif Seniormester
24. oktober 2004 - 00:48 #13
Du kan sikkert se et eller andet sted i Grandstream hvilken IP den har, se om den ikke skulle have et punkt til at tjecke WAN forbindelsen !
Avatar billede jakekbh Nybegynder
24. oktober 2004 - 08:59 #14
Jo, det fremgår af Grandstreams, at 192.168.1.3 er Wan-ip. Så nu har jeg altså forwardet de relevante porte fra Cisco routeren til Grandstream, og i denne har jeg forwarded portene videre til min computer. Når jeg prober porten i pcflank.com angiver den 'stealth' - altså at der er en firewall... men jeg har åbnet op for portene i min Sygate firewall..
Avatar billede jakekbh Nybegynder
24. oktober 2004 - 09:13 #15
Når du skriver, at jeg skal slå DHCP serveren fra i Grandstream OG få den til at hente ip i DHCP, hvad skal jeg så egentlig gøre? Der er et sted, hvor man kan vælge enten 'dynamically assigned via DHCP (default)' eller 'statically configured as....' Er det her, man skal slå noget fra?
Avatar billede leif Seniormester
24. oktober 2004 - 11:14 #16
Det jeg ville var at i stedet for at din PC fik IP af Grandstream så fik den af Cisco, men jeg ved jo ikke hvordan det rent fysisk sidder og om det kan lade sig gøre da jeg ikke kender produktet fra Telefin !
Avatar billede jakekbh Nybegynder
24. oktober 2004 - 16:57 #17
Telefins adapter er en Grandstream HandyTone-486 med denne manual:

http://www.grandstream.com/user_manuals/HandyTone-486UserManual.pdf

Boksen er meget enkel. Stikket fra routeren sættes ind i adapterens WAN port og stikket til computeren sættes ind i LAN-porten (det fungerer glimrende som ip-telefon løsning i øvrigt)

Hvis man tildeler adapteren og computeren statisk ip, skal man så ændre Cisco 677 routerens indstilling? Altså ud over at disable DHCP serveren?
Avatar billede jakekbh Nybegynder
28. november 2004 - 18:57 #18
xxx