Avatar billede markou Nybegynder
21. oktober 2004 - 14:19 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Fortløbende formular

Jeg skal have præsenteret nogle tidslinier på en fortløbende formular. Tidslinien består af 2 ubundne tekstbokse som bliver justeret i størrelse m.v. af denne kode:

Me.VægtetDageAfsluttetBar.Width = Me.DageAfsluttet * 100
            Me.VægtetDageAfsluttetBar.Value = "Afsluttede dage: " & Me.DageAfsluttet

            Me.VægtetDageÅbneBar.Width = (Me.AntalDage - Me.DageAfsluttet) * 100
            Me.VægtetDageÅbneBar.Value = "Åbne dage: " & (Me.AntalDage - Me.DageAfsluttet)

            Me.VægtetDageAfsluttetBar.Left = Me.DageFraProjektStartTilMålStart * 100 + 1500
            Me.VægtetDageÅbneBar.Left = Me.DageFraProjektStartTilMålStart * 100 + 1500 + Me.VægtetDageAfsluttetBar.Width

Det virker jo godt nok på en enkelt post. Men er der flere poster (som der jo er, derfor en fortløbende formular), bliver ALLE linier formateret ens. Når jeg skifter linie opdateres de 2 ubundne objektrammer, så med dataerne for denne linie...

Hvordan får jeg formateret alle linier korret?
Eller skal jeg benytte en helt anden metode??? måske noget med at tilføje felter på en enkelt formular ud fra et recordset og herefter justere TOPplacering for hver tilføjelse...
Avatar billede ricky Nybegynder
21. oktober 2004 - 14:43 #1
Det kan du på en form og rapport med .CanShrink og .CanGrow i Print eller Print Preview mode - men du kan ikke på en form i view mode.
Avatar billede markou Nybegynder
21. oktober 2004 - 15:04 #2
Jeg forstår ikke dit svar...
Det samme sker hvis jeg danner en rapport...
21. oktober 2004 - 15:14 #3
Ricky->.CanShrink og .CanGrow findes kun i rapporter og vil heller ikke løse problemet.

Problemet er netop at alle tekstbokse i en fortløbende formular deler samme egenskaber (i princippet er det én tekstboks, som blot bliver dublikeret til hver række).

Den eneste måde at ændre udseende på en tekstboks individuelt i en fortløbende formular er ved at benytte "Betinget formattering". Og det stiller nogle krav til kreativiteten ;o)

En ide: lad os sige, at du kun havde 5 forskellige størrelser at vise ud fra feltet DageAfsluttet. Og lad os sige, at dette felt højest kunne have værdien 100
Lav 5 små tekstboks-klodser og pladser dem ved siden af hinanden.
På den første lægger du en betinget formattering, som hedder noget med:
"hvis [DageAfsluttet] > 0 så sættes baggrundsfarve til...f.eks. blå"

På næste tekstboks lægges denne betingelse:
"hvis [DageAfsluttet] > 20 så sættes baggrundsfarve til blå"

På 3. tekstboks lægges denne betingelse:
"hvis [DageAfsluttet] > 40 så sættes baggrundsfarve til blå"

osv

Kan du se ideen?

Det er omstændigt (og måske for tungt), men jeg tror, at du er nødt til at tænke i sådanne baner for at få det løst.

Lignende problemer dukker ofte op her på eksperten - altid med samme svar: man kan IKKE ændre feltegenskaberne for én tekstboks - undtagen vha betinget formattering.
Avatar billede ricky Nybegynder
21. oktober 2004 - 15:53 #4
thomasjepsen>> jeg gentager lige mig selv så: "Det kan du på en form og rapport med .CanShrink og .CanGrow i Print eller Print Preview mode" - det betyder at det kan man altså også godt i en form i.f.m. Print eller Print Preview mode.

Du har dog til dels ret i at det ikke vil løse problemet.. da CanShrink/Grow kun relaterer sig til det horisontale aspekt (eller er det vertikalt ? - jeg kan sg. aldrig finde ud af det - DEN FORKERTE VEJ! :)).
Avatar billede ricky Nybegynder
21. oktober 2004 - 15:56 #5
Hmm.. fik lige en idé..

Ved hjælp af kode kan man jo oprette x antal individuelle linie-elementer og så placere dem kodevis. Sådan lige umiddelbart behøver det egenligt ikke at være så omfattende.
21. oktober 2004 - 16:01 #6
Hey Ricky-> så er jeg nok blind, men jeg kan altså ikke finde .canshrink og .cangrow blandt egenskaberne på min formular (og det skal de jo være, selvom du vælger at skrive formularen ud) Eller snakker vi forbi hinanden?

Og det rigtige er "vertikalt" ;o)
Avatar billede ricky Nybegynder
21. oktober 2004 - 16:28 #7
hmm.. de er altså her hos mig (2003)

fra hjælpen:
"You can use the CanGrow property to control the appearance of sections or controls on forms and reports that are printed or previewed"

og

"This property affects the display of form sections and controls only when the form is printed or previewed, not when the form is displayed in Form view, Datasheet view, or Design view. "
21. oktober 2004 - 16:33 #8
Ricky, du har helt ret :o) Jeg kiggede på selve formularen - tsk tsk tsk!

Det er nok fordi jeg aldrig har været så vild med at udskrive formularen direkte. derfor har jeg aldrig haft brug for de 2 egenskaber i formularerne.

1 point til dig :o)