Avatar billede adagio Nybegynder
19. oktober 2004 - 09:07 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

ASP.Net - ved ikke lige hvad man kalder dette

Jeg ved det ikke er nogen brugbar overskrift, men det er ligesom det der er problemet; jeg har ingen anelse om hvad man kalder det jeg prøver at finde ud af

Jeg har ofte set på diverse sider (specielt webshops) hvor når man går ind på de forskellige sider, så skrives f.eks. dette i adresse linjen: .../varer.aspx?kategori=15
Problemet er hvordan får man det tal som står efter kategori ud? Og hvad kalder man dette?

Jeg har en bog hvor de bruger dette et par gange, men de hopper let over det og forklarer kun at de bruger det, men ikke hvordan, og jeg kan ikke se noget ud fra de par kode-eksempler de har hvor de bruger det...
Avatar billede snepnet Nybegynder
19. oktober 2004 - 09:20 #1
Det er din querystring... Du kan programmatisk hente værdierne i den med f.eks.

Men sådan en her : http://localhost/SomeSite/SomePage.aspx?test=hej

Og i koden hvor du vil bruge den :
string test = Request.QueryString["test"];

mvh
Avatar billede adagio Nybegynder
19. oktober 2004 - 09:27 #2
Takker, det virker... giv et svar så du kan få dine points :)
Avatar billede snepnet Nybegynder
19. oktober 2004 - 09:29 #3
svar her :o)
mvh
Avatar billede adagio Nybegynder
19. oktober 2004 - 09:32 #4
Hmmm... jeg har lige tjekket index for bogen, men der skrives ikke noget om queryString, så er det da ikke underligt jeg ikke kunne finde det... bare mærkeligt at de så "bruger" det, i hvert fald når man kigger på screenshots... :confused:
Avatar billede snepnet Nybegynder
19. oktober 2004 - 09:33 #5
Sært... hvad er det for en bog ?
Avatar billede adagio Nybegynder
19. oktober 2004 - 09:37 #6
Den hedder ASP.Net Unleashed
Avatar billede powernodes Nybegynder
19. oktober 2004 - 09:38 #7
Et lille udvidelse til snerpets eks

<script runat="server" language="c#">

  void Page_Load(Object sender, System.EventArgs e) {
    string test = Request.QueryString["test"];
    Label1.Text = "<h1>" + test + "</h1>";
  }

</script>

<html>
<body>

<asp:Label id="Label1" runat="server" />

</body>
</html>
Avatar billede snepnet Nybegynder
19. oktober 2004 - 09:39 #8
Hm.... de har så undladt at "unleashe" hvordan man tilgår sin QueryString :o)