Avatar billede patoo23 Nybegynder
18. oktober 2004 - 17:52 Der er 9 kommentarer

Hvordan gemmer jeg dags dato

Hej alle

Hvordan benytter jeg funktionen "sidst gemt samt dato" i excel?
Helst gerne uden al mulig specielle koder;-)

Jeg vil helt gerne have, den bare bliver opdateret.
Avatar billede patoo23 Nybegynder
18. oktober 2004 - 17:52 #1
Skal lige siges at jeg kører office 2003
Avatar billede vigilante Nybegynder
18. oktober 2004 - 18:02 #2
skal den gemmes i et felt, eller er det godt nok at gemme den i header eller footeren så den vises ved vis udskrift eller udskrivning
Avatar billede vigilante Nybegynder
18. oktober 2004 - 18:05 #3
ok hvis du skal gemme den i et felt er det som beskrevet herunder. En smule kode men ikke meget

You need to use a VB macro.

Open the macro editor (Alt-f11)
Locate your workbook in the list of open workbooks on the left
If there is a
  • next to it, click on it to expand
Locate the "ThisWorkbook" that is a subheading of your workbook

Type the following:
Private Sub Workbook_BeforeSave(ByVal SaveAsUI As Boolean, Cancel As
Boolean)
    [A1] = Now
End Sub

You can place any cell reference in the brackets instead of [A1].  Even
precede it by a worksheet name, i.e. [Sheet1!A1] = Now
Avatar billede vigilante Nybegynder
18. oktober 2004 - 18:09 #4
hvis du mente på udskrifter, går du i menuen vis -header/footer og vælger custom header eller footer (efter hvor du vil have datoen) der vælger du kalender ikonet skriver et mellem rum og vælger ur ikonet -så skulle du vidst være der.
Avatar billede sjap Praktikant
18. oktober 2004 - 19:14 #5
Hvis du vil sætte datoen for hvornår filen sidst blev gemt ind i headeren på udskriften, kan det gøres med følgende.

Private Sub Workbook_BeforePrint(Cancel As Boolean)

ActiveSheet.PageSetup.RightHeader = "Saved date " & FileDateTime(ActiveWorkbook.FullName)

End Sub

Jeg kender ikke version 2003, men i de tidligere versioner er der ingen let adgang til sidst gemt dato (hvilket er lidt mærkeligt, når man tænker på at funktionen f.eks. er let tilgængelig i Word).
Avatar billede patoo23 Nybegynder
18. oktober 2004 - 19:15 #6
Det virker desværre ikke...Der sker ikke noget, når jeg forsøger at smide den ind. Det er lykkedes mig at smide den ind, men den gemmer det ikke i noget felt
Det skal siges, at jeg ønsker at gemme det i et felt og ikke på udskriften..
Avatar billede sjap Praktikant
18. oktober 2004 - 19:30 #7
Så bare glem min kommentar. Min funktion henter styresystemets oplysning om hvornår filen blev gemt, og det kan læses før EFTER filen er gemt.

vigilantes forslag skal blot justeres lidt, så det virker:

Private Sub Workbook_BeforeSave(ByVal SaveAsUI As Boolean, Cancel As Boolean)

Worksheets("Ark1").Range("A1") = Now()

End Sub
Avatar billede bak Seniormester
18. oktober 2004 - 20:00 #8
Denne funktion indsættes i et alm. makromodul og giver dato for sidste gang filen blev gemt. Funktionen kan bruges direkte i regnearket.

Function LASTSAVED()
    Application.Volatile
    LASTSAVED = ThisWorkbook.BuiltinDocumentProperties("Last Save Time")
End Function
Avatar billede vigilante Nybegynder
18. oktober 2004 - 20:29 #9
sjap du har ret, der manglede lige sheet'et