Avatar billede trikz4h Nybegynder
18. oktober 2004 - 17:34 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Give en mappe rigtighed 777 via php+ftp-commands

Hey

Jeg er i gang med et script som opretter en mappe, og så skal den have 777, eller hvad det kræver for at få "move_uploaded_file" til at virke :)

har lige læst at ftp_chmod ikke eksistere i PHP endnu, kun i opensource, men så også at ftp_raw, kan sende FTP-commands, en der måske kan command'en til ændre rettighederne? :)

Håber på nogen gode svar...

Tak
Avatar billede jakobdo Ekspert
18. oktober 2004 - 17:37 #1
Hvad med:
chmod("/somedir/somefile", 0777);
Avatar billede trikz4h Nybegynder
18. oktober 2004 - 17:38 #2
Ja okay, FTP_RAW findes så kun i PHP5 :( Mit hosting site kører PHP4.3.4
Avatar billede hmortensen Nybegynder
18. oktober 2004 - 17:40 #3
chmod er en unix kommando, og har intet at gøre med ftp, man kan dog, via de fleste ftp programmer, benytte chmod.

Det kan man også via php som jakobdo skriver det
Avatar billede trikz4h Nybegynder
18. oktober 2004 - 17:45 #4
Hehe ja, har fundet commanden: ftp_raw(connection, command) - virker ikke pga. det er 4.3.4
Så har jeg fundet ftp_site(connect, command) - virker måske? den kan bare ikke finde dir'et :S Giver fejlen:
Warning: ftp_site(): SITE CHMOD: No file name in /web/www/frac/users/trixor/sites/admin/guides/write guide.php on line 76
Virker som om det skal være en fil?

min command ser sådan ud: ftp_site($ftp_connect, "SITE CHMOD 777 29") - hvor 29 er mappenavnet

Nogen forslag?
Avatar billede jakobdo Ekspert
18. oktober 2004 - 17:47 #5
Ja, hvorfor bruger du ikke blot den indbyggede funktion i php:

chmod()?
Avatar billede hmortensen Nybegynder
18. oktober 2004 - 17:47 #6
Læser du hvad vi har skrevet, eller skriver du bare lidt med dig selv ??
Avatar billede trikz4h Nybegynder
18. oktober 2004 - 17:48 #7
Griner... Det er løst; I kan lige få koden:
"$num_rows" = nummeret på min guide
ftp_chdir($ftp_connect, "sites/guides/files");
ftp_mkdir($ftp_connect, $num_rows);
ftp_site($ftp_connect, "CHMOD 777 $num_rows");
Avatar billede trikz4h Nybegynder
18. oktober 2004 - 17:49 #8
Hehe fordi ftp_chmod() ikke virker i 4.3.4 :) men det gjorde ftp_SITE
Avatar billede hmortensen Nybegynder
18. oktober 2004 - 17:49 #9
Så læs dog hvad der blir skrevet !!!

dk2.php.net/chmod
Avatar billede jakobdo Ekspert
18. oktober 2004 - 17:57 #10
Hvorfor vil du ikke bruge php commands:

Du kunne oprette et dir med:

mkdir("/path/to/my/dir", 0777);
Avatar billede hmortensen Nybegynder
18. oktober 2004 - 17:58 #11
jakobdo, tror ikke han vil hjælpes...
Avatar billede trikz4h Nybegynder
18. oktober 2004 - 17:58 #12
Hehe, jeg har fundet ud af det, det virker nu, så er jeg glad :D
Avatar billede jakobdo Ekspert
18. oktober 2004 - 18:02 #13
Ja, men som jeg skriver, HVORFOR vil du bruge FTP commands?
Du kan jo bruge PHP's indbyggede!
Prøver bare at forstå dig. Og synes ikke din feedback høster særlig meget ros!
Avatar billede trikz4h Nybegynder
18. oktober 2004 - 18:05 #14
Erhm, fordi jeg ikke vidste at man kunne bruge de andre, på hmortensen lød det som om det chmod var en linux command, så troede du mente ftp_chmod, det må du undskylde...
Avatar billede hmortensen Nybegynder
18. oktober 2004 - 18:05 #15
Det kan også kun blive langsommere at benytte ftp til opgaven.
Avatar billede hmortensen Nybegynder
18. oktober 2004 - 18:06 #16
jeg skrev at chmod er en unix/linux kommando, og at den kan nås både vha. af ftp og php, og da du nu benytter php, er det oplagt at gøre det via php's funktioner
Avatar billede jakobdo Ekspert
18. oktober 2004 - 18:07 #17
Du skal jo huske på, man skal lære så længe man lever...
Og vi forsøger jo at hjælpe og give gode råd!
Jeg bruger selv eksperten meget, så synes du bør læse alles indlæg, og se om du kan bruge det eller ej!
Avatar billede trikz4h Nybegynder
18. oktober 2004 - 18:07 #18
Hehe okay, men nu virker det, så vil jeg ikke pille mer før det ikke virker :D hehe...
Avatar billede trikz4h Nybegynder
18. oktober 2004 - 18:11 #19
Tjae, det er så rigtig nok, men synes jeg har prøvet alt for mange gange at sidde med lorten til sidst :P hehe

men skal se på det, en anden dag, kan helt sikkert huske det til næste gang :)