Avatar billede mortenhc Nybegynder
16. oktober 2004 - 10:08 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Hvilken database? mysql/Interbase

Jeg skal igang med at udvikle et kundekartotek i Borland C++ Builder.
Kartoteket indeholder omkring 10.000 kunder, og der skal søges og gøres ved i kundekartoteket.
Jeg har normalt aldrig haft en så stor database, så mit spørgsmål lyder:

Hvad er bedst at bruge Borlands indbyggede Interbase eller mysql med så stor en database?

Jeg foretrækker selv Interbase. Er Interbase god nok til sådan en opgave?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
16. oktober 2004 - 10:39 #1
Min erfaring med Interbase er godt nogle år gammel, men der skulle
bestemt ikke være problemer med en lille database med 10000 kunder.
Det er der heller ikke med mysql.

Men du skal lave et godt database design - vide noget om nøgler
og indexer, fx.
Avatar billede mortenhc Nybegynder
16. oktober 2004 - 11:18 #2
Ja, ok mange tak. Så Interbase er tilsyneladende ok.

Jeg kender til både nøgler, indexer etc. Jeg har lavet - i skolemæssig sammenhæng - både databaser i Interbase og i mysql.

Problemet med mysql er at jeg ikke har forsøgt at have mysql-databasen uden at have hele mysql-programmet på pc'eren. Og det du'r jo ikke til et firma.

Intebase derimod har jeg kunne få KUN databasen uden resten af Interbase.

Så jeg er lidt i vildrede om jeg skal tage mysql eller Interbase. Programmet skal kun bruges på een pc.

Lad mig høre hvad du mener (hvis du altså forstår min kryptiske forklaring), og læg et svar til mig :-)
Avatar billede mortenhc Nybegynder
16. oktober 2004 - 11:19 #3
Men som sagt. Jeg har ikke lagt det store benarbejde for at få løst mit mysql "problem".

Måske er det lige så nemt som med Interbase....?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
16. oktober 2004 - 11:28 #4
Umiddelbart så vil Interbase passe bedre til dit problem her og
nu, når det nu kun skal køre på een PC.

Men vent og se om der er andre kommentarer og erfaringer.
Jeg samler ikke på point, så der er ingen svar fra mig. ;)
Avatar billede mortenhc Nybegynder
16. oktober 2004 - 11:32 #5
ok, jeg venter og ser om der er andre som vil tjene lidt point.
Men ihverfaldd mange tak for dine råd :-)
Det vigtigste for mig var at vide om Interbase er stærk nok, og det har du forklaret mig.
Avatar billede arne_v Ekspert
16. oktober 2004 - 14:44 #6
Alle database må kunne klare de data mængder.

Fordelene ved Interbase må være:
  - rigere SQL dialekt end MySQL
  - bedre integration med Borland compilere

Fordelen ved MySQL må være:
  - langt mere udbredt => nemmere at få hjælp til

Husk at du ikke må distrubuere MySQL med din applikation medmindre din
applikation er GPL'et eller du betaler.

Det betyder formentligt at kunden selv skal hente og installere MySQL og så
er det deres problem hvad de præcist vil installere.

Efter min mening bør enhver IT afdeling idag kunne finde ud af at sætte
en MySQL server op.
Avatar billede mortenhc Nybegynder
16. oktober 2004 - 15:00 #7
--> Arne
Den med rigere SQL dialekt forstår jeg ikke helt. Er der bedre forespørgselsmuligheder?
Bedre integration med Borland kompilere er også min erfaring.

De har ingen IT-Afdeling. Det er et lille-bitte-firma :-)
Avatar billede arne_v Ekspert
16. oktober 2004 - 15:06 #8
MySQL 3.x og 4.0.x mangler helt elementære muligheder i SELECT. MySQL 4.1.x
har fået de fleste af dem men mangler stadig stored procedure etc.. De kommer
først i MySQL 5.x.

Jeg kender ikke Interbase/Firebird, men jeg formoder at den kan lave
sub selects. Jeg ved så ikke om den har stored procedures etc..
Avatar billede mortenhc Nybegynder
17. oktober 2004 - 13:21 #9
Det ser ud til jeg må bruge Interbase. Tak for de gode råd.
Arne_v, læg et svar.
Avatar billede arne_v Ekspert
17. oktober 2004 - 13:26 #10
ok