Avatar billede mxs Nybegynder
14. oktober 2004 - 01:10 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

MySQL, Gentoo og en fejl

Hey der

Jeg har sat min gentoo server op med mysql, php og apache. Nu vil jeg så gerne til at bruge min database, men lige så snart den møder den første funktion som bruges til at arbejde sammen med mysql med så brokker den sig. Den siger at den ikke kan finde en funktion :( Vi snakker om mysql_connect(). Jeg har så prøvet at emerge php med USE="mysql" men den siger bare at den ikke kan finde nogle ebuilds som svarer til min søgen.

Ved i hvad der er galt? For jeg kan ikke få det til at virke. Øv øv

På forhånd tak,
Martin Slot
Avatar billede zkn Nybegynder
14. oktober 2004 - 13:05 #1
Har du husket at sætte password på din bruger?
Og husker du det rigtige password/user når du laver din mysql_connect?

Prøv at sætte din USE variabel i /etc/make.conf. prøv med USE="apache2 mysql php4"
Avatar billede mxs Nybegynder
14. oktober 2004 - 13:15 #2
Hmm når du siger sætte password på din bruger så er jeg faktisk ikke hel sikker på at jeg har gjort det. Altså jeg kan komme ind via phpmyadmin med user, root og pass som er 123456. Det har jeg selv været inde og sætte op via config.inc.php filen som er i phpmyadmin mappen.
Hvordan sætter jeg mit password til mysql?
Avatar billede mxs Nybegynder
14. oktober 2004 - 13:16 #3
Skal lige siges at det pass og user jeg har sat i config.inc.php er dem jeg bruger i mysql_connect().
Avatar billede zkn Nybegynder
14. oktober 2004 - 13:21 #4
#/usr/sbin/groupadd mysql

Then we create a user called mysql which belongs to the mysql group;

#/usr/sbin/useradd -g mysql mysql

Now we install the database files as follows;

#./scripts/mysql_install_db

Then we make a couple minor ownership changes;

# chown -R root:mysql /usr/local/mysql
# chown -R mysql:mysql /usr/local/mysql/data

Last but not least, we use vi to add a line the ld.so.conf file as follows;

#vi /etc/ld.so.conf

And we add the following line;

/usr/local/mysql/lib/mysql

Thats it, MySQL is installed, you can run it by issuing the following command;

#/usr/local/mysql/bin/mysqld_safe –user=mysql &

And as long as we're here we might as well set a root password for MySQL as follows;

#/usr/local/mysql/bin/mysqladmin -u root password new_password

Where “new_password” is the password you want to use.

c/p fra mad penguin. Er lidt doven.
http://www.madpenguin.org/cms/?m=show&id=751
Avatar billede mxs Nybegynder
14. oktober 2004 - 14:37 #5
Altså hvis jeg skriver mysql så siger den "ERROR 1045: Access denied for user 'root@localhost' (Using password: NO)
Skriver jeg derimod mysql -u mysql (Skal lige siges at jeg har en group der er mysql og en user der er mysql) Så før jeg følgende prompt:

mysql>
Avatar billede mxs Nybegynder
14. oktober 2004 - 14:38 #6
Det skal lige siges at jeg har sat mine useflags og prøvet at emerge mod_php igen!! MEN jeg sidder i console og bruger derfor php til at execute min php filer med. Kunne det være at jeg skulle emerge php igen? Vil jeg så miste alt hvad jeg har i min /var/www/localhost/htdocs sti?
Avatar billede mxs Nybegynder
14. oktober 2004 - 14:41 #7
Jeg har ingen sti som hedder /usr/local/mysql/lib/mysql

Hvor kan min mysql mappe så være på mit gentoo system?
Avatar billede mxs Nybegynder
14. oktober 2004 - 14:55 #8
Er det apache, mysql og php jeg skal emerge på ny med USE="mysql apache2 php4"?
Avatar billede mxs Nybegynder
14. oktober 2004 - 16:01 #9
emergede php og mod_php med USE="mysql" så virkede det.
Avatar billede zkn Nybegynder
15. oktober 2004 - 00:21 #10
Den guide jeg linkede til er gentoo specifik. Så der er ingen forskel på det den siger og det du burde have.
Du kan bare lave destinationen /usr/local/mysql/lib/mysql.

Men mit råd, hvis du er helt lost, er at
emerge -C php mod_php mysql apache2
Og starte helt forfra som guiden siger.

Men du kan roligt emerge php og mod_php uden at den fjerner noget i dit htdocs directory da det er apaches.