Avatar billede zooha Nybegynder
12. oktober 2004 - 22:42 Der er 6 kommentarer

Hvor stort forskel er på en FLOAT og DOUBLE?

Hvad er forskel på en FLOAT og en DOUBLE og hvarnår bruger vi hvad???
Means hvarnår bruger vi disse funktioner????
Avatar billede stormy Nybegynder
12. oktober 2004 - 23:25 #1
Forskellen ligger i antal betydende ciffre og hvor stor matrisse disse kan indeholde. Og deraf følgende hvor meget lager plads de optager.

Dette er dog op til den specifike compiler nøjagtigt hvad der er hvad, men der gælder altid at sizeof(float) <= sizeof(double). Altså at double repræsenterer et tal med større præcision end float.

For gcc (x86-linux og givet også for windows) er
sizeof(float) = 4.  (ca. 8 betydende ciffre og matrisse fra 10^-38 .. 10^+38).
sizeof(double) = 8.  (ca. 16 betydende ciffre og matrisse fra 10^-308 .. 10^+308)

Så det afhænger af, hvor præcise udregningerne har behov for at være, ifht hvor meget plads datastrukturen skal optage, hvilken der skal benyttes.
Avatar billede bertelbrander Praktikant
12. oktober 2004 - 23:29 #2
Hvis størrelsen betyder meget bruger man float, ellers double.

I gamle dage (og på langsomme systemer) brugte man float, fordi de var hurtigere.
I dag er der normalt ikke nogen grund til at bruge  float.
Avatar billede stormy Nybegynder
12. oktober 2004 - 23:56 #3
Et udmærket sted, hvis du gerne vil have en mere nøjagtig forklaring på hvordan en fload hhv. en double er opbygget er :

http://www.psc.edu/general/software/packages/ieee/ieee.html
Avatar billede stormy Nybegynder
13. oktober 2004 - 00:00 #4
Og lav lige en mental søg-og-erstat på matrisse og eksponent i min første kommentar. Matrisse = antal betydende ciffre i tallet.

Og en mere indgående forklaring kan findes på :

http://stevehollasch.com/cgindex/coding/ieeefloat.html
Avatar billede arne_v Ekspert
13. oktober 2004 - 00:04 #5
(og det er faktisk mantissa eller mantisse)
Avatar billede ultimatew Nybegynder
20. oktober 2004 - 10:51 #6
Beskrivelsen er i første svar.

Det betyder noget, hvis det er embedded programmering du laver, så er det ikke altid man bare kan fråse med pladsen.