Avatar billede kimlo Nybegynder
12. oktober 2004 - 12:16 Der er 6 kommentarer

Site med adgangskode - bli´r undersider indekseret?

Jeg har lavet en side, hvor der på den første side (index.htm) bliver krævet en adgangskode, for at komme videre på sitet.
Denne kode er een jeg giver til dem, jeg vil ha´ skal have adgang til undersiderne. Det er den samme kode til alle - og det virker ved hjælp af et script, der efter korrekt indtastning af koden, åbner en underside, med netop selve koden som filnavn.
Da jeg ikke vil have undersiderne indekseret af søgemaskiner, er mit spørgsmål nu: Kan søgemaskinerne indeksere undersiderne - eller går de "i stå" p. gr. af adgangskodekravet?
Hvis undersiderne kan indekseres, på trods af adgangskoden, hvordan opnår jeg så, at siderne ikke indekseres.
Håber på hurtigt svar.
Med venlig hilsen Kim Lo.
Avatar billede lrh Nybegynder
12. oktober 2004 - 13:39 #1
Du kan bruge en robots.txt fil til at bestemme om fx søgerobotterne skal holdes sig væk fra bestemte foldere.

Er en txt fil med ganske simpel syntax. Se evt her for lidt hjælp http://www.searchengineworld.com/robots/robots_tutorial.htm
Avatar billede kimlo Nybegynder
13. oktober 2004 - 10:58 #2
Tak for kommentaren. Men jeg mangler stadig svar på, om søgemaskinerne overhovedet indekserer undersiderne - robotten kender jo ikke adgangskoden? - Jeg ved godt det der med robots.text, men har svært ved at overskue om det virker 100%, - hvis først siderne er indekseret er det jo ligesom for sent.
Med venlig hilsen Kim Lo.
Avatar billede lrh Nybegynder
14. oktober 2004 - 09:15 #3
Hvis du har en robots.txt med foldernavnet & DISALLOWED hvor dine undersider ligger i,
og sætter en <META NAME="ROBOTS" CONTENT="NOFOLLOW"> ind på siden + der ikke er links direkte til dine "hemmelige" sider burde det være temmelig sikkert.
Står også lidt her - http://www.chami.com/tips/internet/010198I.html
Avatar billede kimlo Nybegynder
14. oktober 2004 - 13:33 #4
Tak for oplysningerne. Men stadig svæver flg. spørgsmål frit i luften:
Kan søgemaskinerne overhovedet indeksere undersider, der ikke linkes direkte til - men linkes til via en adgangs kode?
Scriptet med adgangskoden ser således ud:
<script type="text/javascript">
function lukop( passwrd ) {
    if ( passwrd.length < 6 ){
      alert( "du skal indtaste korrekt password først" );
    } else {
      self.location.href= passwrd+".html";
  }
  }; //end lukop( string )
  </script>

Scriptet åbner så en side, der har passwordet som filnavn.
Er det ikke sådan, at robotten indekserer siden ved først at finde "/index.htm" -
og så derefter at gå videre ad de links der måtte være? I dette tilfælde er der jo ikke et link (medmindre man kender passwordet)?
Avatar billede demib Nybegynder
17. oktober 2004 - 12:00 #5
Robots.txt "beskytter" ikke mod indeksering, men er alene en protokol er der fortæller søgemaskinerne at de ikke skal crawle de angivede sider. Indeksering kan ske på baggrund af referencer fra andre sites, uden at de faktisk crawles. Så, robots.txt er ikke den rigtige løsning (i hvert fald ikke i sig selv) i din situation.

Det du har gjort er i princippet det mest sikre. Søgemaskinerne udfylder ikke form-felter, og vil aldrig forsøge at "gætte" sig til et password. Der kan dog være et problem med den måde du har implementeret din passwordbeskyttelse. Hvis det alene bygger på (client side) JavaScript er det ike noget særlig god beskyttelse. Hvad sker der med brugere der har JavaScript slået fra? Dette er f.eks. tilfældet med søgemaskiner. Hvis du vil være sikker på at ingen "bryder" din kode, skal koden eksekveres på serveren - så er der ingen (inklusiv søgemaskinerne) som kan komme udenom beskyttelsen.

Håber det hjalp :)

Mikkel deMib Svendsen
www.joyzone.dk & www.seo-debat.dk
Avatar billede kimlo Nybegynder
18. oktober 2004 - 16:58 #6
Okay, det lyder jo fint - men hvordan sætter man det op, det der med at koden skal eksekveres på serveren?