Avatar billede sovsekoder Nybegynder
11. oktober 2004 - 11:00 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

newline og andet godt i XML!

Et lille problem i XML:

jeg har en streng f.eks. "onsdagsøl\n", som indeholder det specielle tegn : \n. Når jeg serialiserer bliver strengen gemt som:

"onsdagsøl

" og når jeg så deserialiserer igen hentes strengen som:

"onsdagsøl " - .NET C# har snuppet mine tegn! Hvad skal jeg gøre for at få deserialiseret min xml som den originale streng : "onsdagsøl\n" ??
Avatar billede janegil Nybegynder
11. oktober 2004 - 12:36 #1
I XML er det standard at whtespace kollapser, at fire linjeskift vises på samme måte som et mellomrom: Enten som et mellomrom, eller, hvis det nærmer seg slutten av linjen, som et linjeskift. Men den burde nok ikke fjerne tegn, bare avstå fra å vise dem på skjermen.

Designet ditt er litt på tvers av XML, i XML vil et linjeskift vanligvis være definert i markup, ikke i tekstinnhold. Fx
<nytelse>onsdagsøl</nytelse>
kombinert med CSS styling:
nytelse {display: block;}

Ellers tror jeg http://www.w3.org/TR/2004/REC-xml11-20040204/#sec-white-space at du skulle kunne bruke
<nytelse xml:space="preserve">onsdagsøl\n</nytelse>
Avatar billede sovsekoder Nybegynder
11. oktober 2004 - 12:59 #2
Problemet er at jeg gerne vil beholde linie skiftet, som er indtastet af en bruger (dvs. det er uvidst, hvor linie skiftet er, eller om det overhovedet forekommer). så strengen "onsdags\nøl" kunne lige så let forekomme.... jeg prøvet at kigge ind på whitespace-handling...
Avatar billede sovsekoder Nybegynder
11. oktober 2004 - 13:17 #3
hmmm problemet lå åbenbart et andet sted... ingen problemer med serialize / deserialize