Avatar billede brixz Nybegynder
08. oktober 2004 - 09:53 Der er 24 kommentarer og
1 løsning

Blande PHP og HTML sammen

Jeg har prøvet at sætte et meget simpelt php script ind i min .html fil som ellers kun består at html kode fra <html> til </html> men jeg kan ikke få den til at vise den smule php kode i browseren.

er det noget jeg skal sætte apache op til at kunne gøre eller hva? for det virker fint hvis jeg sætter den samme kode ind i en php fil

det er denne kode jeg har prøvet at få ind i html filen:
<?php
$dato = date("d.m.Y");
echo "Det er idag d. $dato";
?>

eller er det meningen at man skal gøre dette på en anden måde?
Avatar billede exp Juniormester
08. oktober 2004 - 09:58 #1
Hvis koden skal parses (omsættes fra php til brugbar kode) skal filen hedde .php til efternavn...

Du kan også indstille ting og sager i apache, der gør, at .html-filer parses som php.
Avatar billede exp Juniormester
08. oktober 2004 - 09:58 #2
og det var et svar
Avatar billede Slettet bruger
08. oktober 2004 - 09:58 #3
du skal skrive echo "Det er idag d." . $dato;
Avatar billede plx Nybegynder
08. oktober 2004 - 10:01 #4
Nu er der jo ikke noget som forhindrer dig i at skrive html i dine .php filer ..
Avatar billede plx Nybegynder
08. oktober 2004 - 10:04 #5
gartzen, jeg kunne da godt tænke mig at vide, hvorfor

echo "Det er idag d. $dato";

ikke skulle virke helt efter hensigten..?
Avatar billede Slettet bruger
08. oktober 2004 - 10:08 #6
jeg har bare fået det andet at vide..
Jeg er ikke særlig hård i PHP endnu, men jeg så da dette og tænkte at det kunne jeg sagtens svare på.. Men ok.. Så lærte jeg da det ;)
Avatar billede exp Juniormester
08. oktober 2004 - 10:08 #7
plx >>
Det _kan_ give problemer i visse versioner af apache - det mest korrekte er at adskille html og php:
echo "Det er idag d. ".$dato;
Avatar billede plx Nybegynder
08. oktober 2004 - 10:09 #8
exp, har du noget dokumentation somewhere?
Avatar billede Slettet bruger
08. oktober 2004 - 10:10 #9
nååårrhh.. så var det alligevel ikke helt skidt ;)
Avatar billede exp Juniormester
08. oktober 2004 - 10:19 #10
plx >>
Ikke mere dokumentation, end jeg selv har oplevet på egen krop :-)

Aldrig rigtig noget jeg har gidet at opsøge, da jeg altid har adskilt php og html...
Avatar billede plx Nybegynder
08. oktober 2004 - 10:20 #11
Det er i så fald en bug jeg ikke kender til. Og på php.net giver de da også masser af eksempler på inline variabler i strenge, og jeg synes ikke at have set nogen kommentarer at det skulle kunne give problemer..
Avatar billede plx Nybegynder
08. oktober 2004 - 10:22 #12
Du tænker ikke på noget i denne retning..

$str = "hello $_POST['test']";

dette vil give problemer, men kan omskrives til

$str = "hello {$_POST['test']}";
Avatar billede plx Nybegynder
08. oktober 2004 - 10:32 #13
Ifølge alt hvad jeg har læst, php.net og bøger, så er begge måder lige korrekte
Avatar billede brixz Nybegynder
08. oktober 2004 - 10:37 #14
exp vil du så rekomendere at jeg KUN bruger php filer? og så sørger for at apache læser index.php i stedet for index.html som standard?
Avatar billede brixz Nybegynder
08. oktober 2004 - 10:42 #15
at jeg så skal bruge
echo "det er idag d. ".$dato;
i stedet for er jo blot en mindre tilvendnings sag. det er snilt gjort, og jeg vil da hellere gøre det helt rigtigt end bare halvt rigtigt :)
Avatar billede brixz Nybegynder
08. oktober 2004 - 10:47 #16
hmm nu er jeg lidt forvirret.

inde hos webcafe.dk gør det det som jeg?

jeg fnadt et eksempel her:
http://www.webcafe.dk/artikler/php/variabler/#hvader

der skriver de i den anden grå boks:
--------webcafe.dk---------
echo "Danmarks førende formidler af web-viden
      hedder $en_variabel.";
--------webcafe.dk---------

her har de jo bare sat alt ind i mellem " "  og det skulle jeg da også mene ville være det nemmeste hvis nu man skal lave lange linjer med mange variabler i. I stedet for at man hele tiden skal stoppe og starte nye gåseøjne hver gang man bruger en variabel.
Avatar billede atheist Nybegynder
08. oktober 2004 - 11:00 #17
fandt et std, kan ikke lige huske hvor, men der skriver de at hvis man skriver:
$hamster = "kæledyr";
echo "jeg har et $hamster";
skriver den "jeg har et kæledyr, skriver man derimod:
$hamster = "kæledyr";
echo 'jeg har et $hamster';
får man "jeg har et $hamster"... personligt plejer jeg at blande php og html.
Avatar billede atheist Nybegynder
08. oktober 2004 - 11:02 #18
hehe, undskyld hvis jeg flamer, nogen der har kigget i manualen?
http://dk2.php.net/manual/en/function.echo.php
det var der jeg havde set det...
Avatar billede brixz Nybegynder
08. oktober 2004 - 11:15 #19
hmm nu har jeg også prøvet at kopire min html fil og lave den om til index.php
i starten at denne har jeg så sat php koden ind så den ser nogenlunde sådan ud:

---index.php---
<?PHP
$dato = date("d.m.Y");
echo "det er idag d. $dato";
?>

<html>
<head>
  <title>dete er titlen</title>
</head>
....
...
osv
</html>
---index.php---

men dette lader ikke til at virke.
Avatar billede atheist Nybegynder
08. oktober 2004 - 11:19 #20
kører du det fra lokalserver?
For så kan det tænkes du ikke har installeret php, så aner den ike hvad den skal stille op med det... Jeg plejer at bruge easyphp (http://www.easyphp.org/) der får du apache, php, Mysql og phpmyadin i en nem pakke, og sproget KAN skiftes fra fransk til engelsk.
Avatar billede exp Juniormester
08. oktober 2004 - 11:29 #21
Du kan jo ikke udskrive html inden <html>

Prøv

---index.php---
<html>
<head>
  <title>dette er titlen</title>
</head>

<?PHP
$dato = date("d.m.Y");
echo "det er idag d. ".$dato;
?>

</html>
---index.php---
Avatar billede exp Juniormester
08. oktober 2004 - 11:30 #22
plx >>
Kan kun udtale mig om hvad jeg selv har oplevet, og jeg har oplevet, at det i enkelte tilfælde har givet fejl - brug det as is, eller lad være :-)
Avatar billede atheist Nybegynder
08. oktober 2004 - 11:40 #23
exp:
ikke enig, jeg prøvede brixz' eks, copy-pastede det, der var ingen problemer...
har lige fjernet al html, bare for at se,
<?PHP
$dato = date("d.m.Y");
echo "det er idag d. ".$dato;
?>
i et php dok. virker også helt fint, både i IE og Firefox...
Avatar billede x-man Nybegynder
09. oktober 2004 - 20:42 #24
Hej Brixz
Hvis du kalder filden index.php
kan du evt. ligge det du vil vise i den seperat fil (kaldet dato.php)
og så vide den via <?PHP include ("dato.php"); ?>

Det har virket for mig .... for jeg kunne heller ikke få det andet til at funke :o)
Avatar billede brixz Nybegynder
10. oktober 2004 - 18:04 #25
okay jeg er blevet en del kolgere
ang. easyphp så er jeg ikke meget for at installere det da den nyeste version indeholder gamle apache, php, phpmyadmin og mysql versioner
Apache 1.3.27 - PHP 4.3.3 - MySQL 4.0.15 - PhpMyAdmin 2.5.3

så hellere gøre det manuelt.

x-man > den er også meget god så skal jeg kun skrive dato i et php dokument og så kan jeg hente det samme frem på alle mine sider om nødvendigt. tusind tak for den info
:) :) :)

Men mange tak for alle jeres svar :)