Avatar billede axiom Nybegynder
05. oktober 2004 - 12:40 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

Spm. boks efter skift i dropdown.

Hej

Jeg vil gerne have en dropdown, som når der skiftes udfald skal den komme og spørge om "kan det være rigtigt" i en boks med en Ja og en Nej knap.

Hvis der Trykkes på knappe Ja, har jeg et input felt som skal have en anden værdi.

Hvordan skal det laves???
Avatar billede roenving Novice
05. oktober 2004 - 12:46 #1
<form>
<input type="text" name="txt" value="Noget"><br>
<select onchange="if(confirm('kan det være rigtigt')this.form.txt.value='Noget andet')">
  <option>Vælg</option>
  <option>Valg 1</option>
  <option>Valg 2</option>
  <option>Valg 3</option>
</select>
</form>
Avatar billede roenving Novice
05. oktober 2004 - 12:47 #2
Hrm ...

<select onchange="if(confirm('kan det være rigtigt'))this.form.txt.value='Noget andet'">
Avatar billede axiom Nybegynder
05. oktober 2004 - 12:58 #3
Hej roenving

Du får pointene.

Lige et spm. i forlængelse. Den if sætning kan der laves pænt så det er til at overskue, "problemet" er at der kun er nogle af udfaldene den skal spøge ved.

Så jeg forestilldee mig nogel i retningen af.
<select name="dropdown" onchange="
if (this.form.txt.value = 'Valg 1' || this.form.txt.value = 'Valg 2'
  if(confirm('kan det være rigtigt'))
    this.form.txt.value='Noget andet'
">

Pft. axiom
Avatar billede axiom Nybegynder
05. oktober 2004 - 13:01 #4
Ups.

<select name="dropdown" onchange="
if (this.form.dropdown.value = 'Valg 1' || this.form.dropdown.value = 'Valg 2'
  if(confirm('kan det være rigtigt'))
    this.form.txt.value='Noget andet'
">

Pft. axiom
Avatar billede roenving Novice
05. oktober 2004 - 13:02 #5
Er det værdien af tekst-boksen eller valget i selecten, den skal tjekke ?-)
Avatar billede axiom Nybegynder
05. oktober 2004 - 13:02 #6
Det skal nok lykkedes

<select name="dropdown" onchange="
if (this.form.dropdown.value = 'Valg 1' || this.form.dropdown.value = 'Valg 2')
  if(confirm('kan det være rigtigt'))
    this.form.txt.value='Noget andet'
">
Avatar billede axiom Nybegynder
05. oktober 2004 - 13:04 #7
kan man lave en "else"??
Avatar billede roenving Novice
05. oktober 2004 - 13:04 #8
Du skal passe på med linjeskift i javascript-variabler, så hvis du vil have det overskueligt skal du lægge det ud i en funktion, men ellers ser det sådan ud:

<select name="dropdown" onchange="if((this.value = 'Valg 1' || this.value = 'Valg 2') && confirm('kan det være rigtigt'))this.form.txt.value='Noget andet'">
Avatar billede roenving Novice
05. oktober 2004 - 13:05 #9
Sagtens ...
Avatar billede roenving Novice
05. oktober 2004 - 13:06 #10
Hov ...

-- og så inklusive en else:

<select name="dropdown" onchange="if((this.value == 'Valg 1' || this.value == 'Valg 2') && confirm('kan det være rigtigt')){this.form.txt.value='Noget andet'}else{alert('Hej')}">
Avatar billede axiom Nybegynder
05. oktober 2004 - 13:13 #11
lave lige et svar så du kan få point :-)
Avatar billede roenving Novice
05. oktober 2004 - 13:19 #12
Velbekomme '-)
Avatar billede roenving Novice
05. oktober 2004 - 13:22 #13
-- og tak for point ;~}
Avatar billede axiom Nybegynder
05. oktober 2004 - 13:23 #14
Hej

this.form.txt.value='Noget andet'

kan man få den til at vælge i en anden dropdown??
Avatar billede roenving Novice
05. oktober 2004 - 13:24 #15
Ja !-)
Avatar billede roenving Novice
05. oktober 2004 - 13:25 #16
F.eks.

this.form.txt.value=this.form.drop2.options[this.selectedIndex].value;
Avatar billede axiom Nybegynder
05. oktober 2004 - 13:28 #17
tnx C";)
Avatar billede axiom Nybegynder
05. oktober 2004 - 16:11 #18
hmm.

Kan ikke få det til at du??

this.form.starttime_hour.select='0'";
Avatar billede roenving Novice
05. oktober 2004 - 16:14 #19
.select hvad er det ?-)
Avatar billede axiom Nybegynder
05. oktober 2004 - 16:18 #20
Det var et forsøg på at få starttime_hour til at være selected med index=0

sådan at starttime_hour (en dropdown) skifter fra at være 7 til at være 0.
Avatar billede roenving Novice
05. oktober 2004 - 16:21 #21
Prøv lige at kigge et par indlæg op !-)

Der bruger jeg selectedIndex, var der slet ikke noget, som ringede *lol*

this.form.starttime_hour.selectedIndex=0;

-- eller

this.form.starttime_hour.options[0].selected=true;
Avatar billede axiom Nybegynder
05. oktober 2004 - 17:10 #22
Jo, jeg prøvede forskellige men mig og javascripts er ikke altid gode venner.

hvad så når det er flere dropdown's
  this.form.starttime_hour.selectedIndex='0'
&& this.form.starttime_minut.selectedIndex='0'
Avatar billede roenving Novice
05. oktober 2004 - 17:17 #23
Nej !-)

For det første er det _ikke_ en tekst-værdi, det skal være uden gnyffer, og det er vel ikke en del af sammenligningen, men to kommandoer efter hinanden ?-)

this.form.starttime_hour.selectedIndex=0;this.form.starttime_minut.selectedIndex=0;