Avatar billede cort Nybegynder
05. marts 2001 - 23:44 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

stavekontrol i textarea

Er der nogen der om eller hvordan man laver dansk stavekotrol af et textarea.
Avatar billede tpiil Nybegynder
05. marts 2001 - 23:58 #1
tror jeg ikke du kan, men man ved jo aldrig, det er ihverfald ikke noget jeg har hørt om før :)
Avatar billede drean Nybegynder
06. marts 2001 - 00:20 #2
Så skal det igennem et ASP script sførst, dvs. du kan ikke lave det \"on the fly\" så skal det være en MEGET genialt stykke javascript/dhtml du skal brygge sammen, men med asp kan du jo have en database med alle korrekte stavede ord, og køre et ord igennem et ad gangen og tjekke om det eksisterer i databasen. Men er sikker møj besværligt.
Så nej ikke uden videre, ville jo også tage 100 år at taste alle danske ord ind i en database.
Avatar billede jonax Nybegynder
06. marts 2001 - 00:40 #3
Jeg har på et tidspunkt læst noget om hvordan man checker mod ms.word\'s stavekontrol fra asp, men som drean allerede forudsage er det temmelig omstændeligt...
Hvis du vil kan jeg godt prøve at finde artiklen til dig...
Avatar billede jonax Nybegynder
06. marts 2001 - 00:40 #4
det kan lade sig gøre...
Avatar billede cort Nybegynder
06. marts 2001 - 09:02 #5
Jeg har om nogen der har en komponent eller lign. hvorved man kan lave en simpel form for stavekontrol
Avatar billede ellebaek Nybegynder
06. marts 2001 - 13:55 #6
æhm....
kan du så ikke finde den artikkel :-)
Avatar billede cort Nybegynder
09. maj 2001 - 08:49 #7
Man kan godt lade sTavekontrol i form felter, men det kræver at webserver har installeret word.
Det er dog de færeste webudbydere der giver mulighed for den slags da det kræver for mange ressourser af serveren.

Jeg fandt dog noget der skulle kunne lave en stavekontrol. Hvis der er nogen er interesseret vil jeg gerne indsætte den på denne side.
Avatar billede ellebaek Nybegynder
10. maj 2001 - 08:00 #8
meget gerne ...
Avatar billede cort Nybegynder
10. maj 2001 - 08:50 #9
Her er noget:
Hvis du skulle få brug for en stavekontrol på dit website er her en løsning til hvordan du gør:

MS Word tilbyder sin stavekontrol via en COM komponent, som du kan kalde og bruge i din ASP. (Komponenten skal naturligvis findes på serveren, men det gør den også hvis Word er installeret.)

Nedenstående eksempel viser hvordan den bruges. Når siden kaldes vil den foreslå stavemåder for ordet \"tert\" som er en tastefejl af ordet \"test\".

<%
\'vi vil have stavekontrol på dette ord:
myword  =  \"tert\"

\'opretter en instans af word komponenten
set  wordapp  =  server.createobject(\"Word.application\")

\'opretter et word dokument
wordapp.documents.add

\'kalder stavekontrollen, som returnerer forslag til stavning af det givne ord
set  suggestions  =  wordapp.GetSpellingSuggestions(myword)

\'viser staveforslag
if  suggestions.count  >  0  then
    Response.write  \"Word foreslår disse stavemåder af ordet <i>\"  +  myword  +  \"</i>:\"
    for  each  suggestion  in  suggestions
        Response.write  \"<br>\"  &  suggestion  &  \"<br>\"
    next
end  if

\'Oprydning: afslut word applikationen og destruér objektet
wordapp.quit
set  wordapp  =  nothing

%>

Værsegod
Avatar billede maxikoll Nybegynder
11. oktober 2002 - 12:50 #10
Kaldet til Server.CreateObject blev ikke udført under kontrol af tilladelser. Adgang til dette objekt er nægtet.

Hvordan styrer man hvad en server må eller ikke må? Jeg har samme problem med mange ting, som at oprette et dokument i word også, men det vel fordi det også bruger server.createobject("Word.application")

:)
Avatar billede weiland Nybegynder
21. december 2006 - 10:14 #11
Avatar billede drean Nybegynder
21. december 2006 - 10:17 #12
Fedt, er også kun 5½ år siden at spørgsmålet blev stillet :P
Avatar billede weiland Nybegynder
21. december 2006 - 10:20 #13
Nå.
Avatar billede tpiil Nybegynder
21. december 2006 - 12:54 #14
han kan jo ikke gøre for at det ikke fandtes dengang :)