Avatar billede reddane Nybegynder
30. september 2004 - 14:17 Der er 11 kommentarer

messagebox i web

jeg har lavet en form som brugeren skal udfylde i web, men da jeg skal have noget validering på indtastningerne vil jeg gerne have at der, som der nemt kan gøres i notes klienten, kommer en messagebox til brugeren hvis der ikke er tastet rigtigt. jeg har lavet det som simpel @if sætning i field punktet som omhandler validering (kan ikke huske hvad det præcist hedder lige nu), og dette virker også fint i notes klienten, men ikke i web delen. men det er i web jeg skal bruge det.
Avatar billede roenving Novice
30. september 2004 - 14:19 #1
Læg noget javascript ind !-)
Avatar billede jogii Nybegynder
30. september 2004 - 14:21 #2
Du bliver nødt til at kode det i JavaScript. Jeg er ikke haj til JS, men du skal vistnok koble dig på en js-event (OnSubmit?) og så lave en alert. (equivalend med MsgBox)
Hvilken version af Notes/Domino anvender du?
Avatar billede roenving Novice
30. september 2004 - 14:27 #3
Hvis man skriver ren html, vil man bedst kunne lægge det i onsubmit på form-tagget, men afhængig af hvordan du udfører din validering i Notes-interfacet kan det være hensigtsmæssigt at lægge det onchange på form-elementerne (altså felterne !-)
Avatar billede reddane Nybegynder
30. september 2004 - 15:04 #4
jeg bruger en 6.51 domino server.

Form'en er lavet i notes designeren, ikke ren html.

jeg har tænkt på at bruge java script, og har da også fundet et script til det, men hvis jeg sætter ændre felt-valideringen fra Formel-sprog til Java, så kommer der en masse java som jeg ikke lige kender og det virker ikke hvis jeg bare kopierer det scripts jeg har fundet ind. Jeg kender ikke rigtigt noget til java!?!?!
Avatar billede roenving Novice
01. oktober 2004 - 01:05 #5
Du kan jo spørge i javascript-kategorien så !-)

-- jeg har ikke pillet i Notes i flere år, så den er jeg ikke opdateret på, men i javascript er jeg hajen ...

-- men jeg gider ikke smide 45 linjer javascript, du ikke kan bruge, hvis du vil have det på hvert felt !o]
Avatar billede jogii Nybegynder
01. oktober 2004 - 08:40 #6
Noget andet: Hvis du gerne vil med @kode, så er det sådan at Domino stadig evaluerer Validation formlen under en Submit, og så bliver den tekst, som formlen afleverer tilbage i @Failure, smidt over til brugeren som html. Så hvis du VIRKELIG brænder efter det, så kan du i din valideringsformel undersøge om det er en Notes eller Browser der er klient. Derefter returnerer du enten en simpel tekststreng (til Notes klientens popup) eller noget mere fancy HTML til klienten. Formlen bliver aktiveret når brugerne trykker [Submit] og hvis en validering fejler skriver man om fejlen og ber brugeren om at gå tilbage til forrige side. Denne validering kan også foretages i et seperat felt, som undersøger flere felter og kommer med en samlet fejlrapport.
Det er ikke umiddelbart den mest brugervenlige metode, men den kan bruges.
Avatar billede reddane Nybegynder
01. oktober 2004 - 11:09 #7
til jogii: brugeren kan kun tilgå fromen vha browser, og der skal komme en prompt, ikke en html tekst til brugeren, det er netop det jeg spørger om hvordan dette laves.

til roenving: ja, jeg burde nok have valgt java kategorien, men viste jo ikke om det kunne laves på andre måder i notes. jeg har 5 felter som jeg har validering på, og da det ikke var flere har jeg validering på hver enkelt felt, men dette kunne ligeså godt været et validering script til alle felterne, det har du ret i. jeg er desværre ikke inde i syntaksen til java, men er den lidt ligesom andre script sprog, så kan jeg vel hurtigt sammenligne og finde ud af det på den måde.

Det er simpel validering, f.eks. er feltet tomt --> fejl; er to checkboxe valgt på samme tid --> fejl;  det er det eneste. håber du har et par liniers guldkorn til mig ;)
Avatar billede pr0gm4n Nybegynder
01. oktober 2004 - 11:12 #8
Avatar billede notes2c Nybegynder
03. oktober 2004 - 23:08 #9
Avatar billede reddane Nybegynder
18. oktober 2004 - 15:45 #10
ja tak,  jeg har fået løsningen. Sorry det tog så lang tid!!
Avatar billede reddane Nybegynder
18. oktober 2004 - 15:48 #11
tak tak