Avatar billede jakekbh Nybegynder
30. september 2004 - 11:07 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Brændt af

Jeg har et ECS K7S5A mobo m. Athlon 1,4 Mhz, og har netop sat det i et nyt kabinet med en ny strømforsyning. Det fungerede fint...

indtil jeg i går vare inde og kigge på BIOS opsætningen. Selv om det er en 1,4 Mhz CPU kører den kun på 1,0 Mhz, så jeg ændrede på CPU'ens frekvens (der er tre faste bios-muligheder, CPU/Ram 133/133). Trykkede 'gem' og genstartede..

*Paff!!* lød det, og den søde lugt af brændt gummi kunne fornemmes fra kabinettet. Derefter kan computeren ikke starte, det eneste der lyder er blæserne i kabinet og PSU'en samt LED lampen i min CD-rom brænder. Intet billede, ingen bib lyde, og ingen mulighed for at åbne CD-rom-

Der er ikke noget synligt brændt på Mobo, men det kan jo være en kompasitor et sted. Mit spørgs¨ål er, om det kan være strømforsyningen? Har andre oplevet at computeren brænder af ved blot at ændre indstilling i bios?

Jeg har endnu ikke skilt strømforsyningen ad - det er en helt ny fra Chill Innovation. Håber på gåde råd...
Avatar billede peet-49 Novice
30. september 2004 - 11:11 #1
Det kan godt være PSU, der er blevet lidt træt.
Avatar billede bredan1977 Nybegynder
30. september 2004 - 12:04 #2
Jeg tror det er enten i CPU eller hele bundkortet der er stået af... Hvis det var PSU'en så ville der sikkert ikke være strøm til dine CD-Rom drev og du ville heller ikke kunne så lys nogen steder....

Så jeg er bange for at det er enten CPU'en, Bundkortet evt mere så som RAM, Grafikkort der osse kan være stået af... dog er jeg mest sikker på det med CPU'en...
Avatar billede peet-49 Novice
30. september 2004 - 12:24 #3
bradan1977> tror ikke du ved, hvad du snakker om. Der behøver kun være en spænding, der ikke er helt i orden, så booter systemet ikke, derfor kan 12 og 5 volt godt være i orden.
Avatar billede jakekbh Nybegynder
30. september 2004 - 13:25 #4
PSU træt? Det er en helt ny 510 W PSU fra chill-innovation! Den burde være frisk!

Men -- jeg har læst mig frem til, at ECS K7S5A bundkortet er noget billigt skidt, og der er mange, som oplever, at den står af. Men det er da ikke fedt, hvis CPU'en kan blive ødelagt af bare ved at ændre opsætning i bios.

Nu har jeg købt et nyt bundkort, CPU og ram - så må det vel vise sig, om problemet fortsætter -
Avatar billede peet-49 Novice
30. september 2004 - 13:59 #5
Det er sandt, der har været en hel del med det kort, har du prøvet, at reesette bios igen.
Avatar billede john.doe Nybegynder
30. september 2004 - 18:10 #6
tror helt sikkert det er cpu,
af med køleren og kontroller om den er sort nogle steder
Avatar billede jakekbh Nybegynder
30. september 2004 - 23:15 #7
Nu får jeg ny computer med posten i morgen, jeg håber bare det er cpuen - og ikke strømforsyningen. Læren for mig: aldrig køb et skod motherbord !!
Avatar billede isojumper Nybegynder
01. oktober 2004 - 08:58 #8
Jeg kan ikke finde oplysninger om din CPU, men jeg ved, at eksempelvis 1000mhz modellen kunne fås i både 100 og 133mhz fsb udgaver. Hvis din CPU kun understøtter 100mhz fsb, og indstillingen i forvejen var 100/100, så burde du have valgt 100/133 for at opnå de 1400mhz(hvis du vel at mærke mindst benytter pc133 ram).
Naturligvis vil en CPU, der kun understøtter 100mhz fsb ikke starte op, hvis den er sat til 133mhz i stedet.
Tag batteriet ud af bundkortet i 5 minutters tid, så det bliver resettet, og har "glemt" dine ændringer, og igen vil starte op med 100/100 indstillingen.
Jo, det er et discount bundkort, men normalt fungerer det tilfredsstillende, og man får meget for få penge.
Avatar billede isojumper Nybegynder
01. oktober 2004 - 09:10 #9
Faktisk købte jeg en posefuld af selvsamme bundkort model, mens de stadig kunne fås, da de egner sig fint til en "discount-opgradering". Folk kan genbruge deres gamle pc133 ram, og alligevel benytte alle 266fsb AMD CPU'er(eksempelvis 2600+/266). På den måde sparer man bekostelige nye ddr ram i første omgang, og kan køre videre med de gamle. Boardet undstøtter jo begge dele, men dog kun to blokke af hver slags.
Avatar billede jakekbh Nybegynder
01. oktober 2004 - 11:55 #10
Tak for svaret, isojumper. Jeg kunne komme op på 1,4 Mhz, hvis jeg kørte 133/133 men efter et stykke tid blev systemet gerne ustabilt og computeren genstartede. Derfor måtte jeg leve med 1 mhz. Men det kom bag på mig, at systemet brød sammen ved at ændre på det...

Nå, men jeg tror jeg lukker her og venter på posten og mit nye udstyr. Hvis du vil have point, så lav et svar.
Avatar billede jakekbh Nybegynder
01. oktober 2004 - 20:17 #11
Update -- jeg har kigget ned i PSU'en, og set smeltet plastic .. *suk*

Sådan en ny PSU fra Chill innovation burde ellers være uden kontriktionsfejl.
Avatar billede isojumper Nybegynder
01. oktober 2004 - 20:50 #12
Tak for dit tilbud, men gem hellere dine point til jeg en dag kan hjælpe dig.
Surt med din PSU :-(  Selvom fejlprocenten på visse produkter er utroligt lav, er der jo desværre altid nogen der trækker SortePer...
Avatar billede jakekbh Nybegynder
01. oktober 2004 - 20:59 #13
Tak for kommentarerne!
Avatar billede peet-49 Novice
03. oktober 2004 - 16:32 #14
11:11:22 var det ikke rigtigt??