Avatar billede bsp_andreas Nybegynder
29. september 2004 - 12:28 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Tjek om dato er null når den kommer tilbage fra db

Hej.

Jeg har en række dato'er i min db (SQL SERVER) og de kan godt forekomme at være null.

Når jeg nu henter dem ud og skal sætte dem ind i en tekstbox, hvordan tjekker jeg så lige om de er null??

De skal konverteres til et DateTime-objekt når jeg har hentet dem ud.
Avatar billede arne_v Ekspert
29. september 2004 - 12:36 #1
En Reader har en metode IsDBNull metode (med kolonne indeks som argument)
der tester for null.
Avatar billede bsp_andreas Nybegynder
29. september 2004 - 15:27 #2
okay - generelt bruger jeg godt nok dataset, men mon ikke jeg så laver det om.

Kan du så også fortælle mig hvordan jeg får sat NULL ind i min db. Det vil den nemlig ikke lige pt.

Jeg bruger parametre til at angive datoer, som den henter fra tekstbox.
myCommand = new SqlCommand("INSERT INTO LeveringInfo VALUES(@Lev_1,@Lev_2)", myConnection);
myCommand.Parameters.Add("@Lev_1", SqlDbType.SmallDateTime);
myCommand.Parameters.Add("@Lev_2", SqlDbType.SmallDateTime);
myCommand.Parameters["@Lev_1"].Value = TextBox11.VisibleDate;
myCommand.Parameters["@Lev_2"].Value = TextBox12.VisibleDate;
myCommand.ExecuteNonQuery();

hvis jeg ikke har skrevet noget i textbox11 el. 12, så smider den en fejl.
Avatar billede arne_v Ekspert
29. september 2004 - 16:00 #3
Prøv med:

myCommand.Parameters["@noget"].Value = DBNull.Value;

hvis du vil indsætte NULL.
Avatar billede snepnet Nybegynder
29. september 2004 - 18:06 #4
hvad med :
myCommand.Parameters["@Lev_1"].Value = TextBox11.VisibleDate != null ? TextBox11.VisibleDate : DBNull.Value;
Avatar billede snepnet Nybegynder
29. september 2004 - 18:07 #5
Den skal nok egentlig pakkes lidt ind.

myCommand.Parameters["@Lev_1"].Value = (TextBox11.VisibleDate != null ? TextBox11.VisibleDate : DBNull.Value);
Avatar billede arne_v Ekspert
03. oktober 2004 - 15:11 #6
OK ?