Avatar billede roedkjaer Nybegynder
28. september 2004 - 19:25 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Hvad er og kan et RS232-kabel

Hej.

Jeg skal til eksamen imorgen og ville gerne kunne sige noget om sådan et kabel. Hvad kan det og er der noget specielt ved navnet RS232.
Det er i forbindelse med et projekt om mobil telefoner.
Avatar billede webmasterdk Praktikant
28. september 2004 - 19:32 #1
har du prøvet google?
De første links besvarer lige nøjagtigt dine spm's...
Se selv: http://www.google.com/search?q=+RS232&start=0&start=0&ie=utf-8&oe=utf-8&client=firefox-a&rls=org.mozilla:en-US:official
Avatar billede dunderfjert Nybegynder
28. september 2004 - 20:05 #2
RS232 er ikke et kabel, snarere en protokol hvormed man serielt og asynkront sender 7 el. 8 bit koder mellem højst 2 enheder. Fx. mobiltel. og en PC. men kunne udemærket være mellem 2 PC'er.
Det er faktisk et levn af det første (ældste) data kommunikation man kender til.
Dengang havde man fx. to terminaler hvor det der blev skrevet på den ene blev vist på den anden og omvendt, som det vi vil kalde "chat" idag.

Det er relativt langsomt .. "relativt" fordi langsomt er i forhold til hvad man skal bruge det til, til at hælde lidt data til og frem i en mobil telefon er det helt fint.
Kablet består i sin simpleste form af 3 forbindelser: 1 Stel, Recieve data og en transmit data, de krydser i kablet sådan at den ene terminals transmit ender i den andens recieve data.
Du har nok lagt mærke til at der er flere end 3 stikben i stikket.
Resten bruges i lidt mere specielle tilfælde som til fx. modemer, hvor den ene terminal skal vente på den anden eller bede om at få noget udført.

Hastigheden måles i Baud der egentligt er bit pr. sek. MEN det er inclusive diverse styre signaler, derfor overførselhastigheden ikke fx ved 9600 baud = 9600 bit/sek. men lidt mindre.

Spørg evt. mere specifikt hvis der er noget bestemt det skal handle om.
Avatar billede roedkjaer Nybegynder
28. september 2004 - 21:59 #3
Hey takker for svarene, dunderfjert det var lige svaret jeg manglede. Takker for det :D
Avatar billede screem_brille Novice
29. september 2004 - 01:37 #4
Først, jeg ville have spurgt lidt før, så kunne du også have nævnt hvem der opfandt standarden, signal niveauer og lignende, hvordan man typisk converterer mellem RS232 og TTL evt. cmos niveau osv.
Avatar billede screem_brille Novice
15. marts 2005 - 13:46 #5
Kan du ikke få lukket det her spørgsmål ?