Avatar billede kris123 Nybegynder
28. september 2004 - 18:43 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Flere domæner på Foxserv 3.1 b?

Hej
Hvordan opretter man flere domæner på en foxserv? Jeg skal have ialt 4 sat op. Den kører på en windows 2000 server. Ville hellere bruge Apache da iss tit var ustabilt.

Mvh.
kris
Avatar billede Slettet bruger
28. september 2004 - 18:55 #1
Rediger httpd.conf
Du skal bruge følgende i den:

NameVirtualHost 12.34.56.78

<VirtualHost *>
  DocumentRoot /www/docs/host.some_domain.com
  ServerName host.some_domain.com
</VirtualHost>

Hvis du vil have at samme domæne skal virke både med og uden www, kan den for eksempel se således ud:

<VirtualHost *>
  DocumentRoot /www/docs/host.some_domain.com
  ServerName host.some_domain.com
  ServerAlias www.host.some_domain.com
</VirtualHost>
Avatar billede kris123 Nybegynder
28. september 2004 - 20:05 #2
ok, det er da lige til. Hvad så hvis domænerne ligger på forskellige harddiske? Hvis nu for eksempel www.domæne1.dk ligger på e: drevet og www.domæne2.dk ligger på f: drevet. Hvor får man sat Apache op til det?
Avatar billede Slettet bruger
28. september 2004 - 20:10 #3
Du sætter bare DocumentRoot til den passende sti for det pågældende site.

f.eks:

NameVirtualHost DitIP

<VirtualHost *>
  DocumentRoot e:/mappenavn
  ServerName host.domain_1.com
</VirtualHost>

<VirtualHost *>
  DocumentRoot f:/andenmappe
  ServerName host.domain_2.com
</VirtualHost>

Jeg blev forresten lige i tvivl om Apache kan forstå / som adskilletegn mellem mappenavne (men jeg mener godt, den kan). Hvis det ikke virker, så prøv med \ i stedet, og da \ er et lidt specielt tegn, så måske endda \\.
Avatar billede Slettet bruger
28. september 2004 - 20:12 #4
Og der mente jeg egentlig: Jeg blev forresten lige i tvivl om Windows kan forstå / som adskilletegn mellem mappenavne.
Avatar billede kris123 Nybegynder
29. september 2004 - 19:12 #5
ok :-) Lige 2 sidste spørgsmål. Hvor helt præcist i httpd.conf skal jeg indsætte:
<VirtualHost *>
  DocumentRoot e:/mappenavn
  ServerName host.domain_1.com
</VirtualHost>

og er host navnet på serveren?

Du må godt lige sende et svar med det sidste så er pointene dine :-)
Avatar billede Slettet bruger
29. september 2004 - 23:34 #6
Hele strengen efter ServerName er navnet på serveren, og hvis samme server skal reagere på mere end et navn, kan du tilføje de andre med ServerAlias (Eller lave en <VirtualHost *>-blok til dem)

Som standard står VirtualHost-blokkene til sidst i httpd.conf, men så vidt jeg ved, er det ret ligegyldigt, bare de ikke står inde i en anden blok med <tag> om. Husk at du skal have en linie lige før dine VitualHost-blokke med

NameVirtualHost Dit ip-nummer

Hvis man forsøger at kontakte serveren med et navn, den ikke kender vil den første VirtualHost-blok blive anvendt. Eks:

<VirtualHost *>
  DocumentRoot e:/mappenavn
  ServerName migselv.dk
  ServerAlias www.migselv.dk
</VirtualHost>

<VirtualHost *>
  DocumentRoot f:/andenmappe
  ServerName ossemig.dk
</VirtualHost>

Hvis DNS for www.ossemig.dk peger på samme maskine og man forsøger den adresse i en browser, vil man få siderne for migselv.dk frem, for Apache kender ikke en server, der hedder www.ossemig.dk. Til gengæld ville både migselv.dk og www.migselv.dk give den rigtige side - også hvis man byttede om på rækkefølgen af blokkene.
Avatar billede kris123 Nybegynder
30. september 2004 - 06:25 #7
Så funker det. Takker for hjælpen.