Avatar billede kappel Nybegynder
18. september 2004 - 22:44 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

class og span tilknyttet eksternt stylesheet

Hej

Jeg har et eksternt stylesheet, som hver side linker til.

Jeg har en side, hvor der står følgende:
<a class="hmenu">
<SPAN class=hmenu>Kampe Friendly</SPAN>
</div>

Hvordan styrer jeg dette i et eksternt stylesheet, altså hvad skal jeg skrive og hvordan?

Når jeg definere h4 foreksempel, er det så en "class" der er foruddefineret?

Håber nogle kan komme med lidt forklaringer - og helst ikke links, da jeg har læst meget om det, men jeg som i kan se lidt huller :)

/Mikkel
Avatar billede roenving Novice
18. september 2004 - 23:19 #1
Hvis du skal definere noget for en class=hmenu kan du gøre det på flere måder:

.hmenu{
/*
Denne style vil gælde for _alle_ elementer, som har class="hmenu"
*/
}
span.hmenu{
/*
Denne style vil _kun_ gælde for spans, som har class="hmenu" ...
-- og en style defineret heri, vil ved sammenfald overskrive en definition skrevet ovenfor
*/
}
span{
/*
Dette vil gælde for _alle_ spans i dokumentet, men ved sammenfald med properties i de ovenstående,
vil specificitets-/nærhedsprincippet gælde, hvorfor properties her vil blive overset
*/
}

-- og du kan godt have forskellige definitioner af den samme class:

a.hmenu{}

som sagtens kan se helt forskellig ud !-)

-- og som eksemplet med span ovenfor, kan du sagtens definere dine egne properties for f.eks. h4 eller andre html-tags ...
Avatar billede sx-power Nybegynder
07. oktober 2004 - 09:38 #2
bare en kommentar, det er nok bedst ikke at bruge spans i det hele taget, de er for usikre og u proffesionelle, brug i stedet div
Avatar billede roenving Novice
09. oktober 2004 - 21:11 #3
?-)

-- det er noget vrøvl, en span er et inline-element, som kan bruges til f.eks. at fremhæve et eller flere ord inde i en tekst-blok, mens en div er et block-element, som bruges til at have et fuldt fyldende element, mit standard-eksempel er en sammenligning med Word, hvor du kan markere 3 ord og vælge kursiv (inline), en anden mulighed er at indsætte en tabel, hvorefter teksten bliver delt, så tabellen kan være i hele bredden (block-level !-)
Avatar billede kappel Nybegynder
28. december 2004 - 13:04 #4
lukketid!
Smid et svar hvis I vil have point.
Avatar billede roenving Novice
29. december 2004 - 10:47 #5
Oki '-)
Avatar billede roenving Novice
29. december 2004 - 10:59 #6
-- og tak for point ;~}
Avatar billede kappel Nybegynder
29. december 2004 - 11:04 #7
godt nytår :)
Avatar billede roenving Novice
29. december 2004 - 11:24 #8
I lige måde !-)