Avatar billede renekoemler Nybegynder
18. september 2004 - 21:35 Der er 12 kommentarer og
3 løsninger

"Afsenderadresse" på mails genereret via lotus script

Hej Alle,

Jeg har denne lille kode stump i et script libery...

Sub send_mail(Byval mail_modtager As String, Byval mail_emne As String, Byval mail_indhold As String)

    Dim sendmail_ses As New NotesSession
    Dim sendmail_db As NotesDatabase
    Dim sendmail_doc As NotesDocument

    Set sendmail_db = sendmail_ses.CurrentDatabase
    Set sendmail_doc = New NotesDocument(sendmail_db)

    sendmail_doc.Subject = mail_emne
    sendmail_doc.Body = mail_indhold
    sendmail_doc.Principal = "info@jedstedfestival.dk"
    sendmail_doc.Form = "Memo"

    Call sendmail_doc.Send(True, mail_modtager)

End Sub

Når jeg semder til mailmodtagere der ligge på min egen domino server går det fint med (principal)afsenderadressen "info@jedstedfestival.dk" men når jeg sender "ud af huset" går der koks i det enten angives afsenderen til unknown (hotmail) eller også til Ren0xL182z_K0xL19Bzmler/KOEMLERCONSULT%dk@dk

Hvorledes sætter jeg en afsender adresse rigtigt.

bedste hilsner
René

ps. det går også galt når jeg fra en mailindatabase - via web-interfacet - prøver at snede en mail
Avatar billede mmmtm Nybegynder
18. september 2004 - 22:57 #1
Jeg ved ikke om det er den korrekte måde at løse det på, men jeg har selv haft problemet og løste det ved at oprette en "person" i names.nsf med det navn og afsenderadresse jeg ville benytte, - med rettigheder til at køre agenten og signere agenten med denne ID. (doc.Principal er et felt på Notes memoformen, som ikke kommer "ud af huset")
Avatar billede notes2c Nybegynder
19. september 2004 - 11:15 #2
Prøv også at sætte

sendmail_doc.INetFrom = "info@jedstedfestival.dk"
Avatar billede jogii Nybegynder
19. september 2004 - 12:23 #3
Her kommer lidt af hvert. Tag stilling til alle emner jeg nævner.
Du må også gerne prøve at udfylde "From"-feltet (specielt også det InetFrom son notes2c nævner).
Hvor kører agenten, på din egen server?
Der er visse indstillinger i Configuration-document som gør at denne grimme lange "default" adresse kan undgås:
  Mime -> Conversion options -> Outbound:
        Lookup Internet address for all Notes addresses when Internet address is not defined in document
Avatar billede renekoemler Nybegynder
19. september 2004 - 12:37 #4
Hej Alle,

Jeg har nu prøvet at "blande" mmmtm og notes2c (egen bruger der signer agenten og inotesfrom) -> dette giver at jeg, når mailen afleveres til en anden notes server (helt andet domæne mm.) at tingene ser rigtigt ud og når jeg trykker på Reply-knappen giver den den rigtige svaradresse (info@jedstedfestival.dk).

Når jeg der i mod afleverer til IKKE notes postkasser hhv. hotmail og en almindelig exchange adresse optræder der ikke noget i "fra" og et forsøg på reply giver ingen adresse i feltet.

Og så til jogii

-> prøver gerne sendmail_doc.From = "info@jedstedfestival.dk"
-> agenten kører på egen server
-> har længe ledt efter hvor default adressen slås fra :-)

Vender tilbage når alt er testet.

/rene
Avatar billede renekoemler Nybegynder
19. september 2004 - 13:07 #5
Hej Igen,

nu er det prøvet men med samme resultat. Der bliver ikke sat en afsender når der modtages uden for notes miljø'er bliver enten tom (exchange) eller >unknown< (hotmail).....

Jeg har enablet Lookup.....

/rene
Avatar billede renekoemler Nybegynder
19. september 2004 - 13:23 #6
Nu prøvede jeg at fjerne .From .INetFrom og .pricipal

Det giver dette resultat - korrekt afsendernavn (signer af agenten) men "grim" replyadresse, både i notesmiljø og hos hotmail - slipper ikke igennem firewall til  exchange pga. den grimme adresse:

Jedsted Festival <Jedsted_Festival/KOEMLERCONSULT%dk%dk>

Configurations dokument indstilliger:

Outbound Conversion Options
Attachment encoding method:    Base64
Message content:    Convert from Notes to Internet message format
Convert tabs to spaces:    No
Outbound line length:    75
Lookup Internet address for all Notes addresses when Internet address is not defined in document:    Enabled
Perform exhaustive lookups when converting Notes addresses to Internet addresses:    Disabled
Avatar billede jogii Nybegynder
19. september 2004 - 15:39 #7
Vil du sende en db med minimalkode til mig, så vil jeg gerne teste:
mailto:jogii@asmucon.dk
Avatar billede renekoemler Nybegynder
19. september 2004 - 15:50 #8
Hej Alle,

Jeg har nu fundet en løsning - hvis man kun sætter .INetFrom og ikke nogle af de øvrige slår den rigtigt igennem over hele linien!

Så i skal vist alle tre dele pointene - notes2c for .INetFrom - mmmtm for oprettelse af bruger og jogii for configurations-fiffet. så hvis joogii og notes2c vil lave et svar er de "penge" i kassen

Sub send_mail(Byval mail_modtager As String, Byval mail_emne As String, Byval mail_indhold As String)

    Dim sendmail_ses As New NotesSession
    Dim sendmail_db As NotesDatabase
    Dim sendmail_doc As NotesDocument

    Set sendmail_db = sendmail_ses.CurrentDatabase
    Set sendmail_doc = New NotesDocument(sendmail_db)

    sendmail_doc.Subject = mail_emne
    sendmail_doc.Body = mail_indhold
    ' sendmail_doc.From = "Jedsted Festival <info@jedstedfestival.dk>"
    sendmail_doc.INetFrom = "info@jedstedfestival.dk"
    ' sendmail_doc.principal = "info@jedstedfestival.dk"
    sendmail_doc.Form = "Memo"

    Call sendmail_doc.Send(True, mail_modtager)

End Sub

Tak for god og hurtig hjælp
René
Avatar billede notes2c Nybegynder
20. september 2004 - 07:15 #9
Fint
Avatar billede jogii Nybegynder
20. september 2004 - 09:49 #10
Selv tak
Avatar billede mmmtm Nybegynder
22. september 2004 - 20:58 #11
Også tak herfra. Og interessant "løsning".
Avatar billede charl8 Nybegynder
13. juli 2005 - 10:42 #12
Jeg forstår ikke, at du siger, dette virker.
Hvis jeg laver samme trick og kun sætter feltet med INetFrom, sender den med mig som afsender, og ikke det, jeg har sat den til:

maildoc.INetFrom="telemarketing@knowledgemanagement.dk"

Sætter jeg nogle som helst af de andre felter, virker det, som du beskriver, fint internt i Lotus Notes, men ikke ved internetmail.

Jeg anvender 6.5.3. Hvad bruger du ?

Charlotte
Avatar billede renekoemler Nybegynder
13. juli 2005 - 10:50 #13
Hej Charlotte,

Underligt - det kører fin hos mig

Min Domino server er ver 5, har hørt - ude i byen - at der er en del forskel på mail og internet delen på de to versioner.

Har du oprettet en bruger der hedder telemarketing, jeg oprettede en bruger til "min" mail adresse ... er desværre ikke i nærheden af serveren nu - og kommer der ikke før i morgen aften - så kan ikke kigge
Avatar billede charl8 Nybegynder
13. juli 2005 - 11:49 #14
Nej, jeg har ikke oprettet en bruger. Der er tale om mailin database, men det burde jo ikke gøre en forskel.
Avatar billede charl8 Nybegynder
14. juli 2005 - 08:55 #15
Never mind.
Har fundet ud af, hvad problemet var.
Der må ikke være @ i principal-feltet.

:-)Charlotte